• Kisukattu

För unga??

Hej!
    Jag har funderat ett tag på att fråga min sambo om vi ska förlova oss, och så småningom gifta oss. Jag vet att han är den jag vill spendera mitt liv med. Det finns inga tvivel eller ingen tvekan överhuvudtaget i vårt förhållande. Vi älskar varandra något enormt och vi bor tillsammans!

Min tanke är dock.. är vi för unga? Han är 21 och jag är 20. Jag vet att många nog tänker att man inte kan veta när man är så ung. Men vi som faktiskt vet då? Ska vi lyssna på alla förnuftiga ord eller lyssna på vad våra känslor säger?

Hur gamla var ni när ni förlovade er/gifte er?
    Mvh Kisukattu

• Svar på tråden För unga??
  • BlackWIngedAngel

Någon sa att ålder inte spelar roll. Fast just för bröllop gör det ju det eftersom man måste vara minst 18 år. :)

Huruvida ni är för unga kan som sagt bara ni svara på. Själv kan jag tycka att man behöver ju inte ha för bråttom. Även om allt känns rätt så MÅSTE man ju inte gifta sig med en gång för det. För mig och fästmannen har det väl alltid känts som vi varit varandras rätta, men vi förlovade oss efter tre år, för då kände vi oss inte bara rätt för varandra utan redo för det steget också.

Sedan är förlovning utan bröllopsplan något som jag inte förstår och som blivit en trend bland väldigt många unga par. 16-åringar som förlovar sig till höger och vänster. Det är väl den typen av beteende som gör att många äldre har svårt att ta unga par på allvar.

Andras kritik ska man inte ta fasta på. Bara ni är överens och förstår vad det innebär.

• Jvö

Jag hller med dig. När jag och sambon förlovade oss sa vi att vi skulle gifta oss inom två år. För jag ville inte förlova mig utan tanke på bröllop. Tycker att är man förlovade då är det bröllopsplanering nästa.

• Kajsaji

Tycker inte du ska bry dig så mycket om åldern heller. Jag är 22 och min sambo 21 men han friade till mig och jag sa såklart ja! Vi gifter ju oss för VÅRAN skull och jag struntar i om folk tycker att vi är för unga, huvudsaken är att vi vet att det är precis det vi vill :)

Men hittills har vi inte fått några kommentarer alls av vänner och bekanta om att vi är för unga, så det känns jättebra. Vet ju såklart inte om dom tänker det men dom respekterar ju i alla fall vårt beslut och grattar och har sig. Så bry dig inte om vad andra tänker och tycker, huvudsaken är att du vet själv vad du ger dig in på :) Lycka till!

• Niini

Jag förstår inte vad det är för skillnad på hur gamla man är, i den åldern är det väl viktigare hur länge man varit tillsammans? Personligen tycker jag man kan vara tillsammans över ett år innan man förlovar sig ung.. Så man åtminstone lite känner varann :)
    Vi förlovade oss vid 18 resp. 22 (16 & 21 när vi träffades), redan då med löfte om bröllop när ekonomin tillät Gifter oss gör vi efter 6½ år tillsammans

• Niini
    Niini skrev 2010-01-24 12:11:03 följande:
    Jag förstår inte vad det är för skillnad på hur gamla man är, i den åldern är det väl viktigare hur länge man varit tillsammans? Personligen tycker jag man kan vara tillsammans över ett år innan man förlovar sig ung.. Så man åtminstone lite känner varann :)Vi förlovade oss vid 18 resp. 22 (16 & 21 när vi träffades), redan då med löfte om bröllop när ekonomin tillät Gifter oss gör vi efter 6½ år tillsammans
    För dom som inte vill räkan matte man jag väl säga att vi kommer vara 23 & 27 när vi gifter oss :)
  • Iafia

Vi var 16 när vi träffades och 17 när vi förlovade oss men vi har fått tusentals kommentarer om att vi var för unga och att det aldrig skulle hålla. Nu 10 år senare ska vi gifta oss. Så näe ni är inte för unga.

