Inlägg från: Helsingborg i Mars |Visa alla inlägg
  • Helsingborg i Mars

Byte av efternamn inför smekmånaden?

Vet inte riktigt hur det går till och någon här kanske kan hjälpa till?
    Vi gifter oss den 20e mars, reser på bröllopsresa den 23e och jag skulle gärna vilja få mitt nya efternamn i passet till resan - går det?

• Svar på tråden Byte av efternamn inför smekmånaden?
  • Helsingborg i Mars

Känns som om man borde kunna ta kontakt med polisen så fort hindersprövningen är klar. Jag har hört att själva vigseln i kyrkan inte är avgörande för namnbytet så det borde gå att ordna. Ska kontakta polismyndigheten och passavd. i veckan och postar info om vad jag fick veta.

• Helsingborg i Mars

Ringde till polisen som hänvisade till skatteverket och satt i telefonkö i ca 30min utan att få tala med någon så nytt försök imorgon...
    Men en fråga jag hade var om man nu skickar in namnändringen redan idag, prästen skickar in vigselbeviset dan efter vigseln (den 21e) kan vi då åka på bröllopsresa med mitt 'gamla' namn den 23e?

Mittid: om jag förstod det du skrev rätt så kan man alltså det? Känns superskönt i såfall!

• Helsingborg i Mars

Känns bara så trist och åka med det gamla namnet (biljetten borde jag kunna göra namnändring i) och då kanske man inte kan få fria uppgraderingar som newlyweds om vi inte har samma namn? En tanke bara...kan ju va rätt skönt och få åka 1:a klass till asien ;)

Tack alla för era svar än så länge, byråkratin är en djungel...

• Helsingborg i Mars

Fru G-lund:
    Resan är bokad och ska betalas om ngn vecka. Tror att det kostar runt 1500 för ett namnbyte vilket jag hade kunnat tänka mig att lägga ut för att få känslan av att resa med nytt namn, idag är den bokad i samma namn som det står i mitt nuvarande pass.
    Förstår inte varför du skulle skriva att jag kan glömma uppgraderingar om jag har massa poäng på mitt kort - det har väl inte du ngn aning om såvida du inte jobbar med det. Jag förväntar mig absolut inte några uppgraderingar men hört att hotell och flygbolag ibland är lite extra snälla mot nygifta och det tycker jag hade varit kul och få vara med om. Så det tänkter jag inte, som du nämner det, glömma.

Svar på tråden Byte av efternamn inför smekmånaden?