• dreams can come true

fy för pappas nya fru

HJÄLP!!!
    min pappas nya fru är vidrig. Min pappa är underbar! han är snäll och väldigt omtänksam, jag har alltid varit pappas flicka.

Han gifte om sig för 3 år sedan och jag gav hans nya fru en ärlig chans. Nu har hon varit väldigt otrevlig mot mig och min lillebror, hon har dessutom snackat skit om min mammas släkt(som hon inte känner).

I sommras var min fästman och jag på inflyttningsfest hos dem och om jag skall vara ärlig så verkade det som hela hennes familj hade svårt att hantera alkohol.
    Hon hinkade i sig vin och var smällfull, henes 2 söner var packade och satt och diskuterade högt och livligt.

VI VILL INTE HA HENNE ELLER HENNES SÖNER PÅ VÅRT LILLA FAMILJEBRÖLLOP!! HUR GÖR VI?!?!

• Svar på tråden fy för pappas nya fru
  • BlomAnna

Du förklarar hur du känner för din pappa och hoppas han förstår att du bara vill ha honom med på bröllopet.

Lycka till. Kram

• Moi mokulat

Jag tycker du inte behöver bjuda hennes söner.
    Tyvärr kanske henne för din pappas skull.
    Men jag tycker att du ska berätta hur du känner.

• Augusta2011

Hm... Tråkigt! Risken är såklart att din pappa blir sårad, de är ju trots allt gifta och han har valt att dela livet med henne. Det rätta enligt "etiketten" om man nu ska bry sig om den är såklart att den nya frun blir medbjuden oavsett. Klart du kan dela med dig av dina farhågor angående alkoholen med din pappa som kanske kan gå i god för att det inte kommer ske något opassande avseende hans nyas frus beteende.

Frågan är väl också om du sedan i efterhand kan stå för att du uteslöt henne från denna mycket viktiga familjehögtid? Det kommer så klart skapa en massa friktion, kanske även mellan dig och din pappa men helt klart mellan den nya frun och er. Är det "värt" det?

Samtidigt så förstår jag verkligen känslan. Man vill vara omgiven av människor man tycker om denna viktiga dag och som även tycker om en tillbaka.

• 06feb10

Usch, detta kan vara en väldigt känslig fråga. Jag vet inte hur bra relation du och din pappa har men är den bra tycker jag att du ska prata med honom.
    I övrigt så kan jag känna att hennes söner behöver du absolut inte bjuda om du inte vill. Ska ni ha ett litet familjebröllop kan jag tycka att de faller utanför ramarna. Särskillt om ni inte känner de så bra...
    Men att välja bort "en fru" känns lite knasigt (enligt etikettregler iaf..)

Vi har själva valt att inte ha några alls närvarande vid vår vigsel. Har väldigt likande problem som dig + en massa andra knepiga familjeproblem i bådas familjer och väljer därför att göra vår dag till just Vår.

• dreams can come true

ah det hade varit något...men han verkar inte fatta hur det ligger till med det hela och tror att han skulle bli väldigt sårad då han tycker så mycket om henne.... Tack för tipset! vi planerar bröllop till sommaren/hösten 2011 så jag har ett tag på mig att komma på en bra formulering

• Augusta2011

Håller med om att sönerna inte behöver bjudas!

• didis

Hennes söner är nog inget större bekymmer att "slippa" på ett mindre bröllop men med pappas fru blir det antagligen värre.

Man får utgå ifrån att din pappa älskar henne och planerar att tillbringa resten av sitt liv med henne och att du då tar så starkt avstånd från henne lär din pappa tolka som att du ifrågasätter även honom och hans livsval.

Prata med din pappa, men ännu hellre med hans fru, och berätta hur du känner det. Troligen gillar hon inte dig heller och ni kan bli överens om att ni inte gillar varandra men ändå ha vapenvila när ni träffas.

Makens svägerska o jag avskydde varandra i flera år men hittade ett sätt att umgås som inte retade någon av oss. Och tro det eller ej, till slut var det helt ok att umgås.

Oavsett om du gillar det eller ej är frun en viktig person för din pappa - antagligen minst lika viktig som du är. Du har tyvärr inget annat val än att acceptera henne - eller mer eller mindre välja bort din pappa.

Lycka till!