• iloveyouthree

vi är 22 och 25 år. förlovade oss 2009 och kommer gifta oss ungefär ett år efter

Vi förlovade oss 090909 och gifter oss 101010

inte är ni för unga ! lyssna på era egna hjärtan, man vet vad som är rätt och fel oavsett ålder och vad "normen" säger. Ingen oavsett ålder kan veta hur framtiden kommer se ut .

• Moi mokulat

Jag tycker att man ska lyssna på sig själv.

Jag var förlovad med en kille innan och han berättade för min släkt att vi skulle gifta oss det året.
    Men som sagt var. jag var 23 år och det tog slut.
    Så var det för mig. I efterhand så tycker jag att jag var naiv och för ung för ett sånt stort steg eftersom jag inte var mogen och inte klar med livet.

Men de finns dem som träffades när de var 17 år och gifte sig när de var 20 år och hållt ihop hela livet så det finns både ont och gott om att gifta sig och förlova sig ungt.

Jag blev jätte arg när min lillebror förlovade sig som 16 år med sin tjej. De håller fortfarande ihop och han är 19 år, men jag tycker inte han får göra saker för sin tjej och det är mkt som han går miste om tycker jag.
    Men det är upp till honom. jag finns där för honom i livet i vilket fall som helst. fast att jag inte gillar det.

• Johanna Lund

Jag var 13(skulle bli 14) när jag träffade min Kille, Han var 22.

Efter vi hade haft många turer med varandra och jag hade lekt av mig lite blev vi tillsammans och flyttade ihopa.

Vi blev tillsammans 21April 2005(jag var22 och han 30)
    Flyttade ihop 4maj 2005.
    Förlovade oss 1dec 2006.
    Ska gifta oss 28maj 2011, då kommer jag att vara 28 och han 36 :D

Jag är lika kär i honom (om inte mer) som jag var den första sommaren vi träffades på Ölands Djurpark.

• Fjosok

Kör på det osm känns rätt. Jag är 32 och för gammal nu tycker jag så det är nog väldigt individuellt

• April 99

Det Iafia skrev:kunde varit jag som skrev.

Blev tillsamans när vi var 16 resp. 18 och förlovade oss 17 resp 19. Såklart var förlovningen något för att vi visste vad vi kände, vi hörde ihop oavsett om dte abslut måste vara bröllop i slutändan, alltså valde att leva med varandra (mina föräldrar var förlovade i 20 år, och fått två barn, innnan de slog till så). Så förlovning högeroch vänster gällde väl inte oss fast många gjorde det i den åldern.
    På vår 10 årsdag så friade sambon och efter 11 år ihop(och 1 barn) gifter vi oss, dagen före hans 30 årsdag och 1 månad innan min 28 årsdag.

min faster träffade sin man när hon var 17 och de har ju passerat 50 sträcket :)

• Ciinderella

Vi ska gifta oss den 5 juni i år och då är vi 22,5 och 26 år. Vi har snart varit förlovade i två år :)

Som de ovan har sagt, känns allt rätt så kör på!

• jojanna

Delar med mig även jag
    jag är 21 och han 23 och vi firar 1års bröllopsdag nu den 4.2
    när vi gifte oss hade vi kännt varandra i ett år, men det var rätt beslut för oss!!
    Gå på magkänsla och skit i va alla andra säger.. Varför vänta med att gifta sig för allmänhetens skull om det känns rätt NU!!
    Lycka till!!

• evelinar

Jag är 19 och min pojkvän är 21 och vi har förlovat oss.

Ålder spelar ingen roll :)

• minimis

Vi förlovade oss när jag var 20 och han 21, i aug blir det 7 år sedan. Dessutom har vi varit mer eller mindre ihop sen 14-15 års ålder. I bemärkelsen "förlova sig" har åldern ingen som helst betydelse MEN jag kan själv ibland undra hur saker hade blivit om jag inte stadgat mig så tidigt, jag har ju aldrig sett nåt annat. Jag är mer än nöjd med livet, men jag kan änså önska att vi inte skulle jäktat så och varit så fast vid varandra. Fast å andra sidan har vi ett tryggt och bra liv. Men ibland kanske man vill uppleva lite mer än trygghet också :)
    Jag är mer än nöjd med livet men tänkt ändå över saker, du är bara ung en gång :)

