• didis

Inbjudan, vigsel o fest utan barn, hur skriva?

Först: kyrklig vigsel är öppen för alla men givetvis kan ni önska att släkten lämnar barnen hemma. Om ni har otur KAN dock ett dagis ha studiebesök i kyrkan just då (men snacka om otur!!)...

Sedan: skriv bara de vuxnas namn på inbjudan/kuvertet. Egentligen ska det räcka men en del uppfattar inte det eller slänger kuvertet etc etc.

Jag vet inte hur jag skulle ha formulerat mig. "Vänligen respektera att vi önskar barnfri vigsel och fest"?
    "Vi uppskattar om ni ordnar barnvakt"?
    "Vi vill fira både vigsel och fest med vuxna vänner och släktingar"?

Något att spinna vidare på kanske...

Att era egna barn är med behöver ni inte haka upp er på, de tillhör ju familjen på ett sätt som inga andra barn gör och jag tror inte någon har synpunkter på att de närvarar (möjligen tycker era barn det är tråkigt att vara enda barnen där).

• didis

Det är så olika i olika släkter och vänkretsar.

En vän till mig bjöd oss på fest och skrev bara mitt o makens namn på inbjudan. Så barnen stannade hemma. Varpå hon förskräckt sa att förståss var barnen välkomna också! Hon hade inte ens tänkt tanken att folk kunde lämna barnen hemma!

Jag har varit på ytterst få fester i mina dagar (undantaget vännernas fester när jag var i 20-årsåldern) där inte barnen varit välkomna. I vuxen ålder tror jag bara det är en.

Jag förstår att folk inte vill ha det så men att förutsätta hur gästerna reagerar är itne vidare klokt, de kan har helt andra referenser. Och inget är mer rätt än det andra, det är bara olika.

För mig är bröllop = familjefest (som alla andra fester). Och så är det för både min o makens släkter och för våra vänner.

patrikoannika skrev 2009-12-28 22:18:42 följande:
    Vi skrev bara, kost och koncist:"Till kyrkan är alla välkomna, men bröllopsfesten önskar vi barnfri."Det har inte varit några som helst frågetecken kring det. ALLA som vi har pratat med har sagt att de ändå inte tänkt tanken att ta med sig ungar på bröllop. Det är nog ganska ovanligt att man faktiskt tar med sig småbarn på bröllop. Eller vad vet jag, men personligen skulle jag inte tänka mig tanken att ta med mig småungar på ett bröllop. Lika lite som jag får vara med på dotterns barnkalas på söndag!! Njae.. bröllop = vuxenfest!
  • didis

Skriver du till mig? Använd gärna citatknappen så är det lättare att se vem du riktar dig till.

På vår bröllopsfest (liksom andra fester vi anordnat) var hela familjerna välkomna. Praktiskt inte minst eftersom de flesta kom från andra städer och sov över.

Att barn är välkomna betyder ju inte att de är ditkommenderade. De föräldrar som föredrar att festa utan barn lämnar dem hemma och de som har svårt att fixa barnvakt (eller av andra skäl vill ha barnen med) tar med dem.

patrikoannika skrev 2009-12-28 22:35:51 följande:
    Ja, tänk så olika det är! Men ni har alltså INTE tänkt att det ska vara barn med då, alltså? Jag bara tänker på det du skriver att bröllop är = familjefest. Men ni vill ändå inte ha barn med? Hmmm...
  • didis

Lätt hänt!

patrikoannika skrev 2009-12-29 11:33:29 följande:
    Nej, jag blandade visst ihop dig med TS. Det var inte meningen. Ber så många gånger om ursäkt. Förlåt, sorry!!! Det ska inte hända igen!!!
Svar på tråden Inbjudan, vigsel o fest utan barn, hur skriva?