• Sebastiána

Betala för tärnans frisyr?

Jag var tärna åt min syster för några år sedan. Då fick jag köpa en klänning själv, men de betalade frisörskan. Nu har jag tänkt ha min syster till tärna (om hon vill) och jag borde väl göra samma som hon. Vad tycker ni?

Hon har haft en massa åsikter genom åren om hur jag ska ha ett eventuellt bröllop. Hon tycker jag ska ha det på ett slott, men det har vi inte alls råd med. De var väldigt generösa på sitt bröllop, men de fick nog en slant av hennes svärföräldrar som vunnit några miljoner på lotto. Vi kan inte alls vara lika generösa, men kanske kan jag bjuda på frisörkostnaden, det behöver ju inte bli så mycket eller?

• Svar på tråden Betala för tärnans frisyr?
  • Trollmor 86

Själva kommer vi göra så att vi är med och delar klänningkostnaden eller eventuellt betalar hela.. beroende på pris.

Men sen får tärnorna själva stå för frisörkostnaden och eventuellt make up kostnaden.

• Eftertioår

Jag tycker nog att du ska göra det, eftersom din syster betalade för dig. När jag har varit tärna har brudarna betalat för håruppsättning och jag kommer göra detsamm för min tärna. Sen är det ju inga regler runt detta utan man gör ju som man själv tycker såklart :).

• KatjaB

Det borde du nog göra eftersom hon betalade din.

Själva kommer vi betala tärnornas klänningar men inte hår och smink. Tror inte nån av dem faktiskt är så inne på att fixa håret på salong.
    Däremot har jag hittat jättefina hårblommor som skulle passa väldigt fint till klänningarna, så eventuellt kommer jag stå för dessa. Det är diadem med blommor och fjädrar på. Väldigt fina och dessutom 59 kr st

• Avalon75
    Sebastiána skrev 2009-11-27 07:25:56 följande:
    Jag var tärna åt min syster för några år sedan. Då fick jag köpa en klänning själv, men de betalade frisörskan. Nu har jag tänkt ha min syster till tärna (om hon vill) och jag borde väl göra samma som hon. Vad tycker ni?
    Exakt så kommer vi att göra. Vi betalar frisyr+smink, medan tärnan själv står för klänning.
    Min tärna ska ha svart klänning och helt valfri så det känns rimligt.
  • Sebastiána

Jag tror nog att jag gör så. Vi har inget direkt färgtema - dukningen har ett tema, trycksakerna har ett annat men matchar lite ändå, i kyrkan har vi inget - så hon får ha vilken klänning hon vill bara den inte är svart eller vit.

Det kan ju vara lite trevligt att ha sällskap hos frisören också

Jag hoppas verkligen att hon vill vara tärna. Hon har just fått barn. Visserligen dröjer det tills vi ska gifta oss men lille sonen kommer ändå att vara liten och behöva mamma. Kanske har hon inte ro att stå där framme i kyrkan.

Och ja, jag vet att tärnorna egentligen ska vara brudens ogifta väninnor, men nu är det så att jag blir den sista i vänkretsen som gifter mig så det kan inte hjälpas!

• Lyckliga013bruden

Min tärna får betala allt själv. Men då får hon också bestämma själv också om kläder, frisyr och smink. Jag känner henne så hon kommer vara snygg och reppresentabel =)
    Hade jag blivit tillfrågad att vara tärna så hade jag tagit för givet att jag ska betala själv för kläderna och utseendet. Om nu inte bruden skulle ha väldigt specifika krav på det hela förstås.

• Paper Feed

Du kan ju höra med din syster och komma överens med henne vad som passar er båda bäst.

Min tärna kommer få sin klänning betald men det är enbart för att jag har lite krav på hur den ska se ut, hon kommer även få smycken av mig. Håruppsättning och smink får hon stå för själv om hon vill ha det.

• shakynose

Om man förväntar sig att tärnan skall vara med hos frissan och få håret uppsatt så tycker jag att man skall betala för det.

• Downtowngirl

Jag hade tre tärnor och vi sydde upp deras klänningar.
    Dem stod vi för medans om dem ville ordna hår och make så fick dem betala det själva.

• MissInko

Oj det kan vara en het fråga förstår jag!

Min tärna får stå för klänningen själv även om jag har lite invändningar på den, färg längd osv.

