Svanboet skrev 2010-01-20 15:13:13 följande:
Men Diz! Det är ju klart att det känns konstigt om du inte äter! Suget beror nog på att kroppen skriker efter näring och det framförallt på kvällen för då har du ju förbrukat precis all den glykgen(?)resev du hade i kroppen. Personligen tycker jag att det känns konstigt att inte äta ordentligt under dagen bara för att ha "råd" med pommes, hemgjorda eller inte, på kvällen. Som sagt så har jag å andra sidan inte heller haft problem med att äta, det är väl därför jag är VV:are nu. Kan du försöka plannera en hel dag som den "borde" vara eller som du tycker den ska vara och sen fullfölja den planen? Då kan du nog få känna hur det känns att faktiskt få i sig precis det man behöver utspritt under en dag. Att dryga på med en kola eller klubba eller lite glass om man har PP kvar, det är inte det man blir tjock av eller stannar i vikt. Det är inte "fusk" så länge man skriver upp allt och är medveten om sina val. Fundera över vad du tycker om att äta, vad du känner dig sugen på när du tänker på mat och skriv ner det på en lista och sen är det bara att bocka av eftersom. Gillar du fisk, kyckling, bröd av en speciell sort, nötter, avokado, frukter eller annat som du gillar. Kombinera ihop en hel dag eller en hel vecka på en och samma gång så har du kommit en bra bit på väg. Blärk vad jag låter tjatig men det är viktigt för minskningen av ämnesomsättningen hålls igång och att man får i sig alla vitaminer och näringsämnen.
hhaha, jag tror du (ni) missförstod lite. Det var absolut inte så att jag sket i att äta frukost och åt lite lunch bara för att äta pommes. Frukosten är jag dålig på, lunchen var en tomatsoppa från viktväktarna, som jag åt upp hela. Och sen råkade det vara pommes ( i ugn förövrigt, utan olja) som min karl gjort till middag när jag kom hem från kören.
Jag är medveten om att jag äter för lite för det mesta, men jag jobbar med det. Idag har jag ätit plättar med lite lightglass och sylt till lunch, ingen smalmat här inte.
Näe seriöst, det var det som fanns hemma.
Angående matschema så hade det kunnat funka om jag varit själv, eller möjligtvis sambo. Men med 4 barn händer det så mycket hela tiden så det funkar inte med "spikade" middagar. Vi veckohandlar, men vilken mat som äts vilken dag beror på hur sent klockan är innan vi är hemma, hur hungriga barnen är, hur mycket tid vi orkar lägga ner på att laga middag osv osv...
Jag har dock ätit precis det jag velat till lunch, för jag älskar verkligen min ceasarsallad. Jag har sett framemot den och de få gånger den varit slut har jag blivit riktigt besviken. Jag utför dock ett experiment i denna veckan och äter "matigare" mat, för att utvärdera hur det känns. Kanske funkar det att äta min älskade ceasarsallad till lunch om jag kan få i mig mer till frukost och fler mellisar. Problemet är bara att jag har begränsat antal raster på jobb, och jag kan inte äta när jag jobbar då jag sitter i telefon hela tiden.
På grund av de problem jag har haft tidigare vill jag inte äta om jag inte är hungrig, för om de spärrarna släpper brakar det åt fanders igen, och det vill jag inte. Så att äta bara för att äta finns inte. Däremot jobbar jag på att lyssna mer på kroppen och "upptäcka" hungern tidigare.