Inlägg från: Svanboet |Visa alla inlägg
  • Svanboet

Vi som går på Viktväktarna del 5

Hoppar in här jag med...

hade också startat en tråd men den fick fel numrering då jag tydilgen inte kan räkna idag.

• Svanboet

Julen har varit svår, jag mer eller mindre giock i dvala när det nya programmet kom och jag har inte varit på några möten förän igår och det har jag betalt dyra kilon med. +4 sen v.48 men ivkäll bär det av på årets första spinning och jag har noga bokfört min mat för dagen.

• Svanboet

Jag överlevde spinningen och det var faktiskt ganska kul. inte riktigt lika kul som hans övriga pass jag provat men, men det byter snart

Jag har trots min klantiga start inte lyckats få i mig alla mina ProPoints under gårdagen och nu känner jag mig en aning förvirrad. I gamla programmet hade det inte varit nått problem men hur fungerar det i det nya... följer ni det nya programmet eller kör ni på eget/hemma?

Hur gör man med ProPointsen från motionen - får man spara dem? Vilka regler gäller för att man ska få räkna DuoVal och hur f-n ska man hinna få i sig veckobonusen som är större än en dagskvot?

• Svanboet

Jo jag tänkte att i förra programmet fanns det regler för att man skulle få räkna DuoVal, typ att halva portionen skulle vara grönsaker. Finns inte de reglerna kvar? Så om jag väljer att äta en stor skål pasta med lite salt och peppar så räknas det fortfarande som DuoVal?

Jag vet att man ska äta hela dagens pp-kvot men när man kommer hem sent, fått i sig middagen och är mätt och snart ska i säng och har pp kvar - vad gör man då? Drar en godisbar bara för att. Det lär ju knappast hjälpa näringsintaget menar jag.

• Svanboet

Jag börjar med en ny lista...

******** BÖRJA KOPIERA HÄR **********

Svanboet: Borås/Gbg, 27 år, möte onsdagar, 34 veckor (v.20, 2009), vikt v1: 94,1 kg (+4)

fyll på med de uppgifter du vill delge oss andra i tråden...

• Svanboet

tågjäntan: Grattis till en (års-)ring till!

Det nya ProPoints-programmet har lanserats från v.48 (2009) så det är nytt för de flesta av oss. Jag kan ännu inte uttala mig från egen erfarenhet men jag har hört att det fungerar mycket bra för de som följer det.

Själv har jag haft otroligt tråkigt i helgen. Borde ha jobbat med en inlämningsuppgift i en kurs jag läser men ville inte, förmådde mig inte att sätta mig med böckerna. Har fortfarande känningar efter den enorma pressen före jul, egentligen har den inte lättat mycket men jag vill gärna skjuta upp den. Istället för att ligga framför TVn ghela tiden har jag då egngagerat mig i vår nya Balance board till Wii. Det är inte väldigt effektiv träning men den medför iaf lite mer aktivitet än TV soffan

• Svanboet

Blev en liten missräkning igår då jag på väg hem från jobbet (via gymmet) blev uppringd och de förklarade att spinningen jag skulle på var inställd. Inget att göra åt men då fick jag ju kompensera med att boka morgonpasset idag istället. kl 05.15 släpade jag mig ur sängen och ner i köket för att försöka få i mig lite frukost innan jag skulle bege mig till gymmet. Sagt och gjort så var jag på spinningen och nu känner jag mig piggare (och hungrigare) än jag gjort på länge... morgonträning kanske är ett bra koncept?

• Svanboet

Sonja68: VV har i nästan 10 år baserat sina program på det som kallas för Points. Alla livsmedel hade sina points-värden och under senare år kom även det som kallades DuoVal, dvs ett urval av livsmedel man fick äta "lagom" portion av för bestämt antal points. Points var baserat på livsmedlets kaloriinnehåll men nu har vi det som kallas för ProPoints, samma typ av system men nu baseras livsmedlets ProPoints-värde på fiber, fett, kvalitet och kolhydrater. Det innebär att vissa livsmedel primeras mer i förhållande till det gamla systemet, t.ex. ägg. Duovalet finns kvar i det nya systemet och vi har nu fått nya värden på alla livsmedel, dvs en ProPoints är inte motsvarande en gammal eller vanlig points!

I det nya programmet har man också det som kallas för veckobonus, utöver de dagliga PP, som man antingen äter när man vill, delar upp på flera dagar eller låter bli. Inget mer sparande och gnetande för att ha råd med planerade fester utan nu finns utrymme för spontana fika på stan och "dåliga" dagar.

ProPoints i korthet... Gå på ett möte om ni vill veta mer, första mötet är gratis och jag tror att man får en kokbok om man väljer att gå med aktivt i VV. Jag är månadsmedlem, eller heter det månad+ nu? Jag betalar automatiskt med mitt kort varje månad och så har jag tillgång till "allt" på internet, det tycker jag fungerar bra. Dessutom har jag en morot till att gå för jag har ju redan betalat. Det är ungefär som att ha ett gym-kort.

• Svanboet

En enkel gång på VV-möte kostar 120 kronor nu för tiden... tror månadsmedlem ligger runt 300kr/månad - har faktiskt inte koll alls. Det brukar vara bra erbjudanden på Månadsmedlem nu när det är "nystart" för de flesta.

Egentligen kan man säga att alla gamla program från VV fungerar för det är ju så de är utformade. Eftermin första vecka med ProPoints så märker jag ingen större skillnad på vad jag får och inte får äta. Jag är en aningen mer medveten om vilken mat som ger bättre mättnad bara efter en vecka, men även det är ju individuellt, hur man upplever mättnad menar jag. Jag är nu väldigt glad att de släppt på alla points för frukter och många grönsaker är "billigare" än tidigare.

Sonja: Vill man bara ha det första materialet så räcker det nästan med ett möte. Motionspoängen numera baseras på hur mycket man väger och hur tung träningen är så det ändras också när man ändrar vikt. De dagliga ProPointsen justeras för varje 6 kilon man går ner men jag har inte koll riktigt på hur de räknas ut. Den gamla "brevkursen" tror jag finns kvar men det är nästan lättare att använda internet om man nu är en van surfare.

• Svanboet

Månne tro att du är en sån där som sköter dig duktigt för jämnan GRATTIS! Helt klart en stark insats att gå ner över julen.

tågjäntan skrev 2010-01-12 21:28:17 följande:
    I dag var jag på bvc för att dottern skulle få sin andra spruta. Då passade jag på att väga mig. Det har iaf itne gått uppåt över julen. Vågen visade faktiskt på -0,5kg. ******** BÖRJA KOPIERA HÄR **********Svanboet: Borås/Gbg, 27 år, möte onsdagar, 34 veckor (v.20, 2009), vikt v1: 94,1 kg (+4)tågjäntan: Gbg, 38 år, vägning oregelbundet ca en gång per månad. Startvikt ca 80 kg maj/juni. Målvikt 60kg. 11/1 --> 70,0 kg.fyll på med de uppgifter du vill delge oss andra i tråden...*************************************
Svar på tråden Vi som går på Viktväktarna del 5