• elinile

Inbjudan, vigsel o fest utan barn, hur skriva?

Tips på vad man kan skriva så det inte tas på fel sätt? Vi har ju själva barn och de ska ju vara med. Dels för att vi inte har någon barnvakt då alla är med på bröllopet, men delvis för att vi vill ha dem med också såklart, iaf en del av kvällen.

Känns ändå lite dumt att skriva att barn inte får vara med när man själv har barn... Vill helst inte ha någon rimmande vers, utan så enkelt som möjligt.

• Svar på tråden Inbjudan, vigsel o fest utan barn, hur skriva?
  • didis

Först: kyrklig vigsel är öppen för alla men givetvis kan ni önska att släkten lämnar barnen hemma. Om ni har otur KAN dock ett dagis ha studiebesök i kyrkan just då (men snacka om otur!!)...

Sedan: skriv bara de vuxnas namn på inbjudan/kuvertet. Egentligen ska det räcka men en del uppfattar inte det eller slänger kuvertet etc etc.

Jag vet inte hur jag skulle ha formulerat mig. "Vänligen respektera att vi önskar barnfri vigsel och fest"?
    "Vi uppskattar om ni ordnar barnvakt"?
    "Vi vill fira både vigsel och fest med vuxna vänner och släktingar"?

Något att spinna vidare på kanske...

Att era egna barn är med behöver ni inte haka upp er på, de tillhör ju familjen på ett sätt som inga andra barn gör och jag tror inte någon har synpunkter på att de närvarar (möjligen tycker era barn det är tråkigt att vara enda barnen där).

• KatjaB

barnfri fest

vi älskar era barn, men en kväll som denna får de med barnvakt stanna hemma

p.s glöm inte fixa barnvakt

• Tokisen

Vi har skrivit:
    vi älskar våra barn men kvällen firar vi i vuxet sällskap

• patrikoannika

Vi skrev bara, kost och koncist:

"Till kyrkan är alla välkomna, men bröllopsfesten önskar vi barnfri."

Det har inte varit några som helst frågetecken kring det. ALLA som vi har pratat med har sagt att de ändå inte tänkt tanken att ta med sig ungar på bröllop. Det är nog ganska ovanligt att man faktiskt tar med sig småbarn på bröllop. Eller vad vet jag, men personligen skulle jag inte tänka mig tanken att ta med mig småungar på ett bröllop. Lika lite som jag får vara med på dotterns barnkalas på söndag!!

Njae.. bröllop = vuxenfest!

• didis

Det är så olika i olika släkter och vänkretsar.

En vän till mig bjöd oss på fest och skrev bara mitt o makens namn på inbjudan. Så barnen stannade hemma. Varpå hon förskräckt sa att förståss var barnen välkomna också! Hon hade inte ens tänkt tanken att folk kunde lämna barnen hemma!

Jag har varit på ytterst få fester i mina dagar (undantaget vännernas fester när jag var i 20-årsåldern) där inte barnen varit välkomna. I vuxen ålder tror jag bara det är en.

Jag förstår att folk inte vill ha det så men att förutsätta hur gästerna reagerar är itne vidare klokt, de kan har helt andra referenser. Och inget är mer rätt än det andra, det är bara olika.

För mig är bröllop = familjefest (som alla andra fester). Och så är det för både min o makens släkter och för våra vänner.

patrikoannika skrev 2009-12-28 22:18:42 följande:
    Vi skrev bara, kost och koncist:"Till kyrkan är alla välkomna, men bröllopsfesten önskar vi barnfri."Det har inte varit några som helst frågetecken kring det. ALLA som vi har pratat med har sagt att de ändå inte tänkt tanken att ta med sig ungar på bröllop. Det är nog ganska ovanligt att man faktiskt tar med sig småbarn på bröllop. Eller vad vet jag, men personligen skulle jag inte tänka mig tanken att ta med mig småungar på ett bröllop. Lika lite som jag får vara med på dotterns barnkalas på söndag!! Njae.. bröllop = vuxenfest!
  • patrikoannika

Ja, tänk så olika det är!

Men ni har alltså INTE tänkt att det ska vara barn med då, alltså? Jag bara tänker på det du skriver att bröllop är = familjefest. Men ni vill ändå inte ha barn med? Hmmm...

• elinile

Tack för era tips! Ja, det får nog bli något i stil med att "alla är välkomna till vigseln, men festen önskar vi barnfri" Har funderat lite på det, för tror ändå inte att så många tar med barn till kyrkan eftersom festen är i närheten av kyrkan och jag tror inte gästerna vill åka hem med barnen mellan kyrka o fest... Är väl mest min sambo som tycker att vi ska skriva att det ska vara barnfritt även på vigseln.

• BlivandeFruPettersson

Eftersom vi gifter oss på ett annat ställe än vi och gästerna bor (blir mellan 10 och 50 mil resa) har vi kort och koncist skrivit: "Vigsel och fest är barnfri, med undantag för ammande barn". Då vet alla om det i förväg och kan förbereda med barnvakt.

• Aleta

Som Didis skrev här ovanför så är en vigsel i kyrkan en gudstjänst som är öppen för alla. Vem som helst kan alltså komma in och närvara vid er vigsel.
    Man kan inte porta någon, så därför är det väl mer korrekt att bara begära barnfritt till festen.

elinile skrev 2009-12-28 22:54:43 följande:
    Tack för era tips! Ja, det får nog bli något i stil med att "alla är välkomna till vigseln, men festen önskar vi barnfri" Har funderat lite på det, för tror ändå inte att så många tar med barn till kyrkan eftersom festen är i närheten av kyrkan och jag tror inte gästerna vill åka hem med barnen mellan kyrka o fest... Är väl mest min sambo som tycker att vi ska skriva att det ska vara barnfritt även på vigseln.
  • mittid

Det kan ju vara en bra tanke det din blivande har... att man inte önskar barn i kyrkan... för att få en lugn och trevlig stämmning där, alltså inte riskera stohej runt ett barn som stojar eller vantrivs på ett eller annat sätt.

Att kyrkan är öppen för alla må vara hänt, men om nu en oinbjuden person som har barn med sig kommer dit på ert bröllop och barnet "låter" så får man ju hoppas att de går ut...

Detta kanske man inte riktigt förväntar sig av släkten då de kanske anser att de "ska" vara där för de är inbjudna.

Troligen kommer heller inte någon oinbjuden främmande att bevista ert bröllop, då de flesta ser ett bröllop som en "privat tillställning" i den offentliga kyrkan och därmed visar den hänsyn de själva skulle önska sig... kanske.

elinile skrev 2009-12-28 22:54:43 följande:
Svar på tråden Inbjudan, vigsel o fest utan barn, hur skriva?