Inlägg från: wiicky |Visa alla inlägg
  • wiicky

Sousse - hur göra med maten?

Vi funderar på att åka till Tunisien och Sousse på vår bröllopsresa i augusti. Jag undrar då hur vi ska göra med mat och sånt. Frukost på hotellet känns i alla fall bra, men sen då. Ska man ha halv- hel- eller "ingen"pension? Personligen vill jag uppleva mer "riktig" mat än vad man kanske får på hotellet. Är det någon som vet hur prisnivån ligger på mat i Sousse, på ett ungefär.

• Svar på tråden Sousse - hur göra med maten?
  • wiicky

Det stora Blå skrev 2010-01-06 10:49:41 följande:

Ska ni bo inne i själva staden Sousse eller utanför i Port el Kantaoui? Ät ute, men håll er borta från de stora turistrestaurangerna på turiststråken.Det är mkt billigare än i Europa, ibland mindre än ½ priset.God fisk, lammkött, grytor, etc.
    Vi kommer nog att bo i själva Sousse. Har hört att det ska vara mycket mer turistigt i Port el Kantaoui. Är det stor risk för magsjuka och sånt om man äter utanför turiststråken?
  • wiicky
    Lyckliga013bruden skrev 2010-01-06 14:57:20 följande:
    Vi letade efter restauranger där invånarna själva åt. Sambon resonerade att en turistrestaurang vill ha in mycket folk det lever de på, en restaurang som de infödda äter på lever ju mer på sitt rykte och få återkommande gäster. Vi blev magsjuka tror jag man kan kalla det men det berodde nog inte på mathygienen utan att vi var ovana vid maten. Min mage proppade igen sig första dagarna så alla trodde jag var gravid. Efter ett par dagar gick proppen ur och jag fick läsa mina semesterböcker på toa, och jag insåg varför det sitter en vattenslang vid varje toa =)Sambons mage reagerade tvärtom. Men lagom till tvådagarsturen till södra Tunisien ordnade våra magar upp sig och blev normala igen =)
    Ja, man har ju alltid lite olika bakterieflora i sin mat. Tunisier blir nog lite dåliga i magen om de skulle komma hit. Det där med turen till södra Tunisien låter spännande. Hur bokade ni den, vad kostade det? Vad gjorde ni? Berätta!
Svar på tråden Sousse - hur göra med maten?