• popcorn o dip

förrätt och buffé, hur funkar det?

Hej alla! Ja som rubriken lyder så undrar jag hur det funkar med förrätt och middagsbuffé... Hur dukar man upp det? Samtidigt eller separat? Vad har ni haft som förrätt och till buffén? Ris och ros med det och vad bör man tänka på?

Tack på förhand!

• Svar på tråden förrätt och buffé, hur funkar det?
  • popcorn o dip

puff, puff.. Ingen som tycker eller tänker nåt om detta?

• MaddeåMats

Min kusin hade buffé på sitt bröllop och de bjöd på en förrätt som var framdukad, tyckte det funkade jätte bra!
    Jag tycker förrätten ska återspegla vad som bjuds på sen, jag tycker det bör passa ihop, så vad hade du tänkt bjuda på för buffé?

Hälsningar /Madde

• KatjaB

ett par vänner till oss hade en kall italiensk tomatsoppa som var framdukad när gästerna kom in, buffén var en medelhavsbuffé som alla försåg sig själva med

• Heloise

För oss var det helt överlägset.
    Vi hade förrätt framdukad när alla satte sig, och sedan så hade vi en varmrättbuffé, bestånde av
    *helgrillad dubbelmarinerad utskuren biff
    *potatisgratäng
    *chipotlecreme
    *varmrökt pepparlax
    *örtagårdssås
    *franskpotatissallad
    *sallad
    'bröd
    *ost och smör

Förrätten var en räkrulle florentine, som serverades kall.

Buffébordet var dukat så att man kunde gå på två led och ta mat samtidigt. Vi var 54 gäster och alla var nöjda och glada.Vi hade 2 duktiga servitriser som skötte ruljansen.

Så mitt tips är!
    Dela upp så förrätten är framdukad. Tänk smart när ni dukar upp buffébordet så att det ska gå snabbt och smidigt för gästerna att ta maten, snåla inte in på personalen, välj de dyrare kunniga, professionella istf grannens sons kompisar som aldrig lyft en tallrik.
    Lycka till

• popcorn o dip

toppen! Stort tack! Vi har funderat på buffé och kände att nåt saknades men visste inte vad. Vi ville inte att vi skulle hugga in på buffén på en gång...Sen så såg jag att vissa har förrätt också när de har buffé och funderade hur det funkar rent praktiskt. Det låter som en toppen idé att ha en aptitretande förrätt framdukat när gästerna kommer och sen ta av buffén.
    Nu återstår att klura ut vad man vill bjuda på oxå... :D

Tack återigen!

• VanessaB

Vi funderar också på att ha förrätt och seddan buffè. Vi kommer ha varmrättsbuffè som man kan gå från två sidor (så det går lite snabbare) Vi är ca 70 pers. Vi kommer också ha två servetriser som kan se till att allt funkar somd et ska, duka av, ta fram tårta och kaffe mm. Vi klurar dock fortfarande på vad vi ska bjuda på...

• LT2B

Det kan fungera jättebra med förrätt till buffén. Tänk bara på att välja mat som funkar att stå framme.
    En halvtimmes försening är vanligt vid bröllop. Viss mat såsom ost och ibland skinka kan se rätt dåsiga ut efter en timme i rumstemperatur. Skagenröra eller andra förrätter med majonäs eller creamfraiche blir också lite svettiga efter en stund i värmen.

Prata med köket så att ni är överens.
    Istället för att säga att maten är framdukad klockan 16.00 kanske en toastmaster eller förälder kan kontakta köket en kvart innan gästerna förväntas gå in till matsalen.

En annan sak som jag tycker är viktigt är vilken typ av buffé ni ska välja. Vissa buffér innehåller ju både typisk förrätt och huvudrätts mat. Vissa bjuder kanske på kallskuret med potatissallad till huvudrätt och då blir det ju svårare att hitta en lämplig förrätt. Förrätten ska ju helst vara lättare än huvudrätten.

Har man en varmrättsbuffé blir ju allt mycket enklare och det blir då lätt att välja förrätt.

En toast är ju smidig förrätt enligt mig. Dels finns det klassiska skaldjurstoaster med räkor eller lax. Ett annat väldigt gott alternativ är renstekstoast (går även att göra med rökt rådjur- eller hjortkött) blandat med pepparrotsost.

• flopsy32

Vi ska ha följande: ca 100-120 pers

Förrätt: Toast Skagen + en extra osttoast framdukat när gästerna kommer in. Vet av erfarenhet att man är hungrig och "trött" efter flera timmars väntan, därav en extra ostmacka.

Varmrättsbuffé: olika kötträtter av gris, potatisgratäng, sallad, sås....
    Denna tar gästerna själv från ett fyrkantigt bord, troligen från två håll (el 4).

Efterrätt: Bröllopstårta (hämtas från samma bord, två håll)

Nattamat: Chips, godis, dricka, groggabord, frukt (samma bord)

Vi har sån tur att det finns ett litet rum i festlokalen som går att stänga till med skjutdörrar, där inne dukar serveringspersonalen upp i lugn och ro och sedan bara öppnar dörrarna.

• popcorn o dip

Åh tack för tipsen! Det fanns lite sånt som jag inte haft en tanke på! Känns säkrast att välja en förrätt "som håller sig" så man inte får en torr eller svettig förrätt, inte sååå kul.. Får bolla lite med cateringfirman vi väljer sen.

Låter supersmidigt det där med skjutdörrarna! Vi har inga sjutdörrar i vår lokal, men vi har några smårum man kanske skulle kunna använda till olika saker.. Får se...

Tack igen! och gott nytt år på er!

Svar på tråden förrätt och buffé, hur funkar det?