• Helsingborg i Mars

Byte av efternamn inför smekmånaden?

Vet inte riktigt hur det går till och någon här kanske kan hjälpa till?
    Vi gifter oss den 20e mars, reser på bröllopsresa den 23e och jag skulle gärna vilja få mitt nya efternamn i passet till resan - går det?

• Svar på tråden Byte av efternamn inför smekmånaden?
  • Snart fru V

Stort tack!

mittid skrev 2010-01-04 12:35:10 följande:
    Stämmer med sex månader japp... bättre att använda det befintliga namnet och passet för resan och fixa nytt när man kommer hem.
  • lolca

Dubbelkolla med polisen och skatteverket först! Jag fick uppgiften om att det inte gällde med 6 månader som passet gällde efter namnbytet.

• Helsingborg i Mars

Ringde till polisen som hänvisade till skatteverket och satt i telefonkö i ca 30min utan att få tala med någon så nytt försök imorgon...
    Men en fråga jag hade var om man nu skickar in namnändringen redan idag, prästen skickar in vigselbeviset dan efter vigseln (den 21e) kan vi då åka på bröllopsresa med mitt 'gamla' namn den 23e?

Mittid: om jag förstod det du skrev rätt så kan man alltså det? Känns superskönt i såfall!

• mittid

Du ska använda ditt gamla namn och ditt gamla pass när du åker på resan ja.

• juni09sthlm

Ser att flera redan skrivit detta, men du måste ha samma namn i passet som på biljetten. Och där har du väl ditt gamla efternamn? Så vänta med att förnya ditt pass tills efter resan.

• Helsingborg i Mars

Känns bara så trist och åka med det gamla namnet (biljetten borde jag kunna göra namnändring i) och då kanske man inte kan få fria uppgraderingar som newlyweds om vi inte har samma namn? En tanke bara...kan ju va rätt skönt och få åka 1:a klass till asien ;)

Tack alla för era svar än så länge, byråkratin är en djungel...

• Fårävvör

Men alla par har ju inte samma namn som gifta heller, utan behåller sina gamla. Så att ha gemensamt namn kan väl ändå inte vara ett krav för att få uppgraderingar mm (pga att man gift sig)? Verkar ju helknasigt i så fall...

• Fru G-lund

Helsingborg i Mars skrev 2010-01-10 20:39:46 följande:

Känns bara så trist och åka med det gamla namnet (biljetten borde jag kunna göra namnändring i) och då kanske man inte kan få fria uppgraderingar som newlyweds om vi inte har samma namn? En tanke bara...kan ju va rätt skönt och få åka 1:a klass till asien ;)Tack alla för era svar än så länge, byråkratin är en djungel...
    Måste bara fråga vad du menar med:(biljetten borde jag kunna göra namnändring i)? Menar du att du har beställt en biljett i ditt "nya" namn? Om så är fallet så kostar det en slant att ändra tillbaka det. Inte direkt billigt vad jag har hört.
    Det som gäller är att du ska ha samma namn på flygbiljett och pass!!Och flyga 1:a klass till Asien utan att ha betalat för det eller har massa poäng på något vip kort det tror jag du kan glömma, nygift eller ej.
  • Snart fru V

Svaret jag nu har fått från polisen är att regeln är att man ska byta pass direkt efter ett namnbyte. Det finns "en viss karenstid" som man kan använda gamla id-handlingar eftersom det tar ett tag att fixa nya. Men, enligt personen jag hade kontakt med finns ingen bestämmelse om exakt hur lång tid detta är. Inga klara besked med andra ord...

• PennyJenny

Helsingborg i Mars skrev 2010-01-04 22:31:21 följande:

Ringde till polisen som hänvisade till skatteverket och satt i telefonkö i ca 30min utan att få tala med någon så nytt försök imorgon...Men en fråga jag hade var om man nu skickar in namnändringen redan idag, prästen skickar in vigselbeviset dan efter vigseln (den 21e) kan vi då åka på bröllopsresa med mitt 'gamla' namn den 23e?Mittid: om jag förstod det du skrev rätt så kan man alltså det? Känns superskönt i såfall!
    Alltså, det är oftast så det går till, att man skickar in namnändringen innan och så skickar vigselförrättaren in de påskrivna pappren till skatteverket och så processar de det hela. Men det hjälper inte, för det tar som regel en vecka innan namnändringen gått igenom och det tar 5 dagar att få ett nytt pass. Och man måste ha fått ett nytt personbevis (alltså att ens namn har ändrats hos skatteverket) innan man kan ansöka om nytt pass, man kan inte göra det i förväg.

