• Plutten2010

Bröllopsresa till Hawaii - tips på saker att göra!

Vi kommer spendera 12 underbara dagar på Oahu, närmare bestämt Waikiki beach. Stranden och shoppingen lockar väldigt men vi vill ju passa på att göra andra saker också! Har du något specfikt förslag på vad vi kan göra när vi är på vår bröllopsresa tar jag tacksamt emot detta! =)

• Svar på tråden Bröllopsresa till Hawaii - tips på saker att göra!
  • Love2010

Vi kommer också spendera kanske 4-5 nätter på Waikiki Beach, vi ska hyra bil och lite sådant. :) Tar också gärna emot tips :D

• Plutten2010

Jag har hittat några tips på nätet men jag skulle ändå vilja ha handfasta tips från någon som varit där relativt nyligen (jag var där för ca 17-18 år sen)...Vi ska definitivt åka på luau och se Pearl Harbour. Sen har vi tankar på att åka till någon av de mindre öarna över dagen. Whale watching och simma med delfiner lockar också.. men mer då?? Vilka restauranger är bra?? Någon annan strand på Oahu som var fantastisk??

Hotell hade vi bokat sedan tidigare men vi ska nog byta till ett annat som vi spanat på (Moana Surfrider). Det ser helt fantastiskt ut och ligger "centralt" på Waikiki.

Love2010- vilket datum kommer ni åka på er resa?? Vi ska ju i princip åka samma rutt (vi ska också till New York).. =)

• Leilani

Vi ska också till Hawaii via ett par dagar i NY på våran bröllopsresa så vi tar också gärna emot tips. :)

• Steinhammersfru

Oj oj oj tjejer...underbart att få åka till Hawaii på honeymoon. Jag börjar fundera på att ta med min m2b dit på våra honeymoon också. Jag har nämnligen bott på Hawaii i fyra år. Jag pluggade på universitet där, mellan 1998-2000, 2001-2003.

Det finns verkligen hur mycket som helst att göra, beror ju helt på vad man gillar.

Waikiki beach i all ära men det är absolut inte den bästa stranden på ön, det kan jag lova. Massa folk och trångt. Nä jag kan varmt rekommendera stränderna på Windward-sidan (östsidan) och även North Shore. Min favorit är Kailua beach (Windward), helt underbar. Men det finns även ett par andra som ligger i närheten av den som är lika underbara dom.

Jag tycker absolut att ni ska hyra bil och köra runt ön, ett par rundor, för ni kommer inte hinna göra allt på en vända. North Shore, som tex Haleiwa, är jättecharmigt, helt annat mot Waikiki, är absolut värt ett besök eller flera :)

Pearl Harbor kan ni så klart inte missa, det går en heldag till det.

Om ni gillar hiking så är det suveränt att göra på Hawaii. En "enklare" hike är att gå upp för Diamond Head, också nästan ett måste. För utsikten där uppifrån är super! Diamond Head är en krater som är med på många bilder, speciellt dom från Waikiki.

Snorkla i Hanauma Bay kan jag också rekommendera.

Ja detta var bara lite tips från mig. Finns massor mer. Beror på vad ni vill göra, vilken typ av aktiviteter etc.

• Love2010

Plutten2010: Vi ska vara 5 dagar i NY, 4-5 dagar på Oahu, och ca 10 dagar på Maui. Vi landar den 15 juni på Oahu :) Är ni där då? Sedan efter ett par dagar flyger vi till Maui 10 dagar och sedan via Los Angeles 4 dagar sedan hem till SVerige. Längtar!

Vi ska sitta ner här nu under veckorna som kommer och tänka ut grejer vi skall göra på varje stop, vi vill hyra bil på både Oahu och Maui samt i Los Angeles. Vi inser att vi inte kommer hinna allt men man får välja helt enkelt. Men vi är iväg ca 4 veckor totalt så vi ska nog hinna med en del iallafall.

Waikiki beach ska definitivt se men vet inte om vi kommer bo där. Priserna är tydligen högre där då det är mycke turister just på den stranden. VI har inte kommit så långt än ska boka boenden ganska snart, troligen nästa vecka.

Steinhammersfru: Tack för tipsen! Kul! :) Alltid roligt med "locals" alltså folk som bott där eller bor där nu som kan tipsa om annorlunda grejer än de vanliga turisttjaffsen. Vi har gjort det där med charter om man säger och inte särskilt intresserade av turistfällorna även om vissa av dem är självklara att se.

Hoppas er helg är härlig!

• Love2010

Plutt2010: Vi kommer till New York den 10e juni.

• Plutten2010

Kul! Då är vi i princip där samtidigt! =) Vi åker den 14:e till NY och sen den 18:e till Honolulu (åker därifrån den 30:e).

Love2010 skrev 2010-01-09 23:15:37 följande:
    Plutt2010: Vi kommer till New York den 10e juni.
  • Love2010

haha vad kul! Häftigt!

Näe nu är det dags och sova. Buu!
    Men jag är så trött.

• Steinhammersfru

Jo jag vet vad "locals" är ;) Dock är nog hawaiianernas egen definition på "locals" lite annan. Dom räknar inte gärna en inflyttade person som en "local" utan man bör vara född och uppvuxen där, helt med hawaiianskt blod i sig.

Du skrev att ni inte visste var ni ska bo, jag kan verkligen rekommendera Waikiki (Waikiki Beach heter stranden, Waikiki är en stadsdel av Honolulu kan man säga). Jag bodde mesta delen av min studenttid i Waikiki, förutom ett år i Downtown Honolulu. Det är i Waikiki det "händer". Det finns flera stränder i Waikiki förutom Waikiki Beach, så ni måste in "knô" med alla andra turister om ni inte vill det.

