Inlägg från: Lyckliga013bruden |Visa alla inlägg
  • Lyckliga013bruden

Måste man bjuda med pojk/flickvän

Jag håller med!!

Vi har bjudit in allas respektive det var inte tal om något annat. det kommer komma respektivar som jag aldrig träffat eller vet namnet på, och visst kan jag ibland känna att pga platsbrist och ekonomi så vore de ju roligare att ta bort någons okända respektive och ta en kompis till.
    Men det är inte upp till mig att bedöma hur allvarliga de olika paren är, utan det är upp till dem. Dessutom så kommer ju jag och min blivande att känna alla men gästerna kommer inte känna varandra. Så det kommer komma kompisar som inte känner någon mer än mig eller blivande maken och för de kan de kännas tryggt att få ha med sin respektive.

fromheretoeternity skrev 2009-12-13 18:12:46 följande:
    Jag tycker att det hör till god ton att alltid bjuda med respektive. Det finns kanske dem som är särbos som varit tillsammans längre än dem som flyttade ihop efter 1 månad och varför skulle den ena få ta med sin pojkvän/flickvän och inte den andra? Det är liksom inte er uppgift att gradera hur allvarligt förhållande era vänner har.Men detta är min åsikt.
  • Lyckliga013bruden

visst hade ni kunnat tjäna pengar på att skippa singlarnas respektive. Men nu framstår ni ju som snälla och generösa medmänniskor som inte bara tänker på sig själva, utan även tänker på gästerna

EmmieK skrev 2009-12-14 09:44:15 följande:
    Vi har gett alla möjlighet att ta med respektive. Redan etablerade par har vi bjudit som t.ex. "Anna och Anders" medan singlar eller kompisar som dejtar någon "oetablerat" har fått inbjudan "Anna och respektive". Nu när jag läser detta inser jag ju att vi kanske inte behövt bjuda med respektive till singlarna? Vi hade kunnat spara in sköna pengar på det :)
  • Lyckliga013bruden

Jag tycker inte att man ska försöka avgöra hur seriösa förhållanden andra människor har med varandra överhuvudtaget och speciellt inte försöka tolka saker genom handlingar.

Att de inte sagt något innan inbjudan kan bero på många olika saker och det kan finnas skäl som gör det logiskt att de väntar till efter inbjudan.

Jag är själv ett hemligt par, det är inte alla som är bjudna som visste om innan inbjudan att vi är tillsammans och sambo. Utan några blev nog förvånade, det är inte av elakhet eller att vår relation är oseriös utan det beror på helt andra saker att vi inget sagt.

Moirie skrev 2009-12-14 10:09:25 följande:
    Jag tycker det är svårt... om man vet att en respektive finns så bör man bjuda dem men hur gör man med de som kommer i efterhand och berättar att de har en partner som de vill ta med? En cynisk sida hos mig undrar varför de väntat tills inbjudan damp ned innan de ville berätta om sin relation? Hur seriös är den då, menar jag?
  • Lyckliga013bruden

personligen skulle jag inte gå på exets bröllop om jag mot alla odds blev inbjuden.
    När det är ex och då kan de ju vara lite svårare och man kanske borde göra avsteg från respektive inbjudning men nää usch jag vet inte. varför bjuda exet från början, kan det verkligen bli bra?

• Lyckliga013bruden

det är lite konstigt, när de handlar om respektive man aldrig träffat är skälet ofta att det kostar massa pengar. I andra trådar får jag intrycket av att många har sk favors till gästerna, alltså små presenter å det är väl inte gratis.
    Jag är lite trött å jag anklagar ingen det var bara en tanke som slog mig.
    Att för mig är sk favors en utgift jag hellre skulle skippa för jag förstår inte meningen med dem riktigt, än någons respektive.

• Lyckliga013bruden

Vi bjöd de släktingar vi tycker om och vill fira med. Så det blev inte alla kusiner och föräldrasyskon. Det blev även i något fall bara kusinen och inte moster/morbror/faster/farbror å även tvärtom föräldrasyskonet men inte kusinerna.
    Det är så vi gör i vår släkt och det verkar alla släktingar vara okej med =)

Katta 83 skrev 2010-01-23 11:38:18 följande:

Har samma problem.Jag har alltid ansett att man ska bjuda med respektive även om man aldrig har träffat dom. Dock är det värre med hur man gör med kusiner. Vi har några kusiner vi umgås med då och då, men hur gör man med de andra kusinerna? vi kommer att bjuda in alla fastrar och morbrödrar och sådana, men de kusiner som inte blir bjudna blir kanske sura?Det handlar inte så mycket om pengar utan mer om att det inte finns plats till så många fler. Själklart kan man leta efter en ny lokal, men om det kommer att innebära att kostnaderna för bröllopet kommer att dubbleras är jag inte så glad för det. Och det är precis vad det innebär. Samt att vi har hittat den perfekta lokalen för vårt bröllop.
Svar på tråden Måste man bjuda med pojk/flickvän