Så du får acceptera att det inte finns något sätt att resa i ditt nya namn så nära inpå vigseln. Och som någon annan sa, att bli uppgraderad till 1:a klass på flyget bara för att man är nygifta, det kan du nog glömma, det görs i mycket, mycket mindre utsträckning än vad folk tror. Man får vad man betalar för, nygift som inte.
  • Helsingborg i Mars

Fru G-lund:
    Resan är bokad och ska betalas om ngn vecka. Tror att det kostar runt 1500 för ett namnbyte vilket jag hade kunnat tänka mig att lägga ut för att få känslan av att resa med nytt namn, idag är den bokad i samma namn som det står i mitt nuvarande pass.
    Förstår inte varför du skulle skriva att jag kan glömma uppgraderingar om jag har massa poäng på mitt kort - det har väl inte du ngn aning om såvida du inte jobbar med det. Jag förväntar mig absolut inte några uppgraderingar men hört att hotell och flygbolag ibland är lite extra snälla mot nygifta och det tycker jag hade varit kul och få vara med om. Så det tänkter jag inte, som du nämner det, glömma.

• Fru G-lund

Helsingborg i Mars skrev 2010-01-10 21:52:28 följande:

Fru G-lund: Resan är bokad och ska betalas om ngn vecka. Tror att det kostar runt 1500 för ett namnbyte vilket jag hade kunnat tänka mig att lägga ut för att få känslan av att resa med nytt namn, idag är den bokad i samma namn som det står i mitt nuvarande pass. Förstår inte varför du skulle skriva att jag kan glömma uppgraderingar om jag har massa poäng på mitt kort - det har väl inte du ngn aning om såvida du inte jobbar med det. Jag förväntar mig absolut inte några uppgraderingar men hört att hotell och flygbolag ibland är lite extra snälla mot nygifta och det tycker jag hade varit kul och få vara med om. Så det tänkter jag inte, som du nämner det, glömma.
    Du missade poängen:Jag menade att det är troligare att bli uppgraderad på en flygning om man har många flyg miles på ett och samma bolag tex Thai air än om man checkar in som nygift.
    Men som sagt det är en mycket större tragedi att inte få komma med alls för att man har fel namn på bijetten än att få sitt på dom säten man har betalat för.
  • lillium

För mig blev det på detta viset, vi gifte oss i rådhuset för vi inte skulle hinna med att skicka in alla papper till de instanser i Thailand som var nödvändiga. Fick då vänta att ta pass tills jag hade fått papper från skattemyndigheten att namnbytet skett. Hade jag nu rest med mitt gamla namn hade jag kunnat blivit stoppad sa skattemyndigheten till mig. Så detta med 6månader ställer jag mig frågad till. De sa till mig att har man bytt namn i folkbokföringen ska man ha handlingar som motsvarar den. Har gått lite orolig en tid för att allt ska falla på plats för det är en stor procedur att byta namn på allt.Inväntar bara pass nu.Konstigt bara att heta något annat i förväg innan själva bröllopet ;o)Ska väl tillägga att om du gifter dig dagen innan el dyl så kan du resa på ditt gamla namn för vi hade det i tankarna att gifta oss på Arlanda innan avresa.Det tog oss ca 2-3 veckor att få papper från skattemyndigheten. Det var snabbt har jag hört. Lycka till!

• Fru Kopparskiöld

Hejsan,

Jag jobbar på resebyrå och det är oftast endast SAS som tillåter namnändringar. Mer eller mindre alla andra bolag säger blankt nej till detta och deras svar blir ofta "köp ny biljett med rätt efternamn".
    Detta är alltså med reguljär flyg så jag kan ej stå för vad chartern gör i dessa fall. I vissa fall kan reguljärflyg tillåta en correction i namnet men inget namnbyte.
    Bara en tanke så mitt råd är att resa med gamla namnet om det är det gamla som är kvar i passet.
    Hoppas det går bra!

• lolca

Fam Lundqvist skrev 2010-01-11 10:47:49 följande:

Hejsan,Jag jobbar på resebyrå och det är oftast endast SAS som tillåter namnändringar. Mer eller mindre alla andra bolag säger blankt nej till detta och deras svar blir ofta "köp ny biljett med rätt efternamn".Detta är alltså med reguljär flyg så jag kan ej stå för vad chartern gör i dessa fall. I vissa fall kan reguljärflyg tillåta en correction i namnet men inget namnbyte.Bara en tanke så mitt råd är att resa med gamla namnet om det är det gamla som är kvar i passet. Hoppas det går bra!
    Jag och min man reste till Korsika med Langley Travel 1½ månad efter vårt bröllop. Jag bokade resan i mitt gamla efternamn, men när jag insåg att mitt namnbyte skulle hinna gå igenom ringde jag Langley som utan att protestera och begära några extra pengar ändrade namnet på biljetten. Jag fick en ny biljett mailad till mig och så var det inget mer med det! De var kanontrevliga och bra att ha att göra med.

Men det var en charterresa, kan tänka mig att det kan vara svårare om man bara bokar en flygbiljett.
Svar på tråden Byte av efternamn inför smekmånaden?