• Superskrutt

OT tips på KBT för fobi

Hej,
    Min sambo lider av fobi inför att flyga. Han är inte rädd för själva flygresan, utan för att börja må illa under flygresan och behöva kräkas. Detta gör att han får panik när han flyger. Är det någon som känner igen denna fobi, eller kan ge mig tips på hur han kan botas? Har ni själva blivit botad för någon konstig fobi, har ni tips på vart han kan vända sig?
    Han har redan börjat få panik för bröllopsresan om ett halvår...

• Svar på tråden OT tips på KBT för fobi
  • Moirie

Principerna för KBT-behandling vid fobi är ungefär desamma oavsett vad man är rädd för. Om hans fobi för att kräkas är omfattande i andra delar av livet (där inte flygresor ingår) också så kan han ju söka till psykiatrin. För att snabbare få hjälp skulle jag rekommendera att ni sökte en behandlare med KBT-kompetens privat eller jobbar enligt en självhjälpsbok.

www.emetofobi.se/ för mer information och ett forum där man kan diskutera med andra ang tex behandling.
    www.kbt.nu/ för att hitta behandlare på olika orter.

Lycka till!

• 20th century fox

jag gick som övningselev hos psykologstudent för spindelfobi där de använde KBT! Billigare än vanlig KBT och kan verkligen rekommenderas!
    Så här i efterhand skulle jag lätt betala fullpris för KBT bandling eftersom jag själv sett hur effektivt det är. Helt fantastiskt hur det funkar, om man är motiverad själv!!!

• Grodfrun

Som flera skrivit sa uppfattar jag ocksa KBT som valdigt effektivt men man maste ha 'viljan att bli botad'. Manga issues som folk har handlar i grund och botten om att forlora kontrollen och KBT behandlar sadant pa ett bra satt.

Ett snabbtips ar att han alltid har med sig en pase. Det 'botade' faktiskt min krakfobi som jag hade nar jag akte tunnelbana.
    Tanken pa att jag hade en pase OM jag behovde krakas, gjorde att jag knappt madde illa pa tuben och nu kan jag aka utan 'spypase'.

Ett annat snabbtips om det galler att bara overleva honeymoon-resandet ar att han far ett par lugnande tabletter utskriva av lakare/psykiatriker. De kan ocksa hjalpa sa att han kanner att 'jamen det har gick ju bra!'. Nasta gang ni flyger tar han en halv tablett och tillslut behovs ingen! Men det maste han forstas prata med forslagsvis en psykiatiker som har erfarenhet inom angest/panikangest odyl.

Lycka till!!

• Moirie
    Grodfrun skrev 2010-01-12 23:38:10 följande:
    Ett snabbtips ar att han alltid har med sig en pase. Det 'botade' faktiskt min krakfobi som jag hade nar jag akte tunnelbana. Tanken pa att jag hade en pase OM jag behovde krakas, gjorde att jag knappt madde illa pa tuben och nu kan jag aka utan 'spypase'.
    Bra att det fungerat för dig att ta med en påse Grodfrun, men jag skulle nog vilja varna lite för att förlita sig på något man tar med sig för att klara av ångestskapande situationer. Det jag ser med många patienter med ångest är tyvärr att de på längre sikt inte lyckas sluta använda sig av sina "trygghetsrutiner" eller säkerhetsbeteenden utan till slut har hela väskan full med saker som man tror sig behöva för att undvika ångest: tex påse, vattenflaska, halstabletter, lugnande medicin, åksjuketabletter osv. Sakerna man haft med sig får all cred för att det gått bra tex gå på Ikea utan att svimma, och det blir svårare att dra slutsatser om att man själv på egen hand fixar att göra det man är rädd för. Men detta är en varning som gäller på längre sikt. Ni har ju inte särskilt lång tid kvar och jag antar att ni inte kommer flyga var och varannan dag Lycka till!
  • Superskrutt

tack för ert engagemang.

Svar på tråden OT tips på KBT för fobi