• pandis81

Bröllop 2010 del 9 (sista året)

Då tjejer kommer vår tredje tråd och nu är vi inne på sista året.
    Veckor,månader eller dryga året kvar för oss. Och det är verkligen en spännande resa som vi har framför oss.

Den nya och uppdaterade listan är gjort. Jag hoppas inte att någon är glömd.

2010-tråden

Januari 2010:
    Ninni84r: 9/1
    Mariavw: 23/1
    Karin längtar: 30/1

Februari 2010:
    Elbe: 13/2
    Selma2010: 20/2

Mars 2010:

April 2010:
    Eån2010: 10/4
    Molnis: 17/4
    Daaling: 24/4
    Pandis81: 24/4
    Lyckliga013bruden: 24/4

Maj: 2010:
    maj2010: 15/5
    Zavannah: 15/5
    Lill larsson: 22/5(pingstafton)
    Therese Ericsson: 22/5(Pingstafton)
    Miapia 34: 22/5(pingstafton)
    Bluebride: 22/5(pingstafton)

Juni 2010 :
    yatzy86: 5/6
    emelieochjohan: 5/6
    soonAmrs:5/6
    05juni2010: 5/6
    Zouzou: 5/6
    Trollia: 12/6
    Plutten2010: 12/6
    bettertogether: 19/6
    Lina o Peter: 19/6
    Bettertogether: 19/6
    Junibrud2010: 19/6
    Tausen: 19/6
    Grodanojag2010: 26/6

Juli 2010 :
    Krystal: 3/7 (ev 7/7)
    Tokisen: 10/7
    kullabert: 10/7
    periwinkle: 10/7
    Brudjuli2010: 10/7
    KatjaB: 10/7
    Pantertanten: 17/7
    Lycklig81: 17/7
    LoveA: 17/7
    Hante: 24/7
    suzem: 24/7
    Sarahkka 76: 31/7
    Clea: 31/7
    sajperpillan: 31/7
    Diz: Skiftet juli/augusti

Augusti 2010 :
    Sunzhine: 7/8
    Sundance: 14/8
    zorken19: 14/8
    Loveis: 14/8
    cire: 21/8
    Vi är tre: 21/8
    humlan66: 21/8 (ev 14/8)
    workoutgirl: 28/8

September 2010:
    Fenixx: 4/9
    Fruhögstadius:15/9
    Asfaltblomman: 25/9
    FruHögstadius: 25/9

Oktober 2010:
    Mammab: 23/10

November 2010:
    Divina73: 10/11

December 2010:
    Blivandefrueriksson: 31/12

Några av våra tidigare trådar:
    Del 8: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3539225.html
    Del 7: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3445474.html
    Del 6:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3321400.html
    Del 5: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.html

• Svar på tråden Bröllop 2010 del 9 (sista året)
  • KatjaB

just ja, du kan med fördel vattna med rumstempererat/ljummet vatten istället för kallt vatten

• Bettertogether
    EåN2010 skrev 2009-12-11 11:20:27 följande:
    vanligtvis så brukar jag inte ha blommor hemma men nu är det ju jul så jag tänkte jag skulle prova på det här med att ha julblommor hemma... så jag köpte en sån där röd amaryllis japp... men nu vet jag ju inte när den ska ha vatten och hur mycket... så det börjar se lite ledsen ut och ska den ha kallt eller ljummet vatten? köpte en sån där jag tror det heter julblomma en sån där röd ser ut som om bladen är röda.. ja den sa dem att jag skulle vattna en kaffekopp med vatten var 3:dje dag med kallt vatten men den tappar ju sina blad!!! vad gör jag för fel??!!Förtillfället pluggar jag till undersköterska men sen ska jag bli sköterska.. inte läkare...
    Har du amaryllisen i normal rumstemperatur, tex på köksbordet så som jag har, så behöver man knappt vattna alls :) Den är en tacksam julblomma på det sättet att den inte ska vattnas nästan alls så länge den inte blommar. När den börjar blomma kan man behöva vattna en kaffekopp varannan vecka kanske (HÖGST!). :) Sen om du har en blomma som det kommer flera stänglar på (dedär långa stjälkarna) så kan du skära av en blommande stängel (och sätta ett gummiband längst ner runt stjälken) och sen i vatten :)

Jag gissar att det är en julstjärna den andra du hade?! De är EXTREMT känsliga för drag och kyla, så du ska helst ha den långt inne i rummet och inte vid fönstret, för då kan de tappa bladen. Sen vattnar man kanske inte fullt så ofta som var tredje dag, men det beror också på temperaturen du har i rummet. Det heter att man ska vattna ordentligt när man vattnar och sedan låta jorden torka upp ordentligt innan man vattnar nästa gång. Och med ljummet vatten, alltid!

När vi ändå är inne på julblommor har vi ju också den sista kvar. Hyacinten. Den är den mest tacksamma, för den ska inte vattnas alls! Och den behöver heller inte ha jord för att börja blomma. Det finns speciella hyacintvaser där man sätter en jordfri hyacintplanta. www.happylina.se/images/housedoctor/Be0187_liten.jpg.
    Men också om man har den i jord ska den inte vattnas, för då växer den för snabbt och får en lång ful stjälk.

