Byte av efternamn inför smekmånaden?
Vet inte riktigt hur det går till och någon här kanske kan hjälpa till?
Vi gifter oss den 20e mars, reser på bröllopsresa den 23e och jag skulle gärna vilja få mitt nya efternamn i passet till resan - går det?
Vet inte riktigt hur det går till och någon här kanske kan hjälpa till?
Vi gifter oss den 20e mars, reser på bröllopsresa den 23e och jag skulle gärna vilja få mitt nya efternamn i passet till resan - går det?
Jag har samma fråga så jag puffar lite.
Har fr mig att jag har hört att det tar några veckor så jag får nog dessvärre heta mitt gamla vanliga efternamn under smekmånaden.
Tyvärr blir det svårt. Vet inte hur lång tid det tar exakt att få nya namnet. Men bara att få passet tar ju typ en vecka... Tyvärr :(
Lessen, men det går inte. Om jag fattat det hela rätt så skickar prästen in papper till skatteverket eller vilket det är, efter vigseln, och sedan tar det alltifrån en vecka till över en månad för att namnbytet ska godkännas och gå igenom och det skickas ut papper till er. Först därefter kan ni beställa nya körkort och pass i ditt nya namn.
Jag har haft exakt samma funderingar och problem.
Det som jag nu fått reda på är att det tyvärr INTE går så snabbt.
Så vi bokade om resan i våra gamla, nuvarande namn och får ta tag i namnbytet när vi kommit hem från bröllopsresan.
Liiiiiite tråkigt, jag håller med... men annars får man ju stanna hemma och det vill man ju inte heller. Eller hur?!
För mig tog det tre veckor innan mitt namnbyte gick igenom, det var i maj. Men minst en vecka får du nog räkna med. Sen tar det ca 5 arbetsdagar innan passet är klart.
Tänkt på att boka resan med det namnet som står i ditt pass.
Om du inte hinner byta namn och har ditt gamla pass så boka biljetterna i ditt gamla namn.
Känns som om man borde kunna ta kontakt med polisen så fort hindersprövningen är klar. Jag har hört att själva vigseln i kyrkan inte är avgörande för namnbytet så det borde gå att ordna. Ska kontakta polismyndigheten och passavd. i veckan och postar info om vad jag fick veta.
Tyvärr nej, inget namnbyte före vigseln och det är vigselförättaren som skriver under och skickar in att ni är gifta. Man har för övrigt sen 6 månader på sig att byta ut alla id-handlingar/kort.
Helsingborg i Mars skrev 2010-01-03 21:44:47 följande:
mittid:
Har man alltså 6 månader på sig att byta ut sitt pass? Dvs. är det ok att använda ett pass med sitt gamla namn i 6 månader efter namnbytet?
Jag och min blivande namn ska ta ett helt nytt namn. Vi har nu skickat in ansökan om namnbyte för min sambo till PRV. Om detta går igenom bör det bli klart drygt 2 månader innan bröllopet. Jag själv ska sedan ta det nya namnet efter vigseln. Vi står nu i begrepp att boka bröllopsresa som vi tänkt åka på direkt efter vigseln och vi undrar nu om vi kan boka sambons resa i hans gamla namn. Vi kan ju inte boka i det nya namnet eftersom vi inte kan vara 100% säkra på att det går igenom. Jag kommer förstås boka resan i mitt nuvarande namn och sedan skicka in papper om namnbyte efter resan.
Nån som vet hur länge man kan använda ett pass efter det att man har bytt namn?
Tack på förhand!
Stämmer med sex månader japp... bättre att använda det befintliga namnet och passet för resan och fixa nytt när man kommer hem.