• varelse

Trött på allt skrock!

Hej.

Kanske lite OT, vet inte, men hursomhelst:

Är det någon mer än jag som är trött på allt skrock man läser om vigslar/bröllop? T ex:

- Paret skall inte vigas på en måndag, onsdag eller fredag om äktenskapet skall bli lyckligt

- Ju närmare brudparet står varandra under vigseln, desto lyckligare blir deras äktenskap

- Den som säger "Ja" högst blir den som kommer att bestämma i förhållandet

- Röda kläder betyder att man legat med brudgummen, gula kläder att man är svartsjuk på bruden

Och det fortsätter och fortsätter och fortsätter i en evighet... Jag är bara så less på det! Någon mer som är less? Eller tror folk på det här "tramset"?

• Svar på tråden Trött på allt skrock!
  • mittid

Det finns inte någon anledning att tro på det nej.

• Sebastiána

Jag hoppas verkligen inte att någon tror på det för trams är precis vad det är. En annan sak man brukar säga är att om det är vackert väder på bröllopsdagen blir äktenskapet lyckligt. En del vänder på det (om det stormar och regnar på bröllopet och man inte vill ta ner stämningen) och säger att ju värre vädret är på bröllopsdagen desto lyckligare blir äktenskapet.

• Allez

Gött, mamma var rödklädd.

• aikidoaasa

"- Röda kläder betyder att man legat med brudgummen, gula kläder att man är svartsjuk på bruden"
    Är det enda av dem som faktiskt INTE är en äkta skrock. Det är någon lustigkurre som fått för sig att det skulle vara så. Tittar du på exempelvis kungabröllop runt om i världen så hittar du minst en gäst som bär röd klänning och någon med gul. De om några vet hur vett och etikett går till. Dessutom, om nu detta skulle vara äkta skrock så kan jag inte tänka mig att någon skulle vara så pinsam och desperat att synas att de medvetet skulle meddela till allt och alla "Brudgummen ratade mig. Tyck synd om mig..." Däremot har färgen rött har jag läst varit en tabu belagd färg inom vissa kyrkor för att den har symboliserat aningen för mycket passion... och kyrkan ville under de tiderna inte att deras församling skulle vara passionerade...

Själv kan jag tycka att skrock kan i vissa fall vara något gulligt. En inte så bra sak kan omvnadlas till att betyda något bra. ex: regnar det i brudens brudkrona kommer hon inte att behövs gråta några egna tårar i äktenskapet... eller... hittar man en spindel i klänningen kommer paret att få ett rikt äktenskap. Jag skulle tycka det var trist om det regnade på vår dag, men om det gör det så kan man alltid tänka så. Eller om jag hittade en spindel i min klänning skulle jag först "dö" lite då jag har arachnophobia men sedan kan man alltid tänka efter att man sett till att det inte finns fler att "ja,ja då får vi iaf bli rika"
    Jag kan ju påpeka att jag egentligen inte tror på skrock av den här typen men det kan vara lite kul.

Men sedan skulle man bli helt tokig om man skulle vara tvungen att följa all skrock... speciellt som samma sak kan betyda flea olika saker och ibland har en motsatt betydelse.
    Ex: Bruden skall i vissa delar av sverige bära pärlor på sin bröllopsdag då det betyder tur... men i andra ska hon inte bära pärlor då det kommer betyda att de kommer ha ett olyckligt äktenskap...

• Niini

Vissa kan vara rätt kul tycker jag medan andra bara är löjliga. Skrock är ju också dethär med något nytt, gammalt, lånat och blått.. Men många försöker faktiskt klara av det, även jag för jag tycker det är en kul lite utmaning :)

• varelse
    Niini skrev 2010-01-10 11:41:22 följande:
    Vissa kan vara rätt kul tycker jag medan andra bara är löjliga. Skrock är ju också dethär med något nytt, gammalt, lånat och blått.. Men många försöker faktiskt klara av det, även jag för jag tycker det är en kul lite utmaning :)
    Ja, det kan det ju vara! Och ser man det så, så betraktar man det ju inte riktigt som skrock utan just som en utmaning istället. Man kan ju också se det som ett sätt att involvera andra i bröllopsdagens bestyr, i och med något lånat etc. Men den där kommer väl från USA eller liknande? Och då kan det låta: "Something old, something new, something borrowed, something blue and a penny in her shoe". Låter obekvämt att springa runt med ett mynt i skon hela dagen!
  • mrsJR

Jag är också trött på allt skrock som finns. Lika trött är jag på alla dessa "måsten" och "regler" för hur ett bröllop ska vara. Det finns ju så många trådar här på BT som frågar: Kan man göra si eller så? Måste man ha det och det? Det finns ju i stort sett inga måsten alls förutom de formella reglerna under själva vigseln. Jag tycker man ska göra precis som man vill och känner och strunta i vad skrock och måsten heter.

Svar på tråden Trött på allt skrock!