• wiicky

Sousse - hur göra med maten?

Vi funderar på att åka till Tunisien och Sousse på vår bröllopsresa i augusti. Jag undrar då hur vi ska göra med mat och sånt. Frukost på hotellet känns i alla fall bra, men sen då. Ska man ha halv- hel- eller "ingen"pension? Personligen vill jag uppleva mer "riktig" mat än vad man kanske får på hotellet. Är det någon som vet hur prisnivån ligger på mat i Sousse, på ett ungefär.

• Svar på tråden Sousse - hur göra med maten?
  • Det stora Blå

Ska ni bo inne i själva staden Sousse eller utanför i Port el Kantaoui?
    Ät ute, men håll er borta från de stora turistrestaurangerna på turiststråken.
    Det är mkt billigare än i Europa, ibland mindre än ½ priset.
    God fisk, lammkött, grytor, etc.

• Lyckliga013bruden

Jag har varit i Tunisien och Sousse. Jag hade inte hel pension utan fick bara frukost på hotellet, hade gärna skippat den med. Vi bodde lägenhetshotell, så i efterhand ångrar jag att vi inte tagit med en påse havregryn att koka gröt på varje morgon. Tunisien var varmt och fint det är helt klart en upplevelse!
    Men mat kan de inte, frukosten bestod av vittbröd, bakelser, apelsin juice som påminde väldigt mycket om avslagen fanta till färg och smak, mintte otroligt sött. Ricotta ost, lök och tomater. Ägg hade de också, söta cornflakes såg ut som de vi har fst med socker på. Vi fick spendera dagrna vid poolen istället för stranden magen vände sig utochin å då är det bra med toaletter i närheten =)
    De billiga turistrestaurangerna som ligger brevid varandra de rekomenderar jag inte de var billigt men ingen god mat som gjorde magen lycklig. Vi var i port el kantoui på en restaurang den var dyr lyxkrog (inte såå dyrt med svenska mått dock) d hade otroligt god mat som min mage accepterade =)

• Team Honda

Har varit i Tunisien två gånger. Vi bodde i lgh hotell med frukost i Sousse och andra gången i Sousse nord. Lika bra båda gångerna. Maten är både god och billig. Kan rekomendera att dricka deras vin Magon till maten.
    Då ni lika är där passa på att ta en två dagars tur till södra Tunisinen, att rida ut på kameler i Sahara öknen och se soluppgången är en upplevels och mycket romantiskt.

• Lyckliga013bruden

soluppgången i sahara är helt underbar den tvådagarsturen till södra Tunisien kan jag också varmt rekommendera.

• föralltidhans

Maten är billig. Jag åt den godaste lamgryta jag någonsin ätit på kvällen som vi förlovade oss. Varmt och skönt land och som sagt billigt. Det har ju en liten speciell plats i mitt hjärta iom att vi förlovade oss där.

• wiicky

Det stora Blå skrev 2010-01-06 10:49:41 följande:

Ska ni bo inne i själva staden Sousse eller utanför i Port el Kantaoui? Ät ute, men håll er borta från de stora turistrestaurangerna på turiststråken.Det är mkt billigare än i Europa, ibland mindre än ½ priset.God fisk, lammkött, grytor, etc.
    Vi kommer nog att bo i själva Sousse. Har hört att det ska vara mycket mer turistigt i Port el Kantaoui. Är det stor risk för magsjuka och sånt om man äter utanför turiststråken?
  • Lyckliga013bruden

Vi letade efter restauranger där invånarna själva åt. Sambon resonerade att en turistrestaurang vill ha in mycket folk det lever de på, en restaurang som de infödda äter på lever ju mer på sitt rykte och få återkommande gäster.
    Vi blev magsjuka tror jag man kan kalla det men det berodde nog inte på mathygienen utan att vi var ovana vid maten. Min mage proppade igen sig första dagarna så alla trodde jag var gravid. Efter ett par dagar gick proppen ur och jag fick läsa mina semesterböcker på toa, och jag insåg varför det sitter en vattenslang vid varje toa =)
    Sambons mage reagerade tvärtom. Men lagom till tvådagarsturen till södra Tunisien ordnade våra magar upp sig och blev normala igen =)

• wiicky
    Lyckliga013bruden skrev 2010-01-06 14:57:20 följande:
    Vi letade efter restauranger där invånarna själva åt. Sambon resonerade att en turistrestaurang vill ha in mycket folk det lever de på, en restaurang som de infödda äter på lever ju mer på sitt rykte och få återkommande gäster. Vi blev magsjuka tror jag man kan kalla det men det berodde nog inte på mathygienen utan att vi var ovana vid maten. Min mage proppade igen sig första dagarna så alla trodde jag var gravid. Efter ett par dagar gick proppen ur och jag fick läsa mina semesterböcker på toa, och jag insåg varför det sitter en vattenslang vid varje toa =)Sambons mage reagerade tvärtom. Men lagom till tvådagarsturen till södra Tunisien ordnade våra magar upp sig och blev normala igen =)
    Ja, man har ju alltid lite olika bakterieflora i sin mat. Tunisier blir nog lite dåliga i magen om de skulle komma hit. Det där med turen till södra Tunisien låter spännande. Hur bokade ni den, vad kostade det? Vad gjorde ni? Berätta!
  • Det stora Blå

Port el Kantaoui ligger mkt nära Sousse (billigt med taxi), och är en "stad" uppbyggd enbart för turister, men mycket romantisk.
    Skulle välja P e K för en bröllopsresa, och då antingen i maj/juni eller i september.
    Lätt att se om en restaurang är turistig eller inte, kolla bara vilka som äter där.
    Vi åt frukost för 17 kr/pp t.ex.

• Lyckliga013bruden

Vi ringde en reseledare jag tror alla resebyråer iaf de största känadaste ordnar med en sådan tripp. Vi fick se mycket av tunisien för vi stannade med jämna mellanrum på vägen ner. Jag har hört om många som gjort samma tur, vi stannade först vid deras colosseum (har glömt vad de hette) besökte deras hollywood, och en grottstad blandannat på vägen.
    Ganska dyr var den ha jag för mig sambon betalade, ca 1000-1500kr per person, men vi fick resa och mat och hotellnatt och kamelridningen och så.

wiicky skrev 2010-01-06 15:01:41 följande:
    Ja, man har ju alltid lite olika bakterieflora i sin mat. Tunisier blir nog lite dåliga i magen om de skulle komma hit. Det där med turen till södra Tunisien låter spännande. Hur bokade ni den, vad kostade det? Vad gjorde ni? Berätta!
Svar på tråden Sousse - hur göra med maten?