• Mia 77

Hur göra om man bara vill bjuda ena partnern i ett förhållande?

Min syster har förlovat sig med en karl som vi absolut inte vill ha på vårt bröllop, då ingen är särskilt förtjust i honom.
    Hur formulerar man då inbjudan till henne så hon fattar att bara hon och barnen är välkomna?

• Svar på tråden Hur göra om man bara vill bjuda ena partnern i ett förhållande?
  • 090208

Oj vad Optimia får spel... Jag tror jag fattar precis TS's situation, men det gör inte du. Jag är i samma sits själv. Däremot hade jag turen (puh...) att vi redan sagt upp kontakten med syrran innan jag gifte mig, så jag slapp det här dilemmat.

Håller med det TS skrev sist, bjud bara henne och så får du se om hon väljer att komma. Tydligen så tänker du inte bara på dig själv utan också övrigt gäster. Själv hade jag hellre riskerat att syrran, som man knappt pratar med, inte kom istället för att oroa mig över att gästerna stör sig på den där karln.

• Optimia
    090208 skrev 2010-01-05 15:27:43 följande:
    Oj vad Optimia får spel... Jag tror jag fattar precis TS's situation, men det gör inte du. Jag är i samma sits själv. Däremot hade jag turen (puh...) att vi redan sagt upp kontakten med syrran innan jag gifte mig, så jag slapp det här dilemmat.
    Och vad vet du om vad jag förstår TS situation eller ej? Jag råkar vara av den åsikten att det är jättesynd om det går så långt att man tycker det är "tur" att man hunnit säga upp kontakten med sina SYSKON innan man gifter sig, så man slipper dem och deras kärlekar på SITT bröllop.

Jag är inte bästa vän med mitt ena syskon, men trots det har jag inga tankar på att säga upp bekantskapen med detta syskon för det. Nu har ingen av oss barn, men OM någon av oss skulle skaffa det, tycker jag det vore väldigt trist om barnen inte fick lära känna alla sina (nära) släktingar.

Hur hemska kan dessa människor som ni inte vill bjuda vara? Vad gör dessa personer som medför en risk för att "övriga gäster stör sig på karln"? Bara en ärlig fråga?
    På det genomsnittliga bröllopet lär det finnas såpass mycket folk att gästerna gott och väl kan undvika människor de verkar ogilla.
    Har man en "knepig" gäst får man ju ta hänsyn till det vid bordsplaceringen, och kanske placera denna i kanten av ett bord, bredvid släktingar som vet hur gästen kan bete sig, och så slipper resten av gästerna "störa sig".

Var och en skäms för sig själv den dag jag gifter mig, och jag tänker inte oroa mig över att jamen, mina gamla studiekompisar, de kanske tycker frikyrkliga moster Agnes är trist, då är det nog bäst att inte bjuda mostern
  • MaddeåMats

Oj oj oj vilka känslor denna tråden verkar dra upp, någon som känner sig träffad?

Till Mia77:
    Det bästa vore kanske om du sa det till henne. Det är ju faktiskt ert bröllop så ni bestämmer helt klart vem som kommer!
    Jag skulle aldrig vilja bjuda någon som förstör stämningen på mitt bröllop heller, men om du värnar om kontakten med henne så är det ärligast att säga det till henne tycker jag.

• Matildes

Jag är lite i samma sits på två olika sätt.

En släkting till mig är tillsammans med en skitjobbig karl. Ingen i övriga släkten tycker om honom. Men eftersom han inte på något sätt skulle förstöra, förutom att dra ner stämningen kanske, så får han komma ändå. Bara för min släktings skull.

Sen har jag en kompis som är gift med en narkoman. Han är nog alkoholist också skulle jag tro. Har fått snedtändningar av både alkohol och narkotika och då dragit fram kniv och börjat hota folk, jagat dom och varit helt galen. Oavsett hur mycket jag tycker om min kompis så kommer hennes man inte att få komma på vårat bröllop.

Det jag tänkte göra är helt enkelt att prata med henne innan inbjudningarna skickas ut. Vill inte hon heller komma då så är det okej men jag tror att hon kommer förstå.

• Mia 77

Varken vill eller komma hänga ut vad syrrans gubbe har för problem. Det har inte med att göra att han inte är rolig eller att han blir dryg efter ett par öl, det kan man stå ut med, men det här är betydligt värre och det är därför vi inte vill ha honom på vårt bröllop.

Tom så att min m2b hotar med att inte komma om jag bjuder båda 2. Och då hoppas jag alla fattar att det bottnar i betydligt djupare saker än dryghet eller att bli lite otrevlig efter lite alkohol.

