• BlivandeFruPettersson

Formulering för barnfritt

Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop men bebisar som fortfarande ammas får naturligtvis komma med. Nu har jag dock kört fast totalt på hur man ska formulera detta i inbjudan, så att det på ett vänligt men tydligt sätt framgår att barn som inte behöver mamma för mat får stanna hemma. Antingen blir det en lång, lång utläggning eller så låter det bara barskt. Någon som kan hjälpa mig att formulera vårt önskemål på ett bra sätt?

• Svar på tråden Formulering för barnfritt
  • Casmel

Nej, det kommer vara barn med på vårt bröllop men vi vill minska antalet. Det går inte att få helt barnfritt då vi får långväga gäster med ganska nyfödda barn.

mittid skrev 2009-12-10 19:17:59 följande:
    Tror inte ni ska räkna med en barnfri fest om ni uttrycker det som ett önskemål, men det kanske blir färre barn än om ni inte önskar...
  • miramolly

Vi ska skriva:

Vi tycker att alla barn är underbara,
    men denna kväll vill vi med våra vuxna vänner vara!

• friluftsstaden

vi har samma dilemma och har skrivt såhär:Barn är skojiga, men ikväll vill vi umgås med dig. Så just denna dag får ni lämna era små älsklingar hemma (såvida de inte ryms i din armhåla).

• annmonw
    vinningabo skrev 2009-12-09 17:15:35 följande:
    Vi älskar barn, de är en gåva men denna kväll får de stanna hemma och sovaOm de bröstet måste ammafår de givetvis följa med sin mammaDen kommer vi att ha.
    förlåt men kommer nog sno dom raderna med :=) så bra skrivet
  • Duchess

Jag har svårt att förstå varför man ska rimma. Går det inte bara att säga precis som det är? "Bröllopsfesten önskar vi fira utan barn", t ex. Kan inte någon förklara det för mig?

• CeKe

För att det är lite kul med rim och inget man brukar ha annars, förutom på julklappar då.

Duchess skrev 2009-12-11 01:44:40 följande:
    Jag har svårt att förstå varför man ska rimma. Går det inte bara att säga precis som det är? "Bröllopsfesten önskar vi fira utan barn", t ex. Kan inte någon förklara det för mig?
  • Imma

Jag håller med! Det är inga konstigheter att önska sig en barnfri fest. Man väljer själv vilka man bjuder in, men när man rimmar om det tycker jag att det verkar som att man inte riktigt vågar stå för det beslutet, utan vill linda in det lite fint. På samma sätt som folk rimmar om att de önskar sig pengar eller har kuvertavgift.

• CeKe

Nåja, jag tänker att rimmar man resten av inbjudan, kan man ju även rimma kring barn. Rimmar man inte om andra saker i inbjudan, blir det lite småunderligt varför man rimmar om just det Men det beror ju helt på hur helheten ser ut, tänker i a f jag!

Vi gjorde tvärtom i o f sig.. Rimmade själva inbjudan, men har sedan en "infosida" där bla det med barn står med, och där har vi inte rimmat.

• Sebastiána
    Håller med och undrar samma sak. Det är väl ändå ingen som tror att man hatar deras barn bara för att man inte skriver ett "gulligt" rim?

Jag hoppas kunna ha ett barnfritt bröllop utan problem. Jag har ganska många kompisar med barn, men det borde ju inte vara svårt för dem att få barnvakt. En av mina kompisar bor granne med sina föräldrar, min syster har en svägerska och en svärmor som mer än gärna passar hennes lille. Enda problemet är en mycket långväga gäst (120 mil) vars föräldrar inte lever längre. Hon får ta med sig sina. Hennes ena barn hoppas jag kan vara näbb och den andra kommer att vara ett år.

Jag tänker bara skriva: Bröllopsfesten är barnfri, med undantag av ammande barn.
  • Sebastiána
    CeKe skrev 2009-12-11 08:06:43 följande:
    För att det är lite kul med rim och inget man brukar ha annars, förutom på julklappar då.
    Vi har inge rim på julklappar heller. Det är inte så vanligt i Skåne.

Svar på tråden Formulering för barnfritt