• Lillie79

Gästfördelning hans/hennes?

Våran hittills så smidiga bröllopsplanering har stött på sitt första lilla fartgupp. Det pågår nämligen en liten diskussion mellan mig och min sambo gällande fördelningen av gästerna till bröllopet...

Min blivande vill absolut inte att det skall vara någon större obalans i gästlistan, något som "drabbar" mig då jag dels har en stor släkt och dels umgås i en större umgängeskrets. Han har färre, men tightare vänner medan jag har fler (främst p.g.a. att jag utövar en sport där vi helt enkelt är fler). Dock inbilliar jag mig att den här "snedfördelningen" inte är allt för ovanlig? Man umgås ju på olika sätt, har olika behov av antal vänner o.s.v. Dock känns det väldigt jobbigt att jag ska få skära stenhård i min kompiskrets, medan han ska sitta och verkligen leta efter fler att komma på att bjuda bara för att det ska bli "lika"...

När jag räknade ihop antalet sist så hamnade vi på 17 från hans sida och 27 från min. Dock är det ju så att vi ofta umgås med mina vänner, har åkt på fjällsemester och sånt tillsammans, så enbart "mina" skulle jag inte kalla dom...

Hur har ni andra gjort? Är det någorlunda jämn fördelning på era vänner?

• Svar på tråden Gästfördelning hans/hennes?
  • Lillie79

Tack för rakheten, det är alltid uppfriskande!

Jag tror han är lite rädd för någon inre vision av ett kyrkbröllop där ena sidan är "min" och den andra "hans" och hans är helt tom. Vilket dessutom är ännu fånigare eftersom vi vigs på en gräsmatta där alla kommer att stå huller om buller...

Hur som helst så tror jag att det är något gällande detta som tynger honom på andra plan än bara "rättvisebiten". Jag får nog prata lite med honom ikväll och se om han vill/kan berätta varför det är så viktigt och känsligt för honom.

Tack för era svar!!

lecaroline skrev 2009-12-11 12:28:14 följande:
    Det där är ju urlöjligt!! ursäkta rakhetenMin man har större släkt än vad jag har eftersom jag inte känner någon på min fars sida.Så han hade helt enkelt fler gäster än vad jag hade om man ska tänka så.Nu hade vi varit tillsammans i 8 år innan vi gifte oss, så det fanns inga mina vänner och dina vänner för det är ju vi som umgås med dem...Vi hade ingen gemensam ekonomi förän vi gifte oss och vi planerade att lägga hälften var.så blev det inte eftersom jag tyckte att det var roligt att gå och shoppa till bröllopet och inte han.Men efter lite prat så bestämde vi att vi skulle ha gemensam ekonomi och då var ju hans pengar mina efter bröllopet så det gjorde inget att jag betalade nästan allt För jag kan tänka mig att det är det det handlar om i slut ändan när man bestämmer vilka som får komma hur många man har råd att bjuda..Snålar man på det här så kommer man att minnas det för resten av sitt liv.Lycka till!!
Svar på tråden Gästfördelning hans/hennes?