• Honey bunny83

Måste man bjuda med pojk/flickvän

Hej på er alla!

Vi har ett litet problem när det gäller inbjudan till vårt bröllop.... Vi har givetvis tänkt bjuda alla par som är sambo, förlovade eller gifta.... Men sen har vi några vänner som studerar som kanske har pojkvän eller flickvän med de varken bor ihop eller förlovade eller gifta! Nu till vår fråga: Ska vi bjuda deras "partner" ändå, trots att vi aldrig har träffats förr och förmodligen kommer vi inte att träffas i framtiden heller varav våra vänner är från tidiga barndomen och bor över hela Sverige från söder till norr- men ändå vänner som har eller betyder mycket för oss nu:)

Tacksam för alla tips som vi kan få!

• Svar på tråden Måste man bjuda med pojk/flickvän
  • Moirie

Bra poäng. Det är ju mycket man lägger pengar på vid ett bröllop som är mindre viktigt i det långa loppet än att hålla sams med vänner.

Men om jag får återgå till "hemliga relationer" eller singlar som plötsligt visar sig ha en partner så tycker jag att man som gäst inte har någon rätt att bli sur över att inte få ta med sin partner om man inte berättat tidigare att man har ett förhållande. Man kan säkert ha goda skäl att vilja hålla sitt förhållande hemligt men något man avsäger sig i och med hemlighetsmakeriet är ju att räknas som ett par!

Jag tror att många gör som vi gjorde och bestämde gästlistans storlek baserat på vad vi redan visste om våra gästers civilstånd och vi bjöd in så många vi hade råd med. Om det poppat upp fem nya gäster (för att singlar visat sig ha relationer) så skulle vi bli tvungna att skippa något annat eller några andra för att ha råd att bjuda med dem. Som gäst kanske man kan försöka föreställa sig hur det blir ekonomiskt om det inte bara är man själv som vill ta med en extra person? Kostnaderna kan bli ganska stora.

Andreas flicka skrev 2009-12-16 09:17:12 följande:

Jag undrar hur mycket pengar det kan röra sig om när det handlar om att man inte vill bjuda respektive som man aldrig har träffat?
  • Honey bunny83

Hej alla!

Tack så mycket för era tips, svar och åsikter!

mvh Honey

• KatjaB

Andreas flicka skrev 2009-12-16 09:17:12 följande:

Jag undrar hur mycket pengar det kan röra sig om när det handlar om att man inte vill bjuda respektive som man aldrig har träffat? Spontant känner jag också att man bjuder respektive. Jag vet inte om jag skulle jämföra det med att inte bjuda barn, barn är inte bjudna i många av livets sammanhang, allt från bröllop, nyårsfester, begravningar etc.
    det beror väl på VAD för slags nyårsfest man har. Allt inkluderar ju inte alkohol. Sen har jag ju personligen svårt att förstå varför man inte skulle ta med barn på en begravning, jag tror det är bra för dem att få ta förväl och på något sätt få ett avslut de också.
  • miim2

Hur man väljer att göra är helt upp till var och en. Budget, lokal och lust är väl det som styr i fall man väljer att bjuda med "löst" folk eller ej.
    Vi har räknat med alla våra singlar tar med sig en gäst, oavsett om vi träffat de tidigare eller ej...
    Det viktigaste för oss är att våra gäster trivs och jag hoppas att man gör det om man får ta med sig sin pojk/flick vän

• Selma2010

Vi valde att bjuda med alla respektive (oavsett hur seriöst det verkade) som fanns vid inbjudningstillfället.

Nu när OSA precis gått ut och två månader kvar till bröllopet har alla tackat ja och dessutom har 4 st av singlarna träffat partner och önskar ta med dessa. Vi ryms tyvärr inte i lokalen men kan samtidigt inte säga nej, vet hur vi hade känt om den andre skulle gått på bröllop efter ett par månader tillsammans (vi flyttade ihop inom 2 mån).

Vi skall försöka lösa det hela med att titta på en ny större lokal, hoppas verkligen den duger för vill så gärna att alla skall rymmas.

• Katta 83

Har samma problem.
    Jag har alltid ansett att man ska bjuda med respektive även om man aldrig har träffat dom. Dock är det värre med hur man gör med kusiner. Vi har några kusiner vi umgås med då och då, men hur gör man med de andra kusinerna? vi kommer att bjuda in alla fastrar och morbrödrar och sådana, men de kusiner som inte blir bjudna blir kanske sura?

Det handlar inte så mycket om pengar utan mer om att det inte finns plats till så många fler.

Själklart kan man leta efter en ny lokal, men om det kommer att innebära att kostnaderna för bröllopet kommer att dubbleras är jag inte så glad för det. Och det är precis vad det innebär. Samt att vi har hittat den perfekta lokalen för vårt bröllop.

