• Honey bunny83

Måste man bjuda med pojk/flickvän

Hej på er alla!

Vi har ett litet problem när det gäller inbjudan till vårt bröllop.... Vi har givetvis tänkt bjuda alla par som är sambo, förlovade eller gifta.... Men sen har vi några vänner som studerar som kanske har pojkvän eller flickvän med de varken bor ihop eller förlovade eller gifta! Nu till vår fråga: Ska vi bjuda deras "partner" ändå, trots att vi aldrig har träffats förr och förmodligen kommer vi inte att träffas i framtiden heller varav våra vänner är från tidiga barndomen och bor över hela Sverige från söder till norr- men ändå vänner som har eller betyder mycket för oss nu:)

Tacksam för alla tips som vi kan få!

• Svar på tråden Måste man bjuda med pojk/flickvän
  • Moirie

Han blev bjuden eftersom vi är kompisar och umgås och eftersom han så gärna ville bli bjuden. Men bra verkar det ju inte bli så lär av mitt misstag alla blivande brudar .

• Lyckligmamma

Vi kommer inte juda in flick/pojkvänner som vi aldrig träffat! Det handlar inte om fräckhet, utan de som känner oss vill vi ska närvara vid vår stora dag. Har man aldrig träffat dem så varför?
    Det är dessutom inte gratis med bröllop!

• mariefarah se

Hej!
    Jag har inte läst alla svar, utav svarar direkt med min åsikt. Jag tycker det är bra om man bjuder med sin kompis respektive. Det kan alltid kännas skönt att veta att han/hon är bjuden, sen kan de själva få avgöra om de vill komma båda två. Min syster var bjuden på ett bröllop där hennes pojkvän inte ficka komma, hon tyckte det blev lite ensamt eftersom alla andra hade sina respektive med sig.Självklart det är inte gratis med bröllop, men betyder din kompis mycket för dig, så tycker jag absolut att hon ska få ta med sig sin respektive.

• Lyckliga013bruden

det är lite konstigt, när de handlar om respektive man aldrig träffat är skälet ofta att det kostar massa pengar. I andra trådar får jag intrycket av att många har sk favors till gästerna, alltså små presenter å det är väl inte gratis.
    Jag är lite trött å jag anklagar ingen det var bara en tanke som slog mig.
    Att för mig är sk favors en utgift jag hellre skulle skippa för jag förstår inte meningen med dem riktigt, än någons respektive.

• Pingstdagen2010

Det klart att man kan välja att inte bjuda in sina vänners pojk- eller flickvänner, som man aldrig har träffat. Man måste dock vara medveten, om att det kan leda till att de antingen tackar nej eller blir sura och bryter kontakten. Min kompis valde att inte bjuda in sin kompis pojkvän, eftersom de aldrig hade träffat honom. Hennes kompis tackade nej till att komma på bröllopet, eftersom hon blev jättesur och idag har de ingen kontakt. Det är viktigt att veta vad man riskerar med sitt val.

• Sebastiána
    Moirie skrev 2009-12-14 10:09:25 följande:
    Jag tycker det är svårt... om man vet att en respektive finns så bör man bjuda dem men hur gör man med de som kommer i efterhand och berättar att de har en partner som de vill ta med? En cynisk sida hos mig undrar varför de väntat tills inbjudan damp ned innan de ville berätta om sin relation? Hur seriös är den då, menar jag?
    Jag har tänkt samma sak. Faktiskt finns det några av dem jag har tänkt bjuda där jag inte vet om de har respektive eller inte. Jag funderar på att bjuda några tjejer i min kör. Jag pratar ofta om min kille, men de säger aldrig något, jag har antagit att de är singlar, men det kanske har en respektive bara det att de inte vill prata om det. Det känns knasigt att fråga också. Hur säger man då? "Ursäkta, men är du ihop med någon?" Om jag skriver typ "Anna med respektive" och de INTE har någon kanske de känner sig illa till mods på grund av det!

De pojk- och flickvänner som jag vet existerar kommer att bli bjudna.
  • Sebastiána
    Lyckligmamma skrev 2009-12-15 21:11:12 följande:
    Vi kommer inte juda in flick/pojkvänner som vi aldrig träffat! Det handlar inte om fräckhet, utan de som känner oss vill vi ska närvara vid vår stora dag. Har man aldrig träffat dem så varför?Det är dessutom inte gratis med bröllop!
    Personligen skulle jag vara nyfiken på att träffa min väninnas nye pojkvän om hon har en sådan som jag inte hunnit träffa ännu.

Men det är knepigt att få ihop alla som man vill komma på ens bröllop och samtidigt ha råd med det. På min sida finns många som har små barn och de barnen kommer inte eftersom det är barnfritt. Nu har jag dock insett att flera av min BM:s vänner har stora barn som fortfarande bor hemma - de är väl mellan 13-20. Ska jag bjuda dem? Dem har vi inte heller träffat och kommer säkert inte att göra i framtiden heller. Nu tror jag inte att de är så intresserade av att följa med sina föräldrar på en fest med en massa okända människor där två människor de inte känner är brudpar, men jag vet inte.
  • KatjaB

jag vet inte riktigt vad jag tycker. Rent spontant så känner jag att man bjuder vännernas respektive.
    Men å andra sidan väljer ju många att ha barnfria bröllop och det är helt okej etikettmässigt, själv vet jag inte om det är så stor skillnad "din flickvän är okej, men era jobbiga ungar får stanna hemma".
    Vi har själva många vänner som har barn och hoppas på att de flesta kommer skaffa barnvakt för att vi ska få plats och för att det inte ska bli jobbigt att det är barn med. Så det här är absolut ingen känga mot någon utan bara en reflektion från min sida.

• Andreas flicka

Jag undrar hur mycket pengar det kan röra sig om när det handlar om att man inte vill bjuda respektive som man aldrig har träffat?

Spontant känner jag också att man bjuder respektive. Jag vet inte om jag skulle jämföra det med att inte bjuda barn, barn är inte bjudna i många av livets sammanhang, allt från bröllop, nyårsfester, begravningar etc.

Svar på tråden Måste man bjuda med pojk/flickvän