Hoppas det hjälpte EåN!
  • Bettertogether
    KatjaB skrev 2009-12-11 11:32:26 följande:
    Nu svarar jag istället, är florist amaryllsien ska du inte vattna alls knappt, annars blir den bara jättelång och du får stötta den med blompinnar. Kan julstjärnan ha blivit kall på vägen hem? De är väldigt känsliga för kyla. Den vill ha ljus placering ca 20 grader varm och inte någon plats med drag. Vattna när du känner att jorden torkat ur lite och ha inte kvar vatten i krukan. Det är så dumt när de säger exakta mått sådär på hur man ska vattna för det beror ju även på hur varmt man har hemma.
    Vi är många inom branchen här ;)
  • KatjaB

bettertogether: ja vi har blivit ett gäng nu
    Grattis till lägenheten, vad kul! Antar att det bara kliar i fingrarna med att få sätta igång med flytt o få träffa alla bekanta i hemstaden.
    Eller ja, just nerpackande är ju inte så kul, men sen när man väl får upp allt igen.

Simon håller på och lobbar för att vi ska leta större lägenhet, och visst skulle det ju kunna vara bra men jag känner mig inte helt klar med vår lägenhet än. Älskar takhöjden och bjälkarna och känner mig som en bromskloss ibland.

• Sundance

Ja, jag blir mer och mer sugen på att läsa till florist . Ni är så duktiga! Själv har man en musikalutbildning och vad blev det av det?! Haha .

• Lyckliga013bruden

jag har också blomfrågor.
    min sambos familj gav oss 3 gerberor i inflyttningspresent, i kruka alltså. De var fina när vi fick dem sen har de vissnat och ser inte alls mycket ut för världen. Jag klipper bort det vissna bladen ibland, och då finns de små gröna friska blad. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite jag vattnar dem gröna friska bladen kommer vissna och det kommer komma nya. Jag trodde det skulle bli skillnad om jag planterade om dem, men det blev det inte, alla tre sitter i samma kruka.
    Jag skulle vilja slänga ut dem men har svårt att göra det så länge det finns gröna friska blad. Det är så irriterande att de vissnar när de når en viss storlek på bladen.

Jag fick en adventsstjärna av svärmor förra året, en stor fin en den hade stjälk/pinne. Men den vissa och dog väldigt fort och jag visste inte vad som var fel, nu fick jag svar på det den stod troligtvis i drag. Men den stod så jag inte såg den därför tog det till våren/sommaren tills jag skulle slänga den. Och då ser jag att det är lite lite grönt brevid den vissna pinnen i krukan. Den kommer nog inte blomma i år men den är 15cm lång med gröna blad!

• Sundance

Nej, jag blev plötsligt riktigt nervig vad gällde vår tårta när jag såg de bilderna. Usch! jag hade för det första inte betalat dem en krona. Sen hade jag nog åkt och köpt 20 st Budapest-stubbar istället . Eller gjort marängswizz som min m2b föreslog när jag visade honom mailet.

• Bettertogether
    KatjaB skrev 2009-12-11 11:41:26 följande:
    bettertogether: ja vi har blivit ett gäng nu Grattis till lägenheten, vad kul! Antar att det bara kliar i fingrarna med att få sätta igång med flytt o få träffa alla bekanta i hemstaden. Eller ja, just nerpackande är ju inte så kul, men sen när man väl får upp allt igen. Simon håller på och lobbar för att vi ska leta större lägenhet, och visst skulle det ju kunna vara bra men jag känner mig inte helt klar med vår lägenhet än. Älskar takhöjden och bjälkarna och känner mig som en bromskloss ibland.
    Jag älskar denhär lägenheten vi bor i nu också... den är perfekt! Men jag vill så gärna hem igen, och det väger tyngre :)
    Mest lessamt är det att bli tvungen att städa undan julen så fort i år.. Vi flyttar efter nyår så vi packar i mellandagarna :( Men jag kanske sätter upp en julstjärna eller två på nya stället också :)
    Och det är sant, det kliar att få börja om igen. Och jag har redan i mitt huvud många grejer jag vill göra.. tex ta en kvällspromenad till min mamma för att dricka kaffe ;)
  • EåN2010

okej.. så jag ska alltså inte vattna den där stången... och mina röda blommor ska jag inte ha i fönstret... men den där sista blomman ni pratade om är det inte den som luktar JÄTTE mycke??

• KatjaB
    EåN2010 skrev 2009-12-11 11:50:31 följande:
    okej.. så jag ska alltså inte vattna den där stången... och mina röda blommor ska jag inte ha i fönstret... men den där sista blomman ni pratade om är det inte den som luktar JÄTTE mycke??
    japp
    brukar finnas i alla julgrupper, vita rosa eller blå
Svar på tråden Bröllop 2010 del 9 (sista året)