Waikiki har ju största utbudet av hotell, restauranger, barer, klubbar, turist"händelser" på kvällar. Det är rätt mysigt att promenera i Waikiki på kvällarna efter en god middag på en härlig restaurang, det finns mycket att se om man går längs Kalakaua Ave (huvudgatan som går rakt igenom Waikiki).

Visst är det dyrare i Waikiki men om ni väljer att inte bo i ett hotell som har "beach access" så får ni säkerkligen ett billigare pris. Alla hotell i Waikiki har nära till stranden, så det behöver ni inte oroa er för, men ni kanske får gå 10 min extra.

Love2010 skrev 2010-01-09 23:14:44 följande:
    Steinhammersfru: Tack för tipsen! Kul! :) Alltid roligt med "locals" alltså folk som bott där eller bor där nu som kan tipsa om annorlunda grejer än de vanliga turisttjaffsen. Vi har gjort det där med charter om man säger och inte särskilt intresserade av turistfällorna även om vissa av dem är självklara att se.Hoppas er helg är härlig!
  • andbeyond

Hej!

Vi tillbringade vår bröllopsresa i NYC och på Maui samt Kauai i slutet av augusti/början av september förra året. Det var HELT underbart. Har några foton i mitt galleri om ni vill ha inspiration

Kauai var helt otroligt, min man älskar filmen Jurassic Park (som spelades in där) så han fick en helikoptertur i bröllopspresent. Det var det coolaste vi gjort någonsin, rekommenderas starkt om ni vill lyxa till det och besöker Kauai. På Kauai bodde vi på en B&B som heter "Hale o Nanakai", trivdes jättebra! Superbra pris (för att vara hawaii..) och rent och vackert.

Snorkla bara MÅSTE man göra på Hawaii! Vackra sköldpaddor i varmt och klart vatten var så himla mysigt. Har endast mellanlandat på Oahu så har inte direkta tips mer än att googla snorkeling beaches Oahu så ni vet var ni ska åka. Vi träffade en tjej som varit där och hon sa att det var jättefin snorkling där också. Observera att man inte behöver åka ut med båt om man inte vill för att få själva båtturen. På Maui var en av de bästa sakerna vi gjorde helt klart soluppgången på Haleakala (vulkan 3000m höjd). Fantastiskt!

Vet inte riktigt vad mer jag ska säga, jag önskar att vi skulle åka dit igen i sommar! Ni har en underbar resa framför er!

• Sebastiána

Vet inte om jag hade hunnit med något annat än att ligga på beachen och sippa drinkar

• Plutten2010

=) Det måste garanterat hinnas med också.. *puh* Börjar känna att vi behöver vara borta ännu längre.. Angenämt problem.. ; )

Sebastiána skrev 2010-01-11 13:47:49 följande:
    Vet inte om jag hade hunnit med något annat än att ligga på beachen och sippa drinkar
  • Speedy2

Hej!

Vi har också börjat fundera att åka till Hawaii kombinerat med tex New York eller Las vegas. Jag undrar hur ni gått tillväga när ni bokat. Bokade ni allt på samma ställe? Resebyrå? eller bokade ni flyg för sig och hotell för sig? Har ni något tips på någon sida?

• Plutten2010

Vad kul! =)

Vi har bokat allt utom hotell på Hawaii via Ticket. Vi kände att vi kunde få bättre pris om vi bokade det på egen hand och mycket riktigt så skiljer det sig några tusenlappar beroende på vilket hotell och rumstyp man är ute efter.
    Det som är inkluderat i bokningen på Ticket är alltså;
    direktflyg till New York (Newark), boende på hotell på Manhattan (4 nätter), direktflyg till Honolulu och sen flyg till Stockholm med mellanlandning på Newark (tror ca 6 tim väntan).

Vi kommer bo alla nätter på Oahu men det går självklart att boka in flyg hem från Maui. Inrikesflyg mellan öarna går på dryga tusenlappen per person så vi funderar på att göra en dagsutflykt till någon av de mindre öarna.

Speedy2 skrev 2010-01-16 16:50:22 följande:
    Hej!Vi har också börjat fundera att åka till Hawaii kombinerat med tex New York eller Las vegas. Jag undrar hur ni gått tillväga när ni bokat. Bokade ni allt på samma ställe? Resebyrå? eller bokade ni flyg för sig och hotell för sig? Har ni något tips på någon sida?
  • Speedy2

Tack för bra tips! Hoppas ni får en underbar resa.

• marregus

Vad betalar ni ungefär för resa+hotell?
    Med vilket företag har ni bokat?

• Plutten2010

För det som jag har skrivit ovan så betalar vi ca 33000 kr (det är alltså exkl boende på Hawaii). Bokade via Ticket, flyger med Continental.

• Love2010

Hej!

Vi betalade 17600kr för 2 personer alla flyg , New York-Honolulu-maui-Los Angeles, inkl skatter, exkl hotell. Vi fick bra priser, vi är stammisar på www.allresor.se och jobbar emellanåt för dem. VI har bokat våra senaste 10 resor via dem skulle jag tro.

Vi flyger med KLM, Delta, Air France.

Vi kommer boka alla hotell via vår kontakt på Allresor.

• 1000bruden

Härligt att höra lite om Hawaii, ska själv dit i sommar på bröllopsresa. Ni som varit på KAUAI---vart bodde ni??? Framförallt, vilken sida om ön ska man bo på??? Vilken "stad" tycker ni man ska ha som bas? Vi vill framförallt sola/bada och snorkla, lite dykning och ha många restauranger på promenadavstånd, sen utflykter å mys :)

Svar på tråden Bröllopsresa till Hawaii - tips på saker att göra!