• pandis81

Bröllop 2010 del 9 (sista året)

Då tjejer kommer vår tredje tråd och nu är vi inne på sista året.
    Veckor,månader eller dryga året kvar för oss. Och det är verkligen en spännande resa som vi har framför oss.

Den nya och uppdaterade listan är gjort. Jag hoppas inte att någon är glömd.

2010-tråden

Januari 2010:
    Ninni84r: 9/1
    Mariavw: 23/1
    Karin längtar: 30/1

Februari 2010:
    Elbe: 13/2
    Selma2010: 20/2

Mars 2010:

April 2010:
    Eån2010: 10/4
    Molnis: 17/4
    Daaling: 24/4
    Pandis81: 24/4
    Lyckliga013bruden: 24/4

Maj: 2010:
    maj2010: 15/5
    Zavannah: 15/5
    Lill larsson: 22/5(pingstafton)
    Therese Ericsson: 22/5(Pingstafton)
    Miapia 34: 22/5(pingstafton)
    Bluebride: 22/5(pingstafton)

Juni 2010 :
    yatzy86: 5/6
    emelieochjohan: 5/6
    soonAmrs:5/6
    05juni2010: 5/6
    Zouzou: 5/6
    Trollia: 12/6
    Plutten2010: 12/6
    bettertogether: 19/6
    Lina o Peter: 19/6
    Bettertogether: 19/6
    Junibrud2010: 19/6
    Tausen: 19/6
    Grodanojag2010: 26/6

Juli 2010 :
    Krystal: 3/7 (ev 7/7)
    Tokisen: 10/7
    kullabert: 10/7
    periwinkle: 10/7
    Brudjuli2010: 10/7
    KatjaB: 10/7
    Pantertanten: 17/7
    Lycklig81: 17/7
    LoveA: 17/7
    Hante: 24/7
    suzem: 24/7
    Sarahkka 76: 31/7
    Clea: 31/7
    sajperpillan: 31/7
    Diz: Skiftet juli/augusti

Augusti 2010 :
    Sunzhine: 7/8
    Sundance: 14/8
    zorken19: 14/8
    Loveis: 14/8
    cire: 21/8
    Vi är tre: 21/8
    humlan66: 21/8 (ev 14/8)
    workoutgirl: 28/8

September 2010:
    Fenixx: 4/9
    Fruhögstadius:15/9
    Asfaltblomman: 25/9
    FruHögstadius: 25/9

Oktober 2010:
    Mammab: 23/10

November 2010:
    Divina73: 10/11

December 2010:
    Blivandefrueriksson: 31/12

Några av våra tidigare trådar:
    Del 8: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3539225.html
    Del 7: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3445474.html
    Del 6:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3321400.html
    Del 5: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.html

• Svar på tråden Bröllop 2010 del 9 (sista året)
  • Sundance

Bra fråga det där... Min morfar är ju omgift sedan mormor dog, men jag klarar inte av att kalla henne styvmormor eller nåt. Får väl helt enkelt skriva M's morfars fru eller Ulfs fru. Frågan är om hon tycker det blir opersonligt och tar illa upp. De har ju ändå varit gifta nästan 20 år, men som sagt, hon kommer aldrig komma i närheten av att få kallas mormor för mig. Det ordet är bara riktiga mormors .

• Lyckliga013bruden

Brudens morsfars fru tycker jag låter helt okej, inte alls opersonligt.

Borde man skriva mamma och pappa eller mor och far?

Sundance skrev 2010-01-14 14:59:05 följande:
    Bra fråga det där... Min morfar är ju omgift sedan mormor dog, men jag klarar inte av att kalla henne styvmormor eller nåt. Får väl helt enkelt skriva M's morfars fru eller Ulfs fru. Frågan är om hon tycker det blir opersonligt och tar illa upp. De har ju ändå varit gifta nästan 20 år, men som sagt, hon kommer aldrig komma i närheten av att få kallas mormor för mig. Det ordet är bara riktiga mormors .
  • CeKe

Det tycker jag beror på vad du alltid har kallat dina föräldrar. Har du alltid sagt mamma & pappa, tycker jag det känns lite uppstyltat att skriva mor & far... men det är jag det...

Har en kompis som alltid sagt mor & pappa, så för henne hade ju det varit "rätt"

Lyckliga013bruden skrev 2010-01-14 15:02:34 följande:
    Borde man skriva mamma och pappa eller mor och far?
  • chenda86

Hej tjejer! Jag behöver lite hjälp!

Efter att ha jobbat 3 pass på raken är jag helt slut i huvudet! Hindersprövningen, dvs den blanketten man kan ladda ner från skatteverkets hemsida, den ska väl skickas in till Skattev. och sedan får man ngt jäkla intyg som ska lämnas till vigselförättaren?

