Grodfrun skrev 2010-01-12 23:38:10 följande:
Ett snabbtips ar att han alltid har med sig en pase. Det 'botade' faktiskt min krakfobi som jag hade nar jag akte tunnelbana. Tanken pa att jag hade en pase OM jag behovde krakas, gjorde att jag knappt madde illa pa tuben och nu kan jag aka utan 'spypase'.
Bra att det fungerat för dig att ta med en påse Grodfrun, men jag skulle nog vilja varna lite för att förlita sig på något man tar med sig för att klara av ångestskapande situationer. Det jag ser med många patienter med ångest är tyvärr att de på längre sikt inte lyckas sluta använda sig av sina "trygghetsrutiner" eller säkerhetsbeteenden utan till slut har hela väskan full med saker som man tror sig behöva för att undvika ångest: tex påse, vattenflaska, halstabletter, lugnande medicin, åksjuketabletter osv. Sakerna man haft med sig får all cred för att det gått bra tex gå på Ikea utan att svimma, och det blir svårare att dra slutsatser om att man själv på egen hand fixar att göra det man är rädd för. Men detta är en varning som gäller på längre sikt. Ni har ju inte särskilt lång tid kvar och jag antar att ni inte kommer flyga var och varannan dag
Lycka till!