• zorken19

Alltså det här med inbjudan

Jag känner mig helt bortkommen nu när jag ska göra inbjudningskorten. Tycker jag läser och läser hur alla ska göra men känner mig fortfarande lite bortkommen.
    Vi ska gifta oss i Augusti , när ska man skicka ut inbjudan. Endel säger att det bästa är att skicka den i mars redan och endel säger att jag ska vänta.
    När jag skickar till en familj ska jag skriva med allas namn eller skriver man bara "ni är välkommna....."
    Hur långt innan ska man sätta svara datum? 1 månad innan eller? Sätter man att de ska höra av sig om de kommer eller om de inte kommer?
    Skriver man ut telefonnr och mailadress eller vilket är smidigast?

Åh vad många frågor! :) Hoppas någon kan hjälpa mig innan jag bryter ihop lite lätt :)

• Svar på tråden Alltså det här med inbjudan
  • soon and very soon

Halloj!
    DEt finns ju "vett o etikett" om sånt här men då du gifter dig i augusti skulle jag nog skicka ut inbjudningarna i april (så folk hinner kolla va med semestrar och har lite tid på sig att ändra planer.)
    sätt osa i slutet på juni tex, då är antagligen folk kvar hemma.
    Jag personligen tycker man skriver allas namn.
    Jag hade en inbjudan som var "klassisk" med välkommen bla bla...'
    sedan satte vi en liten lapp med inbjudan där det stod om toastmadame och matallegier mm..

• zorken19

Tack för ditt svar! :) Nu har jag fått lite mer koll på det här med inbjudan! Jag tror vi ska skicka med en liten infolapp vi med. Med lite vägbeskrivningar och allergier och sånt som är bra att veta.
    Men svarade era gäster till er direkt eller till någon annan?

• mittid

Ska ni gifta er under semestertider, alltså innan skolan börjar i augusti, så kan det vara en ide att skicka inbjudan tidigare då utlandsresor och sommarstugor bokas redan nu!

• Leilani

Vi ska liksom du gifta oss i augusti och vi kommer skicka ut våra inbjudningar i slutet av januari då många företag vill att man bestämmer sin semester redan i februari. Så det är dels för att vi vill att våra nära bor i området inte ska vara borta men också för att de gäster som kommer bor i annat land ska kunna boka sin semester då.

• Kärleken9

Vi gifter oss visserligen i mitten på juli men kommer skicka ut inbjudan i februari, just för att folk ska veta inför semestrar och sånt. Men då måste också min del av släkten resa 200 mil tur/retur för att vara med på vigsel och fest. Bättre vara ute i god tid än för sent tycker jag. Dessutom så kommer det vara lättare att dra i alla trådar då alla vet så att säga.

• zorken19

Ska ni sätta att gästerna hör av sig till er om de kan komma eller någon annan?
    Om jag ska skriva namnen på de som vi bjuder i inbjudan har någon bra förslag på hur man ska skriva?
    Hur mycket info skriver ni med på infobladet som ni skickar med? Ingen som har ett sådant eller inbjudan att maila mig?

• ung1brud

vi har redan gjort vårt datum officiellt till familj, släkt och vänner. men tror vi kommer skicka ut inbjudningarna i mars eller april. Bra det där om att osa i juni.. tänkte inte på att alla är bortresta och kanske inte tänker på att svara. Vet inte heller vem dom ska osa till.. vi har inte bestämt värdpar (Toastmadame/master) ännu.. annars hade de varit ett bra val. Vad gör man om de inte säger om de kan komma eller inte??.. På info-bladet skriver man väl vägbeskrivningar och om allergier och bröllopsgåva och sådant.. något mer man skriver?

• Malla och Mojje

Hej,

så här gjorde vi: (gifter oss sista helgen i maj)

Save the date skickade vi i början av december

Inbjudningarna skickar vi snart ( i januari)

På kuvertet skriver vi namnen om det är två pers och familjen "johansson" om det är fler.

Vi satte o.s.a. två månader innan och satte våra mödrars telefonnummer + en speciell mailadress som vi skapat för detta ändamål.

• CeKe

Hej. Jag har lagt upp våra inbjudningskort i mitt galleri. Du kan ju kolla om du får några idéer från dem.

OSA betyder att man ska svara vare sig man kommer eller inte, så får hoppas att folk fattar det

Vi skrev namnen på de som vi bjöd i inbjudningskortet.

När du ska skicka ut dem är helt upp till er, tycker jag. Men är det under semestertider är du ju bra att vara ute i god tid. Jag tänker att det inte finns några rätt och fel när det gäller när man ska skicka dem...

lycka till

• zorken19

Jag har funderat på att göra en inbjudan som en liten bok och där i skriva med all info som behövs seom tex vägbreskrivning till kyrkan och restaurangen. Så först står inbjudan sen efter följer gott och blandat. Har sett endel här på bt som har gjort så och det verkar smidigt. Vad tycker ni?

Svar på tråden Alltså det här med inbjudan