• bruden i skogen

Man kan inte säga något om ålder då det gäller kärlek.
    Är man för ung, är man för gammal osv..
    En väninna till mej arbetade på ett ställa dit en man ringde. På något sätt så kom de så bra överens att han fick hennes hemnummer och de fortsatte prata över telefon ibland.
    En dag fick hon frågan om han verkligen kunde vara så där kär och lycklig som han var. Han var då 87 år gammal och han var kärl och galen i en kvinna på 72 om jag minns rätt.
    Min väninna svarade att så där lycklig och kär kan man vara i vilken ålder som.. klokt eller hur.

Jag var själv 19 år då jag förlovad och gifte mig första gången, då var jag jättekär och första barnet kom då jag var 21 år gammal och sedan ytterliggare 2 ganska tätt.

Sedan gick det snett i livet med den mannen och man kan ju säga då att vi var för unga. Och att jag slarvade bort nästan 30 år med honom. men det kan man ju inte heller, för hade jag inte gift mig då så hade jag inte haft mina älskade barn som idag är vuxna alla..

Så rådet från en mamma är: Lyssna till ditt, ert hjärta. Låt det tala och följ det.

• Taaanja

Vi gifte oss för 6 månader sedan, har varit tillsammans i lite mer än 8 år. Är idag 22 & 23 år gamla.

• OomphGirl

Det är olika på person från person. Finns många unga människor som förlovar sig för helt fel anledningar. Man träffar ofta många unga naiva människor..

Men

Men det som görs i riktig kärlek är inte fel. Jag är 22, min pojkvän fyller snart 21. Jag trodde alltid att jag skulle gifta mig runt 30 års ålder. Men min syn på kärlek och giftermål har förändrats. Jag skulle tro (och ber om) att vi gifter oss om 1,5 år...

• FelizLane

Jag är 20 och min fästman är 21 men... vi förlovade oss aprill 2009 Det var det bästa vi gjort. Jag vet att det är honom jag vill spendera mitt liv med. Han är den som gör mig lycklig och trygg. Dock studerar vi just nu, sparar pengar så gott det går. Men siktar på sommaren 2011 eller 12... Han är lite mer ekonomiskt lagd än jag så han tycker väl 12 och jag 11.. hehe! Men jag tycker inte ni är för unga :D

• ungaföräldrar

Det är bara ni som kan avgöra om de känns för tidigt.

Jag träffade min fästman när vi båda var 14,15 år o ja kände direkt att detta var på allvar att de var VI
    när vi var 16 år förlovade vi oss, förlovningen betyde inte för oss att ni blev 18 skulle vi gifta oss utan då vi oxå väntade vårt oplanerade barn så var det mer ett tecken för oss att vi kommer göra o klara av detta tillsammans.

Idag är vi 21 år o har en son på 5 år och till sommaren blir det bröllop då vi båda fyllt 22 år o efter blir det planer på att ge vår son ett syskon.

Visst träffades vi när vi var väldigt unga och det har varit en liten tid (5 månader) då vi tog en paus för att se om de verkligen var vi 2. Pausen gjordes mest för att alla andra sa att vi inte skulle klara hålla ihop för att vi blev föräldra så tidigt, vänner o släkt sa att min fästman skulle inte ta sitt ansvar o lämna mig. Vi fick kämpa för att få andra att tro på oss men sen gav man efter o träffade andra men detta har bara stärkt oss för nu vet vi att de är med varandra vi vill vara!

För mig är det viktigt att verkligen känna personen helt innan ja ger löften som att vara med sin blivande man tills döden skiljer än åt. Jag vill veta Saker om honom som man kanske ofta inte ser o visar i första hand, ja vill se alla hans sidor o ja vill veta om han är en underbar pappa. Så ja skulle nog aldrig kunna gifta mig efter ett halvår, år.

Så för oss känns de inte tidigt då vi varit tillsammans i 7 år i sommar o har gått igenom mycket mer än va andra har gjort.

Svar på tråden För unga??