Men jag kommer själv göra hennes hår och smink innan jag ska till frissan. Skor och smycken etc får hon bestämma själv vad hon vill ha och betala för själv. Att hon står för de kostnaderna får Vi i bröllopspresent av henne, ett bra alternativ.

Sen kommer Vi ge henne en present som tack för hjälpen då hon kommer vara värd vid platsen vi ska gifta oss på osv, men vi har en liten budget och det förstår hon.

Prata med syster yster och kom fram till något bra!

• Sebastiána
    shakynose skrev 2009-11-27 11:42:33 följande:
    Om man förväntar sig att tärnan skall vara med hos frissan och få håret uppsatt så tycker jag att man skall betala för det.
    Fast det förväntar jag mig inte. Kanske vill hon gå till frisören i sin hemstad.
  • Moirie

Det är ju snällt att betala för hennes frisyr och i synnerhet om hon betalade för din men alla bröllop är olika och har olika förutsättningar. När du tog emot att de stod för din håruppsättning så hade du säkert ingen aning om hur ditt bröllop skulle bli och om du skulle ha råd att återgälda det. Principiellt tycker jag att man ska stå för tärnornas kostnader om man "kräver" att de ska ha håret professionellt uppsatt, proffssminkning eller en väldigt speciell klänning som de inte skulle valt själva och inte kommer använda mer. Om tärnan varit en vanlig gäst skulle hon väl ändå löst det där med håret, sminket och kläderna efter sin egen plånbok?

• shakynose

Jag håller med. Det finns ingenting som säger att man måste bjuda på en sådan sak bara för att man fått det själv en gång i tiden.

Moirie skrev 2009-11-27 13:35:48 följande:
    Det är ju snällt att betala för hennes frisyr och i synnerhet om hon betalade för din men alla bröllop är olika och har olika förutsättningar. När du tog emot att de stod för din håruppsättning så hade du säkert ingen aning om hur ditt bröllop skulle bli och om du skulle ha råd att återgälda det. Principiellt tycker jag att man ska stå för tärnornas kostnader om man "kräver" att de ska ha håret professionellt uppsatt, proffssminkning eller en väldigt speciell klänning som de inte skulle valt själva och inte kommer använda mer. Om tärnan varit en vanlig gäst skulle hon väl ändå löst det där med håret, sminket och kläderna efter sin egen plånbok?
  • Sebastiána

Jag tycker väldigt mycket om min syster, men vi har mindre pengar är de hade. Hennes man tjänade i alla fall då 5-10.000 mer än vad min sambo gör nu plus att de fick en del pengar av hans föräldrar som vunnit på lotto.

Jag kan ju diskutera det med henne när det är dags, hon kanske inte ens vill vara tärna, men jag hoppas det!

• Lyckliga013bruden

om det var ombytta roller, så du hade gift dig med din syster som tärna och god ekonomi, så ni bjuder på hennes frisör besök. Och nu ska hon gifta sig och frågar dig om du vill vara tärna. Skulle du då ta illa upp om du fick betala frissan själv?
    du måste inte svara här i tråden utan min tanke är att du ska fundera lite på det från en annan vinkel också =)

Sebastiána skrev 2009-11-27 15:03:16 följande:
    Jag tycker väldigt mycket om min syster, men vi har mindre pengar är de hade. Hennes man tjänade i alla fall då 5-10.000 mer än vad min sambo gör nu plus att de fick en del pengar av hans föräldrar som vunnit på lotto.Jag kan ju diskutera det med henne när det är dags, hon kanske inte ens vill vara tärna, men jag hoppas det!
  • Sebastiána
    Lyckliga013bruden skrev 2009-11-27 15:10:05 följande:
    om det var ombytta roller, så du hade gift dig med din syster som tärna och god ekonomi, så ni bjuder på hennes frisör besök. Och nu ska hon gifta sig och frågar dig om du vill vara tärna. Skulle du då ta illa upp om du fick betala frissan själv?du måste inte svara här i tråden utan min tanke är att du ska fundera lite på det från en annan vinkel också =)
    Nej, jag hade nog inte förväntat mig det faktiskt.
  • kikel

Vi kommer att betala allt för tärnorna förutom flyget till Sverige ( dom bor utomlands )
    Men jag skulle nog betala det som din syster gjorde åt dig. Har du frågat henne vad hon tycker?

Svar på tråden Betala för tärnans frisyr?