• Honey bunny83

uppraderad flygklass??

Hej!

Undrar om det är någon som har blivit "gratis" uppgraderade på flyget på väg till ER Honeymoon.... just på grund utav att ni var nygifta;) Eller var det något ni sa speciellt vid er bokning av resan ( alltså till flygbolaget) via er researrangör....

• Svar på tråden uppraderad flygklass??
  • kikel

Nej men jag vet och har gjort det själv. Man bör klä sig ganska bra och kom sent och checka in. Det kan funka eller jag vet att det funkar

• Honey bunny83

okej... hihihi.... Ja välklädda är vi alltid:) Frågan är om vi vågar ta risken att checka in sent...vi får se! Tack för ditt "vågade" tips:)

• Cackis

Vilket bolag flyger ni med?

SAS har blivit stenhårda.

Maken hade fixat en överraskning genom att ordna med uppgradering till businessclass när vi skulle till NY för att gifta oss. Men när vi kom fram till incheckningen fanns inte registreringen där. Och fastän vi hade ett utskrivet mejl från vår kontakt på SAS som fixat uppgraderingen var incheckningspersonalen stenhårda. För hans namn fanns inte som godkänd "uppgraderare" i deras pärm!! Vi försökte ringa honom, men inget svar. Och trots att maken var klädd i kostym och jag höll i en gigantisk brudklänning till och med var det blankt nej.

Väl vid gaten ordnade sig dock. Vår kontakt hade hört vårt desperata telefon-meddelade och ordnade allt. Och när vi väl skulle gå ombord bad personalen så mycket om ursäkt. Nya hårdare rutiner vid uppgradering förklarade de sig med.

Så jag önskar dig all lycka till!

• Greeneyes

Man kan bli uppgraderad utan att betala för det om:
    1: Turistklassen är överbokad
    2: OCH man är business-klädd (kostym etc).

Men det händer väldigt sällan, så det är knappast nåt man kan räkna med!

Dock så kan man genom att betala mellanskillnaden uppgradera sig till business om plats finns, åtminstone hos vissa bolag. Men då får man kolla det i god tid så man inte står där vid incheckningen och tar det för givet.

/Flygbolagsanställd

• anne på grönkulla

Rent allmänt ska man aldrig räkna med att få förmåner man inte betalat för. Visst, det kan hända och man kan ha tur, men vill man åka business får man nog tänka sig att betala för det eller uppgradera sig med flygpoäng. Att ha kort på bolaget med mycket poäng kan nog också vara en styrka när ev uppgraderingar väljs, men som sagt, ingen garanti.

• E11a

Vi blev faktiskt uppgraderade på bröllopsresan till Tanzania! Blir det ganska ofta då vi flyger British Airways. Vi hade bokat premium economy men blev uppbumpade till business. Men det berodde nog snarare på makens guldkortsstatus än att vi hade gift oss!

Som sagts ovan, det är definitivt min uppfattning att nu för tiden får man sitta i den klass man betalat för om den inte är överbokad och det enda som hjälper är guldkort (eller att resa på samma bokning som någon som har guldkort).

Jag reste mer i jobbet förr, särskilt mycket till USA, och för en 5-6 år sedan tror jag att det var mer smörande för guldkorts hållarna och man kunde bli uppgraderad om det var ganska tomt i business men ändå inte helt fullt i economy.

Det där med at checka in sent vet jag inte om jag tror på..... vi får oftast inte uppgraderingen vid incheckningen utan oftare när man kommer till lonugen eller helt enkelt vid boarding.

• Mlle M

Jag håller med E11; det verkar mycket svårare nuförtiden att bli uppgraderad, minns inte sist jag flög business utan att vara bokad att resa. För 5-6 år sedan tycktes det hända titt som tätt att bli uppgraderad på såväl långa som korta sträckor.Nu känns det mer som om man får det man betalat för, hmmm.....

• E11a

Mlle M - Visst är det oförskämt Att dom har mage att bara ge en det man betalar för. Ha ha ha.... det var bättre förr

• aikidoaasa

Jag blir lite besviken på SAS, jag kontaktade dem för att försöka uppgradera våra flybiljetter (försökte inte få det gratis heller)
    Det enda sättet är via deras eurobonus kort som man ska ha sett till att ha massor av bonus på. Det går tydligen inte att betala mellanskillnaden.
    När vi bokade så fanns inte möjligheten att boka något annat än economy class så det känns riktigt surt. Det är inte heller som att alla platser är fullbokade.
    Vi hoppas på bättre tur med de andra flygbolagen som vi ska åka med. (Det blir några byten så vi håller tummarna)

Svar på tråden uppraderad flygklass??