• Honey bunny83

Måste man bjuda med pojk/flickvän

Hej på er alla!

Vi har ett litet problem när det gäller inbjudan till vårt bröllop.... Vi har givetvis tänkt bjuda alla par som är sambo, förlovade eller gifta.... Men sen har vi några vänner som studerar som kanske har pojkvän eller flickvän med de varken bor ihop eller förlovade eller gifta! Nu till vår fråga: Ska vi bjuda deras "partner" ändå, trots att vi aldrig har träffats förr och förmodligen kommer vi inte att träffas i framtiden heller varav våra vänner är från tidiga barndomen och bor över hela Sverige från söder till norr- men ändå vänner som har eller betyder mycket för oss nu:)

Tacksam för alla tips som vi kan få!

• Svar på tråden Måste man bjuda med pojk/flickvän
  • Duchess

Vi bjöd in en respektive som vi aldrig träffat tidigare. De är fortfarande tillsammans, och vi har träffats efter det (trots att vi bor i olika delar av landet).

Det var också två personer som träffade en partner efter att vi skickat ut inbjudningskorten. När vi sedan fick återbud så bjöd vi med dessa två personer. Båda paren är idag gifta, och ett av dem väntar barn nu i januari. Så våra erfarenheter av frågan är bara positiva. Bjud - det ångrar ni inte!

• BrideBecks

Jag tycker absolut att man bjuder med respektive, det hör som sagt till god ton. Jag hade nog blivit rätt putt om någon av min sambos bekanta bjudit honom på bröllop men inte mig, hade känts som om jag inte varit accepterad. (Ok undantag om de bara dejtat någon vecka).

• EmmieK

Vi har gett alla möjlighet att ta med respektive. Redan etablerade par har vi bjudit som t.ex. "Anna och Anders" medan singlar eller kompisar som dejtar någon "oetablerat" har fått inbjudan "Anna och respektive".

Nu när jag läser detta inser jag ju att vi kanske inte behövt bjuda med respektive till singlarna? Vi hade kunnat spara in sköna pengar på det :)

• Lyckliga013bruden

visst hade ni kunnat tjäna pengar på att skippa singlarnas respektive. Men nu framstår ni ju som snälla och generösa medmänniskor som inte bara tänker på sig själva, utan även tänker på gästerna

EmmieK skrev 2009-12-14 09:44:15 följande:
    Vi har gett alla möjlighet att ta med respektive. Redan etablerade par har vi bjudit som t.ex. "Anna och Anders" medan singlar eller kompisar som dejtar någon "oetablerat" har fått inbjudan "Anna och respektive". Nu när jag läser detta inser jag ju att vi kanske inte behövt bjuda med respektive till singlarna? Vi hade kunnat spara in sköna pengar på det :)
  • EmmieK

Haha! Ja, det har du rätt i

Lyckliga013bruden skrev 2009-12-14 09:52:31 följande:
    visst hade ni kunnat tjäna pengar på att skippa singlarnas respektive. Men nu framstår ni ju som snälla och generösa medmänniskor som inte bara tänker på sig själva, utan även tänker på gästerna
  • Imma

Vi bjöd med alla partners till vänner oavsett om de var sambos eller inte. Nu hade vi i och för sig inga vänner/släktingar som precis gått in i ett nytt förhållande, men även om det hade varit så hade vi bjudit med dem också.

I vissa fall bjöd vi alltså in personer som vi inte träffat innan, men eftersom vi tänkte att det är personer som vi vill ha en relation till i framtiden var det ett enkelt val.

• Moirie

Jag tycker det är svårt... om man vet att en respektive finns så bör man bjuda dem men hur gör man med de som kommer i efterhand och berättar att de har en partner som de vill ta med? En cynisk sida hos mig undrar varför de väntat tills inbjudan damp ned innan de ville berätta om sin relation? Hur seriös är den då, menar jag?

• Moirie

Usch, jag är på dåligt humör idag pga ett ex som jag är kompis med och som tjatat länge om att bli bjuden (jag hade nog inte tänkt bjuda ex men eftersom min bm var ok med det så blev det så) och nu gnäller exet om att det känns konstigt att gå på bröllop som singel, och börjar framställa sin hemliga kk som en ganska seriös relation.

• Lyckliga013bruden

Jag tycker inte att man ska försöka avgöra hur seriösa förhållanden andra människor har med varandra överhuvudtaget och speciellt inte försöka tolka saker genom handlingar.

Att de inte sagt något innan inbjudan kan bero på många olika saker och det kan finnas skäl som gör det logiskt att de väntar till efter inbjudan.

Jag är själv ett hemligt par, det är inte alla som är bjudna som visste om innan inbjudan att vi är tillsammans och sambo. Utan några blev nog förvånade, det är inte av elakhet eller att vår relation är oseriös utan det beror på helt andra saker att vi inget sagt.

Moirie skrev 2009-12-14 10:09:25 följande:
    Jag tycker det är svårt... om man vet att en respektive finns så bör man bjuda dem men hur gör man med de som kommer i efterhand och berättar att de har en partner som de vill ta med? En cynisk sida hos mig undrar varför de väntat tills inbjudan damp ned innan de ville berätta om sin relation? Hur seriös är den då, menar jag?
  • Lyckliga013bruden

personligen skulle jag inte gå på exets bröllop om jag mot alla odds blev inbjuden.
    När det är ex och då kan de ju vara lite svårare och man kanske borde göra avsteg från respektive inbjudning men nää usch jag vet inte. varför bjuda exet från början, kan det verkligen bli bra?

Svar på tråden Måste man bjuda med pojk/flickvän