Eller är det så att själva ansökningen, ska lämnas till vigselförrättaren och så skickar hon in det till skatteverket?

Fattar nada och nu känner jag snart att jag ger upp det här..

Jag skrev även detta i apriltråden, känner att jag behöver få svar snabbt :) Vet ju hur skatteverket är, å prästen pratade om att vi ska ge henne hindersprövningen i feb när vi träffas för sista genomgången!

• Lyckliga013bruden

Bra, då fortsätter jag kalla de mamma å pappa. =)

Ni som skriver ett par meningar om gästerna, hur gör ni med de respektive ni inte känner?
    Frågar ni någon som känner personen om lite info eller?
    T.ex. en kompis pojkvän/sambo jag inte träffat eller vet något om, skulle ni då bara skriva Astrids pojkvän/sambo. Eller ringer ni Astrid och frågar lite om honom?

Jag vill så gärna skriva ungefär lika mycket om alla, men det är svårt när jag inte känner alla =)

(Ja vi är två som ska gifta oss men eftersom en av oss planerar och fixar och donar och den andra inte riktigt bryr sig, och svarar ofta på frågor med "jag vet inte, du får göra som du vill det spelar inte mig någon roll" Därför använder jag, jag-formen ofta.)

• sarahkka76
    Bettertogether skrev 2010-01-14 14:27:53 följande:
    Nu har vi inhandlat en ny kostym åt m2b!! En jättesnygg (och jättedyr!) mörkgrå/svart med svagt kritstrecksränder. Vi tänkte som så, att eftersom min klänning, som ska användas en gång, var så billig... Så får hans kostym, som ska användas MÅNGA gånger, vara lite dyrare. Den slutliga summan för våra kläder blev 600 ? (6000 kr)... Inte SÅ värst dyrt tycker jag :)Är det inte spännande när det händer saker i planeringen?! :D
    Vad nice!
  • sarahkka76
    pandis81 skrev 2010-01-14 14:36:59 följande:
    Ja det är jättespännande, bra tänkt. Vi köpte en som m2b fastnade för direkt. Och så ska vi köpa en till sen. Så att han har två. Jag satt och tänkte på en sak. Jag håller ju på med programmet och har kommit till gästpresentationen och har kommit till pappas sambo jag tycker styvmor låter så hårt och elakt.. Tänker bara på askungens elaka styvmor. Vad kan man skriva istället.
    Namnet, pappas fru/fv/m.m.
  • CeKe

Ett par kompisar som nyligen gifte sig skickade sms till mig och frågade om egenskaper hos min sambo. Jag skrev ner några och skickade tillbaka. De gjorde en jättebra presentation av honom utifrån det.. så prova det! I o f sig förstod jag såklart vad de skulle ha det till, men tror inte att det är en jätteöverraskning att många brudpar skriver några rader om gästerna..

Lyckliga013bruden skrev 2010-01-14 15:15:36 följande:
    Bra, då fortsätter jag kalla de mamma å pappa. =)Ni som skriver ett par meningar om gästerna, hur gör ni med de respektive ni inte känner?Frågar ni någon som känner personen om lite info eller?T.ex. en kompis pojkvän/sambo jag inte träffat eller vet något om, skulle ni då bara skriva Astrids pojkvän/sambo. Eller ringer ni Astrid och frågar lite om honom?Jag vill så gärna skriva ungefär lika mycket om alla, men det är svårt när jag inte känner alla =)(Ja vi är två som ska gifta oss men eftersom en av oss planerar och fixar och donar och den andra inte riktigt bryr sig, och svarar ofta på frågor med "jag vet inte, du får göra som du vill det spelar inte mig någon roll" Därför använder jag, jag-formen ofta.)
  • pandis81

Det jag tycker är svårt är eftersom pappas sambo har funnits där så många år av mitt liv, på många sätt och vis eftersom min mamma har varit sjuk under min uppväxt och jag har bott hos pappa.
    Så känns som mer än pappas sambo/fästmö då dom är förlovade men aldrig kommer att gifta sig.
    det var därför jag frågade vad man skulle skriva.

Men det får väl bli fästmö eller förlovad med brudens far.

• KatjaB

det där med vad man ska skriva är svårt.. annars är det inga problem men Simons föräldrar skildes när han var liten, efter det gifte mamman sig med en ny man och levde ihop med i 18 år, så även fast hans biopappa alltid funnits där, så är det bonuspappan som han levt under samma tak med och som alltid funnits där. Nu är de också skilda så alla har nya respektive. Och ska man då kalla pappan för pappa och bonuspappan för just bonuspappa?

Svar på tråden Bröllop 2010 del 9 (sista året)