Tack så mycket till er som kommit med tips...

• Sörön10

Hoppas det löser sig, TS! Prata med henne, är nog det bästa du kan göra.. Ta beslutet utifrån vad ni kommer fram till. Vägrar hon acceptera, så bjud ingen av dem!

• Rufsas

Mia77, hoppas att ni hittar en lösning som passar just er och att ni får ett fantastiskt bröllop! Lycka till!

• AnnBo

Vi hade samma problem fast det var en av mina bästa vänners (även min tärna) kille, som betett sig sjukt illa mot både henne och mig. Vi valde att inte bjuda honom, han hade förstört hela festen och hon var ok med det!

• Dejli

Som det låter så är det ju en person med svåra problem av olika slag. Jag tror att du behöver prata med din syster och förklara läget, men också få henne att förstå att ni gärna ser henne där och att det inte är personligt.

För övrigt så förstår jag faktiskt inte egentligen det tragiska med att säga upp kontakten med syskon. Inte mer än någon annan i sin närhet iaf. Nu har jag iofs inte sagt upp någon kontakt med min ena syster, men vi skickar sms på födelsedagar och det är väl ungefär det. Jag tycker hennes kille är hundra gånger trevligare än vad hon är. Hon är snorkig, uppblåst och tycker att hon är förmer än de flesta andra. Vi är ju absolut inte osams på något sätt, och hon är välkommen på alla tillställningar vi har, men jag ser ju sällan fram emot att träffa henne och vi hade aldrig någonsin umgåtts mer än vi gör om vi inte hade varit syskon.

Man måste faktiskt inte tycka om varandra bara för att man är släkt... Tyvärr kan man inte välja alla sina släktingar som man kan göra med vänner.

• HappyE

Min kompis man har en tendens att flirta med allt och alla. Sist vi hade fest hemma så kom han med tydliga inviter till en annan tjej - som var där med sin kille!! Superpinsamt, för alla parter.. Kompisens man däremot bara slår ifrån sig allting och tvärnekar, vilket förstås inte håller. Så nu när inbjudningarna ska ut så är vi väl inte jättesugna på att bjuda honom, men blir så illa tvungna.. Är bara så förundrad över att hon inte drar!

• Mia 77

Det har redan löst sig av sig självt....

• Mia 77
    Sörön10 skrev 2010-01-15 10:43:27 följande:
    Oj, hurdå? (du behöver inte svara om du inte vill)
    syrran insåg själv att de inte passade ihop och gjorde slut
  • Sebastiána

Det var värst, men skönt för er... och de passade säkert inte ihop!

• LT2B

Vi kommer inte att bjuda en av våra vänners respektive. Innan tjejen i förhållandet blev tillsammans med vår kompis hade hon en affär med min bästa kompis man vilket gjorde att deras förhållande gick i kras. Eftersom min kompis kommer att närvara vill jag inte utsätta henne för den smärtan det kan medföra att hamna på samma fest som kvinnan som förstörde hennes äktenskap. Dessutom umgås vi inte som par med vår kompis och hans nya tjej. Vi kommer helt enkelt att endast skriva hans namn på inbjudan. Sen kommer vi att ringa honom och förklara läget. Om hans tjej har något vett i skallen förstår hon varför hon inte blir bjuden.

Min poäng är att det kan finnas anledningar till att folk inte blir bjudna. Det viktigaste och artigaste i det är läget är att ta upp telefonen att förklara varför.

• Aleta

Det förstår jag. Jättebra att ni är öppna och ärliga om orsaken.

LT2B skrev 2010-01-30 15:54:01 följande:
    Vi kommer inte att bjuda en av våra vänners respektive. Innan tjejen i förhållandet blev tillsammans med vår kompis hade hon en affär med min bästa kompis man vilket gjorde att deras förhållande gick i kras. Eftersom min kompis kommer att närvara vill jag inte utsätta henne för den smärtan det kan medföra att hamna på samma fest som kvinnan som förstörde hennes äktenskap. Dessutom umgås vi inte som par med vår kompis och hans nya tjej. Vi kommer helt enkelt att endast skriva hans namn på inbjudan. Sen kommer vi att ringa honom och förklara läget. Om hans tjej har något vett i skallen förstår hon varför hon inte blir bjuden.Min poäng är att det kan finnas anledningar till att folk inte blir bjudna. Det viktigaste och artigaste i det är läget är att ta upp telefonen att förklara varför.
Svar på tråden Hur göra om man bara vill bjuda ena partnern i ett förhållande?