Inlägg från: aikidoaasa |Visa alla inlägg
  • aikidoaasa

Trött på allt skrock!

"- Röda kläder betyder att man legat med brudgummen, gula kläder att man är svartsjuk på bruden"
    Är det enda av dem som faktiskt INTE är en äkta skrock. Det är någon lustigkurre som fått för sig att det skulle vara så. Tittar du på exempelvis kungabröllop runt om i världen så hittar du minst en gäst som bär röd klänning och någon med gul. De om några vet hur vett och etikett går till. Dessutom, om nu detta skulle vara äkta skrock så kan jag inte tänka mig att någon skulle vara så pinsam och desperat att synas att de medvetet skulle meddela till allt och alla "Brudgummen ratade mig. Tyck synd om mig..." Däremot har färgen rött har jag läst varit en tabu belagd färg inom vissa kyrkor för att den har symboliserat aningen för mycket passion... och kyrkan ville under de tiderna inte att deras församling skulle vara passionerade...

Själv kan jag tycka att skrock kan i vissa fall vara något gulligt. En inte så bra sak kan omvnadlas till att betyda något bra. ex: regnar det i brudens brudkrona kommer hon inte att behövs gråta några egna tårar i äktenskapet... eller... hittar man en spindel i klänningen kommer paret att få ett rikt äktenskap. Jag skulle tycka det var trist om det regnade på vår dag, men om det gör det så kan man alltid tänka så. Eller om jag hittade en spindel i min klänning skulle jag först "dö" lite då jag har arachnophobia men sedan kan man alltid tänka efter att man sett till att det inte finns fler att "ja,ja då får vi iaf bli rika"
    Jag kan ju påpeka att jag egentligen inte tror på skrock av den här typen men det kan vara lite kul.

Men sedan skulle man bli helt tokig om man skulle vara tvungen att följa all skrock... speciellt som samma sak kan betyda flea olika saker och ibland har en motsatt betydelse.
    Ex: Bruden skall i vissa delar av sverige bära pärlor på sin bröllopsdag då det betyder tur... men i andra ska hon inte bära pärlor då det kommer betyda att de kommer ha ett olyckligt äktenskap...

Svar på tråden Trött på allt skrock!