• Rufsas

Inbjudan, vigsel o fest utan barn, hur skriva?

Jag har en fråga till er om det här med ammande barn. Vi vill ha en barnfri dag både under vigsel och fest. Min Fästis säger absolut nej till även ammande barn medan jag vacklar. Eftersom vi inte har egna barn tror jag att det är svårt för oss att relatera till. Är det okej att ha helt barnfritt även för ammande barn? Eller blir föräldrarna gôrarga?

• Rufsas

Tack snälla för snabbt svar! Det verkar bara bli en som är ammande mamma vid tiden för bröllopet och henne kommer jag att prata med.

mittid skrev 2009-12-29 13:17:10 följande:
    Beror nog på om det finns möjlighet att någon kan bistå barnet/föräldern ifråga... om mamman kan "pumpa" och någon annan kan ge mjölken i flaska och om barnet ifråga klarar sig utan föräldrarna under dessa timmar. Men arg... ja kanske om man måste avstå eller för att man anser sig ha "rättigheter" vilket visst en o annan "tror", vilket andra har vittnat om här på BT.
  • Rufsas

Tack för ditt svar!

Jag älskar barn över allt annat men just på bröllopet vill jag att det blir en vuxen tillställning. Det finns flera anledningar till det men de två viktigaste är (1) att jag vill att föräldrarna ska kunna koppla av och (2) det kommer att sevreras alkohol och jag anser inte att det är en bra miljö för barn att vistas i.

När det gäller spädbarn så är det såklart svårare. Som jag skrev tidigare verkar det bara bli ett par som har ett ammande barn vid tiden för bröllopet. Självklart inser jag att de kanske blir besvikna men samtidigt vill jag ju ha vårt bröllop som vi hade tänkt oss. Ska fundera lite till samt prata med Fästisen vad han tycker. För min del skulle nog den enda ammande barnet kunna vara med, men vi får se. Det är en nära vän så jag ska fråga hur hon känner när det börjar bli dags.

Det är faktiskt det enda jag är lite orolig för gällande barn på bröllop. Har andra gäster som bor i Stockholm med äldre barn (3 och 8) och vill inte de lämna barnen över natten så är det dessvärre deras problem. Ska bli intressant att se vad de väljer att göra.

Aleta skrev 2009-12-29 15:04:39 följande:
    Att lämna ett barn som ammas hemma är inte helt okomplicerat.För det första så vill man inte vara ifrån ett så litet barn någon längre stund.För det andra så är det inte säkert att barnet äter den utpumpade mjölken (om man nu lyckades pumpa ur tillräckligt mycket).För det tredje kommer mamman förmodligen att ha problem med att brösten börjar läcka under kvällen eftersom ingen bebis äter. Att gå ifrån och sätta sig för att pumpa ur brösten mitt under festen låter inte lockande. Dessutom kanske man inte ens har någon pump utan måste köpa eller låna en. I praktiken ber ni en eller båda föräldrarna att inte komma.Vad är det som är så skrämmande med spädbarn egentligen? Det är enligt min erfarenhet de större barnen som har börjat krypa och gå som är stökiga.Börjar en spädis gnälla i kyrkan så är det bara att stoppa in den under tröjan och ge den lite mjölk så är det tyst. Har man en sjal och rätt kläder så kommer ingen att märka att man gav den bröstet.Jag tror inte att föräldrarna blir görarga, jag tror att de blir besvikna.
  • Rufsas

Lilla bebisen kommer att vara mellan 4-5 månader och bröllopet kommer att vara cirka 3 mil från där de bor. Det lutar nog åt att jag övertalar Fästisen, istället för att i princip ge våra vänner ett ultimatum. Vill ju så gärna ha dem där!

KatjaB skrev 2009-12-29 16:29:36 följande:
    hur gammalt barn handlar det om?jag förstår din tanke om att föräldrarna ska kunna koppla av, men det är ju skillnad beroende på hur stora de är. Att lämna ifrån sig ett spädbarn gör nog inte att föräldrarna känner sig avslappnade och kan koppla av, är det ett barn på 10 månader så är det ju en annan femma, o vid den åldern är det inte heller lika vanligt att man ammar, även fast det såklart förekommer. Som alltid i dessa frågor så är det ju i slutändan vad som är viktigast för er, att ha era vänner där eller att riskera att de blir besvikna och kanske tom bli osams för att få som ni ville. Det kan ju bara ni svara på.
  • Rufsas

Klart och färdigt! Det tog typ två minuter att övertala Fästisen att ammande mammor får ha med sin bebis.

Nordiskbrud skrev 2009-12-29 18:16:37 följande:
    Visst KAN ni göra så men då får ni vara berädda på att de som ammar inte kommer och kanske ifrågasätter. Riktiga spädisar är ju beroende av sina mammor inte bara för maten och personligen tycker jag inte att det är riktigt schyst att förbjuda spädisar.Långt ifrån alla barn i spädåldern tar flaska och många vill inte heller störa ammningen med att blanda in flaskor. Själv kunde jag ge våra flaska men jag hade aldrig lämnat dem för så lång tid som en vigsel och fest tar innan de blivit "äldre" (vart den gränsen går är ju väldigt individuellt men runt 4-5 månader var våra innan jag kunde lämna dem så länge).(Har man en skrikis så väljer man nog ändå att stanna hemma, så mycket hyfts har man som förälder )
Svar på tråden Inbjudan, vigsel o fest utan barn, hur skriva?