• Lyckliga013bruden

Vi bjöd de släktingar vi tycker om och vill fira med. Så det blev inte alla kusiner och föräldrasyskon. Det blev även i något fall bara kusinen och inte moster/morbror/faster/farbror å även tvärtom föräldrasyskonet men inte kusinerna.
    Det är så vi gör i vår släkt och det verkar alla släktingar vara okej med =)

Katta 83 skrev 2010-01-23 11:38:18 följande:

Har samma problem.Jag har alltid ansett att man ska bjuda med respektive även om man aldrig har träffat dom. Dock är det värre med hur man gör med kusiner. Vi har några kusiner vi umgås med då och då, men hur gör man med de andra kusinerna? vi kommer att bjuda in alla fastrar och morbrödrar och sådana, men de kusiner som inte blir bjudna blir kanske sura?Det handlar inte så mycket om pengar utan mer om att det inte finns plats till så många fler. Själklart kan man leta efter en ny lokal, men om det kommer att innebära att kostnaderna för bröllopet kommer att dubbleras är jag inte så glad för det. Och det är precis vad det innebär. Samt att vi har hittat den perfekta lokalen för vårt bröllop.
  • Happypuppy

Har ett liknande problem, fast kanske värre.
    Hur gör man om bm inte gillar kompisens partner och ingen av oss vill ha honom med? Dessutom är det ingen av våra gemensamma vänner som tål honom heller och jag skulle aldrig kunna tänka mig att utsätt min släkt för de situationer som kan tänkas uppkomma (de bråkar nästan jämt när vi alla är på fest tillsammans).
    Har hört hur han betedde sig när de varit på dop för min kompis kusinbarn. Han hade suttit i kyrkan och surat, suckat och varit odräglig. Jag tror inte det finns någon som vill ha en sådan person med på sin dag. Rätta mig gärna om jag har fel..

• sept2010

Vi har bestämt oss för att såklart bjuda allas respektive. Pojk-flick-vänner, sambo etc.
    Min brorsdotter är 17 och har haft samma pojkvän i 2 år. Man kan väl säga att de är ett 'etablerat' par, trots unga åldern..men hon bor fortfarande hemma och pojkvännen känner vi inte.. Ska man verkligen bjuda honom? Och sen är det min blivandes brorsson. Han är myndig men har ingen officiel flickvän. Så fort han fick reda på bröllopet så deklarerade han att han skulle ta med sin 'kompis'?! Ehh..är lite osäker på vad som är korrekt här... Nu är traditionerna kanske lite annorlunda i Skottland..vad vet jag..min blivande tycker det är helt ok, att han kan ta med en kompis, så att han inte får 'tråkigt'?? Och sen är det två andra syskon barn som jag inte direkt träffar, men vill gärna bjuda dem..men ska jag bjuda deras flickvänner?? Jag vet inte ens om de har någon?!
    HJÄLP

• scrapfrugan

håller med #25. Hände exakt samma sak för mig. Först nu fem år senare har vi börjat ta upp kontakten. Det var typ min bästa vän.

• Kattpoet

Det väldigt förnedrande att som partner inte bli medbjuden, man får sig liksom ett slag i nyllet att Ja du tillhör inte denna grupp.

Jag var partnern som inte fick komma, alla andra fick ta med sig sin och de var alla personer som värdparet inte kände.

Har ni råd låt folk ta med sin partner , har ni inte råd förklara, är det nära vänner, ja då ska partner med.

Om partner inte känner för att gå så kommer partner säga nej.

• Moirie

Vad man än väljer så får det konsekvenser. Jag var med om att en vän bjöd mig men inte min kille eftersom hon aldrig träffat honom och bara ville ha personer hon kände på sin fest (ej bröllop). Att hon inte träffat honom berodde på att han bott i ett annat land men han hade just flyttat till Sverige. Hon visste att vi varit ett seriöst par i flera år och just flyttat ihop. Vad som gjorde det konstigt för mig var att det framkom att hon bjudit mitt ex, trots att de inte har/hade någon självständig relation utan bara träffades genom mig. Det blev ett vänligt nej tack till den festen. Jag kände det som att hon inte var intresserad av att lära känna min kille och inte förstod vilken konstig situation det blev för mig att mitt ex fick komma (som jag inte var ovän med) men inte min kille. Det var hennes fest så det är klart hon fick bestämma gästlistan men det är gästerna som bestämmer om de tackar ja. Jag har annars inga problem med att gå utan min man på fest men om det skulle vara ett bröllop så skulle det kännas konstigt att fira andras kärlek men inte själv få ha med min älskling. Att inte bjuda någon är ett statement och man gör nog bäst i att förklara varför i så fall.

Svar på tråden Måste man bjuda med pojk/flickvän