Jo jag vet vad "locals" är ;) Dock är nog hawaiianernas egen definition på "locals" lite annan. Dom räknar inte gärna en inflyttade person som en "local" utan man bör vara född och uppvuxen där, helt med hawaiianskt blod i sig.
Du skrev att ni inte visste var ni ska bo, jag kan verkligen rekommendera Waikiki (Waikiki Beach heter stranden, Waikiki är en stadsdel av Honolulu kan man säga). Jag bodde mesta delen av min studenttid i Waikiki, förutom ett år i Downtown Honolulu. Det är i Waikiki det "händer". Det finns flera stränder i Waikiki förutom Waikiki Beach, så ni måste in "knô" med alla andra turister om ni inte vill det.
Waikiki har ju största utbudet av hotell, restauranger, barer, klubbar, turist"händelser" på kvällar. Det är rätt mysigt att promenera i Waikiki på kvällarna efter en god middag på en härlig restaurang, det finns mycket att se om man går längs Kalakaua Ave (huvudgatan som går rakt igenom Waikiki).
Visst är det dyrare i Waikiki men om ni väljer att inte bo i ett hotell som har "beach access" så får ni säkerkligen ett billigare pris. Alla hotell i Waikiki har nära till stranden, så det behöver ni inte oroa er för, men ni kanske får gå 10 min extra.
Love2010 skrev 2010-01-09 23:14:44 följande:
Steinhammersfru: Tack för tipsen! Kul! :) Alltid roligt med "locals" alltså folk som bott där eller bor där nu som kan tipsa om annorlunda grejer än de vanliga turisttjaffsen. Vi har gjort det där med charter om man säger och inte särskilt intresserade av turistfällorna även om vissa av dem är självklara att se.Hoppas er helg är härlig!