• Honey bunny83

Måste man bjuda med pojk/flickvän

Hej på er alla!

Vi har ett litet problem när det gäller inbjudan till vårt bröllop.... Vi har givetvis tänkt bjuda alla par som är sambo, förlovade eller gifta.... Men sen har vi några vänner som studerar som kanske har pojkvän eller flickvän med de varken bor ihop eller förlovade eller gifta! Nu till vår fråga: Ska vi bjuda deras "partner" ändå, trots att vi aldrig har träffats förr och förmodligen kommer vi inte att träffas i framtiden heller varav våra vänner är från tidiga barndomen och bor över hela Sverige från söder till norr- men ändå vänner som har eller betyder mycket för oss nu:)

Tacksam för alla tips som vi kan få!

• Svar på tråden Måste man bjuda med pojk/flickvän
  • fromheretoeternity

Jag tycker att det hör till god ton att alltid bjuda med respektive. Det finns kanske dem som är särbos som varit tillsammans längre än dem som flyttade ihop efter 1 månad och varför skulle den ena få ta med sin pojkvän/flickvän och inte den andra? Det är liksom inte er uppgift att gradera hur allvarligt förhållande era vänner har.
    Men detta är min åsikt.

• Lyckliga013bruden

Jag håller med!!

Vi har bjudit in allas respektive det var inte tal om något annat. det kommer komma respektivar som jag aldrig träffat eller vet namnet på, och visst kan jag ibland känna att pga platsbrist och ekonomi så vore de ju roligare att ta bort någons okända respektive och ta en kompis till.
    Men det är inte upp till mig att bedöma hur allvarliga de olika paren är, utan det är upp till dem. Dessutom så kommer ju jag och min blivande att känna alla men gästerna kommer inte känna varandra. Så det kommer komma kompisar som inte känner någon mer än mig eller blivande maken och för de kan de kännas tryggt att få ha med sin respektive.

fromheretoeternity skrev 2009-12-13 18:12:46 följande:
    Jag tycker att det hör till god ton att alltid bjuda med respektive. Det finns kanske dem som är särbos som varit tillsammans längre än dem som flyttade ihop efter 1 månad och varför skulle den ena få ta med sin pojkvän/flickvän och inte den andra? Det är liksom inte er uppgift att gradera hur allvarligt förhållande era vänner har.Men detta är min åsikt.
  • CeKe

Mm, jag gillar inte så ´många "bör" och "måsten" kring bröllop, men kring just den här frågan tänker jag att det faktiskt är lite oartigt att inte bjuda med respektive, om ni vet om att det finns en sådan..

Svårt att värdera andras förhållanden enbart utifrån om de bor ihop/är förlovade eller enbart tillsammans... Jag har själv varit med om att min brors förlovade alltid var bjuden på tillställningar med honom, men däremot inte den kille som fanns i mitt liv. Det va inte en kul känsla. För mig var ju den killen lika viktig som min brors flickvän var för honom. Enda skillnaden (i känslor) var att jag inte hade en ring på fingret.

• fromheretoeternity
    CeKe skrev 2009-12-13 18:51:55 följande:
    Mm, jag gillar inte så ´många "bör" och "måsten" kring bröllop, men kring just den här frågan tänker jag att det faktiskt är lite oartigt att inte bjuda med respektive, om ni vet om att det finns en sådan.
    Jag tycker faktiskt inte att detta har med "bröllopsmåsten" att göra utan helt vanlig hyfs!

Jag vet precis hur du känner. Jag blev inte medbjuden till min sambos kusins bröllop eftersom vi inte var förlovade
  • FramtidaFruSandberg

Traditionen sa att man skulle bjuda etablerade par men idag är det kanske lite svårare än förr att veta vad som är ett etablerat par (förr var det ju så att om man var förlovad/gift så var man etablerad, punkt slut). Vi har gjort så att vi bjudit de par som är förlovade/gifta/sambo SAMT de par där de varit tillsammans länge (i detta fallet flera år) trots att de inte bor tillsammans. Vi har bara träffat hennes kille en gång.

• aikidoaasa

Etiketten säger att man ska bjuda med respektive... men det som slår mig är att ni vill ha med personer som ni troligen inte kommer att träffa efter bröllopet... i mina öron börjar det låta lite som att man tänkte ha ett stort bröllop med många ansikten bara för att det ska vara stort... jag menar inget illa men det var det som slog mig i det som skrevs.

Dessutom. Är det så att dessa kompisar behöver resa land och rike runt för att komma till ert bröllop är det inte kul att behöva åka långt för att kanske känna någon mer än bruden/brudgummen och det behöver inte heller vara en nära vänskap... jag skulle själv inte åka på en sådan fest om jag inte fick ha med mig min partner. Tänk även på dem.

• Chris24

Äsch, har ni råd med det så släng iväg ett kort och bjud med respektive! Skadar väl ingen eller? Dels får ni lära känna dem lite mer på bröllopet om dem nu kommer och dels så får dem se och njuta av en snygg brud stå där framme och ta emot dem

Och som sagt, dem kanske inte kommer ens men då har ni varit artiga och bjuda dem. Vem vet, då kanske det dämpar ner ett kort till er ifrån dem sen när det är dags!

• 1 Grevinnan

Svår fråga, vi sitter lite i samma sits... men vi kommer nog att göra så att vi bjuder de par som verkar seriösa, trots att de inte är sambos eller förlovaade. Om de varit tillsammans länge så är det ju trist om partnern inte få komma med, men om det är typ yngre personer i 20-årsåldern som typ pluggar och byter partner varje termin, så kanske det inte känns så äkta och att man inte behöver bjuda dem om man inte känner partnern. Vi tänkte skicka ut injudningskorten ganska tidigt, och de som träffar någon efter det kommer vi inte att bjuda... men intr är det lätt. Det är ju vårat bröllop, jag vill gärna känna alla och varje kuvert kostar ju en bra slant, men man vll ju inte stöta sig med folk heller...

• Nordiskbrud

Ja fy, sånt är jättesvårt! Har samma "problem" med min vänninas "pojkvän", de kommer aldrig bo ihop och träffas någon gång i månaden (pendlingsavstånd på kanske 30 mil enkel väg) och trots att jag velat har jag inte fått träffa honom. Enligt honom är det inte så seriöst mm mm mm
    När vi sände ut inbjudningskort visste vi inte 100 om de var tillsammans så det slutade med att han inte bjöds och jag hade hoppats att hon skulle säga något så vi kunde bjuda in honom i efterhand. Nu är de tydligen ihop men hon har inte sagt något än och inte osa:t Känns jättejobbigt om hon sårats av att inte hennes kille bjudits men det kändes absolut helt fel att bjuda honom från vår sida. Men som sagt, jobbig sitts!
    (Å andra sidan bjöd hon inte min dåvarande sambo till sitt bröllop så hon är ju inte främmande från att bryta par Det är dock inte därför vi inte bjudit hennes vad han nu är.)

• Zephiennia

Har jag uppfattat det rätt eller funderar TS på att bjuda in gamla vänner som hon inte umgås med och inte heller tänker umgås med i framtiden?

Svar på tråden Måste man bjuda med pojk/flickvän