Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Mannen i mitt liv är en gift syrian..

Självklar finns det hopp. Alltid lika tragiskt att höra om anordnade bröllop och familjer som hindrar medlemmar från att leva ett eget liv. Om jag vore er skulle jag vända mig till någon för rådgivning. Speciellt om det finns risk för att det kan övergå från hot och förföljelse till våld. Vad gäller hans fru så tycker jag att 1 års tid är otroligt lång tid att vara otrogen. Arrangerat eller inte arrangerat bröllop så är det fel och kränkande mot henne. Jag hoppas för hennes skull att hon inte har några starkare känslor för den här mannen :/

Sök rådgivning, det finns en hel del rådgivare som hjälper män och kvinnor som riskerar att råka uit för hedersrelaterat våld. Vilket det skulle kunna bli om de anser att han drar skam över familjen genom att skilja sig. Många av mina vänner är homosexuella invandrare och det är två av dem som fått fly sin familj för att aldrig återvända och aldrig träffa dem igen. Tragiskt och sorgligt men det är en verklighet för många. Men jag hoppas ni kan hitta ett annat alternativ.

Lycka till :)

• JustMeAndMyLove

Förstår att det är tungt :/
    Tyvärr finns det inte så mycket om hedersvåld mot män, eller stödorganissationer utformade för män, annat än då homosexuella män. Jag skulle ta kontakt med hälsocentralen/kommunen för att få infrmation om vad det finns för stöd att få. Och leta på nätet efter stödgrupper, hemsidor och organissationer :)

Aywen skrev 2009-12-30 19:16:29 följande:
    Tack för era svar! Det känns skönt att det är någon som lyssnar :)Jag har tänkt på någon form av rådgivning. Det känns som det enda sättet just nu. Och att man kanske där igenom kan få kontakt med någon som varit i liknande situation. Eller om vi helt enkelt måste tvingas att gå åt skilda håll. Men det känns så sjukt att man lever i en värld där man inte har rätt att få vara med den man älskar. Och älska den man vill..
  • JustMeAndMyLove

Enligt svensk lag (för de är väl svenska medborgare?) får de skilja sig, även om processen blir något längre när ena parten inte vill skilja sig.
    Men sen om familjen ställer till med problem/hotar etc. så finns det inte så mycket att göra, tyvärr. Brott måste begås innan polis kjan ge stöd, det är egentligen sjukt med tanke på vilka problem främst kvinnor har som tvingats in i äktenskap har... Speciellt när de försöker skilja sig.

Aywen skrev 2010-01-01 21:36:04 följande:
    jo man får skilja sig om man tvingats till giftemål. Men jag har en ganska stark känsla av att hans fru kommer att förneka detta då hon inte vill lämna honom och vi båda måste delta i någon form av utredning för att han ska kunna få ett godkännande om skiljsmässa. Så det är i princip omöjligt. Han kan skilja sig enlig lagen och skriva på papper. Men han står då fortfarande skriven som gift i kyrkan och det innebär att han och jag inte kan gifta oss i framtiden. Om vi inte lovar inför prästen att vi endast kommer leva som "bror och syster" i förhållandet, dvs inte ha någon sexuell relation.
  • JustMeAndMyLove

Det finns också det alternativet att han går ur kyrkan.
    Men för många vore det som att säga upp+ sin tro, även om många skulle förstå orsaken.
    Men som sagt, ta kontakt med någon som kan hjälpa er och som ni kan ha samtal med för att må bättre :)

Aywen skrev 2010-01-03 20:27:17 följande:
    Jo dom är svenska medborgare men dom är också katoliker. Dom gifte sig i Jordanien (innan hans fru kom till sverige) och sedan gifte dom sig i sverige igen för att få det "lagligt" eller vad man ska kalla det. Han kan skilja sig enligt lagen, men som sagt så måste den katolska kyrkan godkänna det för att vi ska kunna gifta oss i framtiden. Annars står han fortfarande som gift i kyrkan. Och den katolska kyrkan tillåter inte skiljsmässor om det inte sker av en väldigt stor orsak som att man tvingats in i giftemålet, vilket det inte är i detta fallet, inte helt i alla fall. Dom gifte sig inte av kärlek utan av tradition för att deras föräldrar ville det, för att hedra dem kan man säga.
Svar på tråden Mannen i mitt liv är en gift syrian..