Inlägg från: lolca |Visa alla inlägg
  • lolca

Byte av efternamn inför smekmånaden?

För mig tog det tre veckor innan mitt namnbyte gick igenom, det var i maj. Men minst en vecka får du nog räkna med. Sen tar det ca 5 arbetsdagar innan passet är klart.

• lolca

Dubbelkolla med polisen och skatteverket först! Jag fick uppgiften om att det inte gällde med 6 månader som passet gällde efter namnbytet.

• lolca

Fam Lundqvist skrev 2010-01-11 10:47:49 följande:

Hejsan,Jag jobbar på resebyrå och det är oftast endast SAS som tillåter namnändringar. Mer eller mindre alla andra bolag säger blankt nej till detta och deras svar blir ofta "köp ny biljett med rätt efternamn".Detta är alltså med reguljär flyg så jag kan ej stå för vad chartern gör i dessa fall. I vissa fall kan reguljärflyg tillåta en correction i namnet men inget namnbyte.Bara en tanke så mitt råd är att resa med gamla namnet om det är det gamla som är kvar i passet. Hoppas det går bra!
    Jag och min man reste till Korsika med Langley Travel 1½ månad efter vårt bröllop. Jag bokade resan i mitt gamla efternamn, men när jag insåg att mitt namnbyte skulle hinna gå igenom ringde jag Langley som utan att protestera och begära några extra pengar ändrade namnet på biljetten. Jag fick en ny biljett mailad till mig och så var det inget mer med det! De var kanontrevliga och bra att ha att göra med.

Men det var en charterresa, kan tänka mig att det kan vara svårare om man bara bokar en flygbiljett.
Svar på tråden Byte av efternamn inför smekmånaden?