• dreams can come true

bra skrivet, om det där med att stå för det i efterhand. lär ju bli hell on earth och jag kommer kanske förlora kontakt med min pappa...så det kan ju vara värt att suck it up fast jag helst inte vill göra det på den dagen jag sett fram emot i alla år.

Min mammas släkt är underbar och även mina kusiner och resten på pappas sida, INGEN har nåt gemensamt med hans nya fru och därför är jag rädd för att det skall bli stelt....kom på en annan sak....VAR placerar man henne vid middagen?!?! hon får inte komma i närheten av honnörsbordet kan jag säga redan nu!

tack för alla era stöttande inlägg, detta ligger tungt på mina axlar då min bror och jag tagit väldigt illa vid oss av hennes beteende

• Nordiskbrud

Det är ju en väldigt märklig markering om du inte bjuder din egen pappas fru!
    Tycker att det är mycket oförskämt att inte bjuda henne,tyvärr har din pappa inte gjort ett val ni sympatiserar med, men det är hans val och det kan ni inte sätta er över. Självklart ska hon inte sitta vid honören men det finns alltid plats att placera henne på. Hon kommer inte att förstöra er dag! Har ni träffat henne så ofta att ni fått en ärlig bild av henne?
    (Det kan ju vara så att hennes bild av din mammas släkt är den bild hon fått från sin man eftersom hon ju inte känner dem....)

• dreams can come true

vi har träffat henne och umgåtts med henne många gånger och till en början var hon helt okej. jag fixade en bröllopspärm till henne inför deras bröllop och jag hjälpte henne hitta brudklänningen. det är bara den senaste tiden som hon visat en annan sida. först valde jag att ignorera det hela för jag trodde att jag inbillade mig men när hon fortsatte med sina elaka kommentarer,hintar och snäsningarna åt oss blev jag mest ledsen. Framförallt för att min pappa är så go. Han säger aldrig emot henne och han skulle aldrig snacka skit om min mammas familj.
    men han har som sagt gjort sitt val. Det blir till att bjuda henne och hope for the best.

• Augusta2011

Du gör rätt tror jag, lycka till! Det kommer bli en fantastisk dag ändå!

• Aleta

Om hon har börjat snäsa och säga elaka saker tycker jag att du ska sätta ner foten nästa gång hon säger något, spänna ögonen i henne och säga att det inte är OK.
    Jag har en släkting som kan vara hur trevlig som helst, men som till slut alltid blir elak om hon på något sätt upplever att man ger efter hela tiden. Det är något inbyggt i henne, hon måste bli tillsagd för att komma tillbaka på rätt spår igen.
    dreams can come true skrev 2010-01-07 20:02:24 följande:

vi har träffat henne och umgåtts med henne många gånger och till en början var hon helt okej. jag fixade en bröllopspärm till henne inför deras bröllop och jag hjälpte henne hitta brudklänningen. det är bara den senaste tiden som hon visat en annan sida. först valde jag att ignorera det hela för jag trodde att jag inbillade mig men när hon fortsatte med sina elaka kommentarer,hintar och snäsningarna åt oss blev jag mest ledsen. Framförallt för att min pappa är så go. Han säger aldrig emot henne och han skulle aldrig snacka skit om min mammas familj.men han har som sagt gjort sitt val. Det blir till att bjuda henne och hope for the best.
  • Leilani

Just styv föräldrar kan vara jobbigt. Jag funkar inte så bra med min styv far plus att han har problem med alkoholen. Detta tog min mamma faktiskt upp själv och hade pratat med honom själv om det. Men om hon inte hade gjort det hade jag själv tagit upp det. Det verkar som om du har en bra relation med din far så det bästa du kan göra för alla inblandade är att prata med honom om det så han får veta hur du känner så kan han kanske i sin tur prata med sin fru

• Sir Cassiel

Är ert bröllop och ni som gifter er, så ni bjuder vem ni vill och utesluter vem ni vill. Helt ok bara bjua din pappa om det är din önskan och det får alla leva med.

• missj20

Vi kommer att frångå alla regler, vi kommer inte att bjuda in min svärfars nya fru. Vi pratar inte med henne hon är allmänt oförskämd samt att min svärfar blir en helt annan osocial person i hennes närvaro. VI resonerar som så att det är vår stora dag och då vill vi att alla ska trivas framförallt vi själva.

jag kan bara rekommendera att göra det som känns bäst för dig för det är er dag

Svar på tråden fy för pappas nya fru