• BlivandeFruPettersson

Formulering för barnfritt

Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop men bebisar som fortfarande ammas får naturligtvis komma med. Nu har jag dock kört fast totalt på hur man ska formulera detta i inbjudan, så att det på ett vänligt men tydligt sätt framgår att barn som inte behöver mamma för mat får stanna hemma. Antingen blir det en lång, lång utläggning eller så låter det bara barskt. Någon som kan hjälpa mig att formulera vårt önskemål på ett bra sätt?

• Svar på tråden Formulering för barnfritt
  • Sebastiána
    Imma skrev 2009-12-11 08:59:15 följande:
    när man rimmar om det tycker jag att det verkar som att man inte riktigt vågar stå för det beslutet, utan vill linda in det lite fint
    Det blir lite som Pippi Långstrump och "utan snus i tre dagar..." Skriver man så tror folk att man snusar. Om man har ett riktigt krystat rim om att man gillar barn, men... kan kanske någon känna att man inte gillar barn.
  • CeKe

Nej, det håller jag inte med om. jag tycker det är lite festligt helt enkelt! Sen är ju i o f sig jag även uppvuxen med att alla julklappar ska ha rim och tycker det är kul att höra andras rim samt sitta och rimknåpa.. Antar att det där med att gilla eller inte gilla rim helt enkelt beror på vilket förhållande man har till hela grejen att rimma till saker.

Imma skrev 2009-12-11 08:59:15 följande:
    men när man rimmar om det tycker jag att det verkar som att man inte riktigt vågar stå för det beslutet, utan vill linda in det lite fint. På samma sätt som folk rimmar om att de önskar sig pengar eller har kuvertavgift.
  • didis
    CeKe skrev 2009-12-11 11:41:44 följande:
    Antar att det där med att gilla eller inte gilla rim helt enkelt beror på vilket förhållande man har till hela grejen att rimma till saker.
    Nja, vi rimmar rätt ofta (men illa! ), till påsk, julklappar (och då ska det vara avancerade rim!) och till födelsedagar etc.

Kanske är det därför jag itne riktigt tar rim på allvar. För jag håller med Imma ovan, skriv bara ut att ni inte vill ha barn utan att linda in det. Med rim låter det som om man ber om ursäkt - "ta det inte så allvarligt - vi kan ändra oss om ni blir sura" - ungefär.
  • CeKe

Fast jag tänker att det kan va olika saker. har man ett rim till själva inbjudanstexten och tar med barnfrågan där, passar det ju att fortsätta att rimma.

Har man den infon på ett annat ställe, kan man ju skippa rimmet.. Så gjorde vi. Men allt det där är ju en smaksak och egentligen kan jag tycka att det itne har någon betydelse. Alla gör vad som känns bäst och roligast för dem.

Så länge brudparet själva känner sig nöjda med sin inbjudan, är ju allt som det ska

• veromartin

Vi har ett barnfritt bröllop så här har vi skrivit.

Vi träffar gärna Era barn men en annan dag än denna!

Enkelt och förståligt tycker vi..

• didis
    CeKe skrev 2009-12-11 12:24:25 följande:
    Fast jag tänker att det kan va olika saker. har man ett rim till själva inbjudanstexten och tar med barnfrågan där, passar det ju att fortsätta att rimma.
    Ja, självklart! Om alllt annat är på rim blir det snarare konstigt om just den meningen ska vara rimfri.

Imponerande att ni rimmat ihop en hel inbjudan! Själv har jag nog med julrimmen!
  • Imma

Det håller jag med om! Är hela inbjudan på rim är det inte konstigt. Det jag syftade på är främst helt vanliga inbjudningar där man avslutar med ett käckt rim om barnfritt/kuvertavgift/att man önskar sig pengar. I ert fall blir det helt annorlunda.

CeKe skrev 2009-12-11 12:24:25 följande:
  • hamåsa

När jag läste TS s inlägg så tänkte jag att första raden var så bra och självklar. Varför använder du inte den? Det ska nog jag göra!

• KW 2010

Vi skrev: Barn är underbara men vi ber er hörsamma vår önskan om en barnfri bröllopsfest. Vid vigseln är alla välkomna!

• Long engagement

Jag skruver nu kort och koncist Bröllopsfesten är barnfri.
    Varför hymla och hålla på med hur gulliga barn är?

Vi har valt utan barn eftersom vi vet att de som har barn vill vara utan dem denna kväll mer än vi!

• Crizzy78

Svarade just på en liknande tråd tidigare.
    Men än en gång, jag var på jakt efter en bröllopskoordinator idag och var inne på deras blog .Himla kul , och dom tar just det ämnet.
    brollopsringen.wordpress.com

• Sommarbrud2010

crizzy78: Kan bröllopsringen sluta göra reklam för sig i var och varannan tråd?! Vet inte hur många inlägg jag läst senaste veckan men vad jag gissar är fakemedlemmar som kommer med riktigt dåliga svar och sen hänvisar till företaget bröllopsringen. Dålig stil!

• soonAmrs

Vi skrev .
    Barn är en gåva men denna dag vill vi fira i vuxet sällskap. Ammanse barn följer självklart med sin mamma.

• Kantarella

Vi skrev: Barn är härliga, men denna dag vill vi fira med deras föräldrar! Gäller självklart inte ammande.

Svar på tråden Formulering för barnfritt