Tyvärr har jag liknande erfarenheter som du När jag träffade min sambo hade han några olika gäng han umgicks med, varav två av gängen hade väldigt svårt att acceptera mig.
Det ena gänget var ett killgäng (av vilka några var relativt nyblivna singlar när vi träffades), och de betedde sig rätt svinigt mot mig; bl.a. hände det att de ordnade "killkväll" eller "pokerkväll" etc och bjöd in min sambo. Det hade jag förstås inget emot, bara det att det alltid var andra (singel)tjejer bjudna dessa kvällar, som skulle vara renodlade killkvällar. Jag var däremot inte välkommen.
En gång när jag skjutsade sambon till det som skulle vara en killkväll bad han mig komma upp och säga hej, mest för att se hur de andra skulle reagera när jag följde med, trots att jag inte var bjuden. Det vimlade av tjejer där, och gemensamt för killarna var att under den dryga halvtimme jag var där, sa ingen ett enda ord till mig, bara blängde surt på min sambo. Nåja, jag åkte hem, lite sårad men då bestämde jag mig samtidigt att sluta vara trevlig mot dessa idioter. Min sambo har mer eller mindre slutat umgås med dessa "vänner", några få håller han kontakten med, men en del drivande personer har han slutat umgås med.
Det andra gänget var ett mer blandat gäng (lite samma sak: alla har haft ihop det med alla), men med en liten majoritet tjejer. De hade också svårt att acceptera mig, men inte på ett lika utstuderat "vi ska ignorera henne"-sätt, utan allt jag gjorde, sade eller tyckte var bara fel (enligt vissa i gänget, andra var gulliga). Detta gäng söp dessutom som jag vet inte vad, de skulle _alltid_ supa skallen i bitar om de gick någonstans där det serverades alkohol, inga ursäkter godkändes.
Till saken hör att det i detta gäng också finns/fanns en speciellt drivande tjej som är lite speciell; en gång när vi fikade med gänget sa jag lite lätt att jag gärna skulle vilja ha en hund, varefter hon drog igång en lång föreläsning om hur fel det är att vilja ha en renrasig hund, att de är sönderavlade, luktar illa och är allmänt äckliga.
En annan gång fick jag höra hur tråkig jag är eftersom jag inte gillar att bli full, att jag är konstig för att jag är så ofta sjuk (har nedsatt immunförsvar så ja, jag blir ofta sjuk), är egoistisk eftersom jag inte ger blod (får inte av medicinska orsaker).
Eftersom min numera sambo och jag hade distansförhållande i början av vårt förhållande (de två första åren bodde vi 20 mil ifrån varandra), så vi träffades bara på helgerna. Då skulle denna ärkehäxa alltid passa på och bjuda in min sambo till allt möjligt (jag var nog medbjuden, men eftersom allt jag gjorde var fel, så lockade det inte). Min sambo försökte prata med henne och påpeka att jag och han inte då träffades så ofta, och att vi gärna ville vara tillsammans på helgerna, men detta bemöttes bara med oförståelse och ordet "tråkmåns".
Min privata teori varför detta gäng betedde sig som de gjorde var att de ville att min sambo skulle göra slut, så de fick ha honom för sig själva, som en slags back up ifall de skulle göra slut med sina killar. Att han inte var intresserad av dem på "det" sättet föll dem aldrig in.
Killarna i gänget var rätt schyssta och försökte åtminstone visa intresse för mig, så dem har min sambo ännu sporadisk kontakt med. Tjejerna har han spolat efter att han själv insåg hur de betedde sig mot mig.
Det värsta med "ärkehäxan" var att hon inte på något sätt ville inse att hon a) betett sig illa, eller b) kan ge upp. Min sambo har sagt till henne att han inte vill umgås med henne längre, men detta går inte hem, varje år kommer det sms på hans födelsedag, med innebörden "grattis! ska vi träffas och ta en öl någon dag?". Även om han brukar lämna sms:en obesvarade fortsätter hon att försöka, har förstått att hon hör av sig några gånger i året, men aldrig får något gensvar. Att hon inte ger upp...
Det här blev lite långt, ursäkta.
Åter till ditt problem, TS: jag tror att det är bäst att du försöker tänka att detta är din sambos kompisar, inte dina. Betrakta dem som "ytliga" kompisar och inte som blivande bästa vänner. Låt din sambo veta hur du känner dig -- kanske han kan prata med dem?
Och om det blir så att ni inte hittar någon lösning, sörj inte över det, umgås med dina vänner istället. Låt sambon träffa sina kompisar och så kan du träffa dina.
Mina kompisar har alla varit jättetrevliga mot min sambo, och det är jag väldigt tacksam över. Jag hade länge skuldkänslor för att jag inte passade in i min sambos gäng, och att det blev som det blev (=att han inte umgås med alla längre), men det beslutet var hans eget, och jag har bestämt mig för att inte känna skuld för det längre.