Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Spartips!

Jag hade en hel del idéer som skulle ha gjort bröllopet billigare. Min sambo har förkastat alla:

1 Tebröllop på förmiddagen - ingen dyr middag eller fest alltså
    2 Kvällsbröllop - ingen middag, bara fest

Dessa förkastades eftersom han vill ha en fest med dans (älskar att dansa) och han vill faktiskt ha en traditionell middag med tal och hela medivitten.

3 Jag gifter mig i min underbart vackra vinröda tärnklänning som jag bara använt en gång. Den sitter som en smäck

Nja, ska man gifta sig ska det ju vara en vit klänning tycker min sambo

4 Vi hyr inte någon veteranbil eller häst och vagn utan åker i pappas bil som pyntats lite

Nja, men det vore ju trevligt att åka från vigseln i en riktigt snygg bil.

5 Vi väljer buffé istället för trerätters

Kanske, men det är ju stiligare med trerätters och den kan eventuellt bli mycket spring.

6 Vi bjuder på all alkohol, men vi kanske kan nöja oss med några olika sorters öl, cider, en flaska whiskey och en Baileys

Nja, vi ska nog skaffa lite olika spritsorter så att gästerna kan blanda själva.

Hopplöst!!! Jag vet inte varifrån vi ska ta pengarna! Jag säger att det kommer att kosta oss 10.000 extra, men då sänger denne underbare man: Ja, men vi gifter oss ju bara en gång. Då får det kosta. Det är ju jättegulligt, men samtidigt vill jag kunna leva bra både före och efter bröllopet

• Sebastiána
    anniebananie skrev 2009-12-02 11:19:59 följande:
    Ett förslag kan ju vara att man går ihop med personen som skall gifta sig i närheten av en själv för att köpa sådant som man kanske inte behöver när bröllopet väl är över, som tex 80 likadana ljusstakar. Kan man hitta fler som har behov av samma man man gå ihop för att köpa dem. Och var kan man inte hitta sådana brudpar om inte på bröllopstorget?
    Bra tips!
  • Sebastiána

Miss Sofie skrev 2009-12-02 11:42:24 följande:

Sebastiána Underbart! Min kille är nästan likadan. Han vill oxå ha det traditionella, med 3-rätters middag och tal och hela videvitten, men sen fick han erkänna att buffé skulle vara bättre. Då finns det iaf alltid något för alla.- Vi kommer att köpa in sprit och sedan ha en bar till självkostnadspris. Kommer inte att ta så mycket betalt men lite. - Vi kommer inte att ha nån limo eller nåt. Vi kommer iof att ha vigseln på samma plats så vi kommer att gå men skulle ändå inte ha det. Det känns som en så onödig kostnad för oss.- Vi kommer att handleverera de inbjudningar som vi kan, då kan även folk ställa frågor direkt om dom vill. - trycksaker gör jag själv och jag har kommit fram till att det behöver inte vara så "fancy", inga snören, embossing, tyg mmVi försöker tänka att kan vi inte använda sakerna efter bröllopet så vill vi inte köpa det.
    Gör också trycksakerna själv. Ett tag funderade jag på tapeter (ni skulle sett min killes min när jag sa det!) och ett tag funderade jag på tyg och band och allt möjligt. Men herregud, jag jobbar ju med layout och formgivning! Det vore väl fasen om jag inte kunde designa något snyggt mönster eller göra någon vacker illustration att ha på kort och festhäfte! Då blir det personligt samtidigt som vi inte behöver köpa annat än möjligen lite tjockare papper.

Vi kommer också att handleverera de inbjudningar vi kan - vi märkte att portot skulle bli den absolut dyraste posten under rubriken "Trycksaker". De andra inbjudningarna och tackkorten skickas med B-post, då sparar vi i alla fall 50 öre per brev.
  • Sebastiána
    SueAnne skrev 2009-12-02 12:21:19 följande:
    Nu förstår jag inte alls, får man inte ha tebröllop? Måste man ha alkohol? Och i såfall varför?
    Undrar också. Jag antar att tebröllop är lite tidigare på dagen. Man serverar väl inte en massa sprit kl.14... eller?
  • Sebastiána
    Nordiskbrud skrev 2009-12-07 10:34:18 följande:
    Bara en stilla fundering.... Om era blivande makar vill ha ett "traditionellt" bröllop med 3-rätter, tal, alkohol och hela köret samt anser att ni har råd - varför sätter ni er på tvären? Är det så att ni bara vill spara pengar eller vill ni inte ha festen på det sättet? Har ni råd och vill kan ni väl göra som er sambo vill. Om ni inte vill ha en traditionel fest för att ni inte är bekväma med det så får ni ju kompromissa.Bara för att man vill ha 3-rätter, alkohol mm så behöver det inte bli SÅ mycket dyrare. Kolla över alla kostnader samt tidsåtgång innan ni krånglar till det
    För vår del är det så att min BM tycker att vi har råd. Själv tycker jag att vi ska spara lite pengar så att vi t.ex kan resa någonstans året efter (vi ska inte åka på bröllopsresa) och kanske kan unna oss att gå ut på restaurang lite då och då. Om vi använder alla våra pengar på bröllopet blir det lite magert de kommande åren, något min BM alltså tycker är OK men inte jag.
  • Sebastiána

När det gäller spex hittar ju inte brudparet på det själva utan de är gästerna som står för det. Jag hoppas innerligt att ingen av våra kompisar hittar på något som jag eller min BM tycker är pinsamt.

Svar på tråden Spartips!