• BMTS

Kommer inte överens med sambons vänner

Min sambo har många vänner. Många av dem är jättehärliga, roliga och trevliga. Men han har dessutom ett stort kompisgäng som jag tyvärr inte kan med, vi kan kalla dem partygänget.

Partygänget är ett stort gäng, blandat killar och tjejer. De har ett väldigt stort intresse för att festa - vissa av dem har jag knappat träffat utan att alkohol varit med i bilden, alltid på fester och barer, och då har jag ändå känt dem i flera år. Förutom festandet och drickandet har de en del värderingar när det gäller relationer som jag inte riktigt kan ta till mig. Otrohet förekommer ofta när personerna har relationer och i många fall verkar det nästan uppmuntras att någon strular med någon annan (singel eller ej), inleder en relation med en person som redan är upptagen etc. Många i gänget har varit med varandra, det är lite "alla på alla-tänk" som gäller.

Visst, de kan vara både roliga och trevliga, men jag har aldrig litat på dem p g a vad jag har sett och hört och har med åren fått mer och mer svårt för att umgås med dem. Numera är det nästan regel att jag hittar på ursäkter för att slippa vara med när min sambo ska träffa det här gänget och tyvärr börjar det bli ett allt större problem. Det är jättetråkigt för min sambo som varken vill förlora mig eller sina vänner och jag förstår honom verkligen. Samtidigt mår jag själv bara dåligt varje gång jag är med dem, jag känner aldrig att jag passar in eller har något att säga i diskussionerna och önskar hela tiden att jag bara kan få åka därifrån i stället. Kort sagt, jag vet inte hur jag ska hantera det här. Min önskan är att jag ska kunna umgås med mina sambos vänner utan problem, men med det här gänget fungerar det helt enkelt inte längre.

Hur hanterar man sånt här? Är det någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Kommer inte överens med sambons vänner
  • BMTS

Skönt att höra era svar - jag känner själv att jag är för gammal för att slösa bort tiden på människor jag inte mår bra med. Men ändå jobbigt för min sambo så för hans skull önskar jag att det fanns en bättre lösning! :-S

• BMTS

Optimia, nu hann jag läsa ditt svar också och känner igen mig i mycket av det du skriver: att jag också känner skuld över att min sambo inte längre har samma kontakt med vissa av sina vänner p g a att jag inte går ihop med dem, att jag inte har känt mig accepterad av vissa av hans vänner p g a att jag inte dricker särskilt mycket, inte har sex med vem som helst när som helst etc... Jag försöker tänka att det är min sambos val och hans prioritering om han väljer mig före dem men det är inte helt lätt alla gånger när jag också ser att han mår dåligt stundtals.

• BMTS

tallkrogen, min sambo kommer nog vilja bjuda åtminstone en del av det här gänget till vårt bröllop, alltså de som står honom närmast.

Just nu har jag ett dilemma eftersom ett par i gänget själva ska gifta sig. Deras bröllop kommer att vara ca 55 mil ifrån staden där vi bor och det innebär att man måste vara borta fredag-söndag. Min sambo kommer att åka dit eftersom det är en av hans närmaste vänner, men för mig är det inte självklart att dels vilja ta ut semester för att kunna åka dit och dels vilja lägga ut en hel del pengar på resa, boende, kläder till bröllopet etc, eftersom jag inte direkt är nära vän till varken brud eller brudgum och både de och jag vet att de bjuder mig enbart p g a min sambo. De kommer att ha ett hundratal gäster och skulle knappast sakna just mig om jag uteblev.

Hur skulle ni göra? Måste man tacka ja bara för att man så att säga ingår i inbjudningen som respektive? Jag är väldigt kluven!

Svar på tråden Kommer inte överens med sambons vänner