Tantvarning för 7:e gången
![](https://www.brollopstorget.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Blommis: Blomsterpojken ♥ ♥ ♥
Ja, Blomman, vad ska du göra? Det skär i mamma hjärtat... jag var också mobbad som ni vet.
Oroar mig för mina barn att de ska bli mobbade, men även att min lilla kaxiga 7-åring ska vara den som mobbar/är dum med nån annan. Det vore lika hemskt det. Och JAG skulle vilja veta.
Hur mår finaste killen nu då?
Satans, helvetes, jävla, förbannade +?&%¤#z@§x*^¨SKITMORRON!!!!!!
Nu har jag varit preciiiiiiis en sån där HEMSK morsa som jag INTE vill vara (typ som Heloise beskrev här ovan) och gapat och skrikit mig BLÅ på ungarna imorse.
Jag orkade inte tjata om samma sak igen som jag gjort i ett halvårs tid nu, nu vrålade jag så håret fladdrade på dem båda. Och sa att om de inte från och med imorgon slutar att leka, göra grimaser och reta varann istället för att äta sin frukost och klä på sig, så att de inte ens är påklädda vid den tid jag borde vara på jobbet, så då åker jag och lämnar dem ensamma hemma imorgon. Jag kommer en halvtimme försent VARJE morgon. Den äldsta började gråta förstås.
Såklart att jag inte skulle lämna dem, men det brast för mig. Det hjälper inte hur tidigt jag än stiger upp, hur mycket jag än förbereder med kläder och ryggsäckar och frukost. DEt hakar upp sig när de ska äta och klä på sig.
De är 7 och snart 5 år, jag ska väl fan inte behöva mata och klä på dem???!!! De klarar det alldelse utmärkt på dagis, varför inte hemma?!?! Men tydligen så är det så jag måste göra; sitta och mata dem sked för sked, var för sig och sedan klä på dem var för sig. Låsa in den andra i rummet brevid medan jag klär den första...?
Jag VILL verkligen inte skrika åt dem, men de lyssnar inte förrän jag gapar
MEN, i affären hade jag gjort samma som den mamman gjorde. Bestämt själv, låtit ungen låta hur illa som helst, hållt god min och handlat färdigt. Men när det gäller att ta sig iväg till skola och jobb så vet jag inte vad jag ska göra. *olycklig*
Känns inte som att jag vill slita upp dem kl 5 på morgonen för att de ska hinna äta frukost och klä sig med snigelfart, lek, bus och tjafs i två timmar.
Jag är hemsk, jag vet...
Jävla skitdag det här!
Tack tanter för ert stöd ♥, vad skulle jag göra utan er ?
Jag frågade dem (när jag gick på som värst) vad de tycker jag ska göra för att de ska äta istället för att leka vid matbordet.
Sära på dem? Sjuåringen sa då; "ja, det vore nog bra. Jag kan äta i vardagsrummet och lillasyster i köket". "UTAN TEVE!!!" vrålade jag...
Kanske värt att pröva trots allt. Sedan så får jag väl sära på dem vid påklädningen också. En klär på sig i sovrummet och en i badrummet. I detta fall är det den lilla som sölar nåt så fruktansvärt; sjunger, pillar mellan tårna, leker med sockarna (de är ju små hundar förstår ni väl?) osv. Detta kan hon göra även om hon är ensam...
Man ska ju stimulera barnen till lek, men mina ungar har sån fantasi att de kan leka med allt. GAffel, kniv, en smörgås, de ser figurer, gubbar och scenarior i precis ALLT!!! Jättepositiv egenskap egentligen, men inte i värsta morronstressen.
Soldemor: Du måste påminna oss närmare, för annars glömmmer jag. Vill ju så gärna se hur det gick för dig!!
Fjällis; hoppas du slipper elaka streptokocker efter penicillinkuren nu. Sen kommer väl svampen som ett brev på posten? Så brukar det vara för mig efter en penicillinkur.
Nu ska jag gå och äta min Naturdietshake och en frukt. Har börjat med VV igår. Känns skittungt, men fan, jag har lagt på mig 8-9 kilo sen bröllopet i april Det är fan i mig inge kul när man inte kommer i ett enda par av sina jeans längre.
Hoppas NI får en bra dag!
Jag och min man har följt VV-metoden två gånger. Första gången ville HAN gå ner i vikt och jag var mammaledig och hade tid att laga VV-mat åt honom, räkna points osv. Han gick ner 17 kg på 5 månader. Jag blev av med 10 kilon, men det berodde nog mest på att jag ammade och så åt jag ju mer nyttig mat automatiskt, då jag stöttade honom.
Andra gången var inför bröllopet. Då gick jag ner 7-8 kilo och han 13 kilo på 3 månader.
Att vi sedan gått upp allt i princip, beror på att vi, efter önskad viktnedgång, släppt allt helt. Man ska ju under en period köra "utjämningsprogrammet" för att ta reda på hur många points ska äta för att behålla vikten på samma nivå. Och sedan försöka hålla koll på det.
Jag gillar Viktväktarnas metod. Man kan unna sig lite gott till helgen om man "sparat" points under veckan. Man får mer points att äta för om man motionerar. En sporre! Inga förbud. Vill jag äta godis för mina dagliga points, be my guest, men jag får ju vara hungrig resten av dagen... Inte så smart. Automatiskt börjar man välja mat som man vet har få points (är nyttig), som innehåller mer fibrer (så man håller sig mätt längre) och man äter hellre en kycklingfilé än en tårtbit. Man väljer bort sötsaker, vitt bröd, minskar ner på pastan, riset, osv och byter ut mot rotsaker, grönsaker och frukt.
VV har många goda recept, men du kan använda dina vanliga recept, bara att du måste räkna ut hur många points de innehåller och anpassa din portion.
Jag har problemet att jag inte hinner laga de goda VV-recepten samt att resten av familjen (särskilt ungarna) inte uppskattar dem så där jättemycket. De vill ju ha sina varmkorvar, fiskpinnar, plättar och annan crap med jämna mellanrum.
Men jag försöker nu laga vanliga recept som jag försöker göra lite mer "pointsvänliga" och ungarna får sina makaroner och vad det nu är och jag tar rotfrukter istället.
Okej, igår gjorde jag en kaloribomb till middag, men jag tog själv en liiiiten portione och så drygade jag ut med frukt och grönt åt mig själv.
Jag följer det gamla systemet.
Har funderat på att köpa Brevkursen med nya systemet ProPoints, men 1000 spänn känns mycket nu efter jul o nyår i Moskva
VV har stängt sin verksamhet på orten och Månadsmedlem kostar också en hel del. Med Brevkursen verkar det som att man får de verktyg man behöver.
Min bästis är gammal VV-konsulent och det är hon som lärt mig systemet och så har jag beställt receptböcker, pointstabeller och Livsmedelsguider mm. från VV:s hemsida.
Men hade jag chansen skulle jag nog gå på möten.
Nu kör de en drive med första mötet gratis, så om du har nära dit, gå och kolla in hur det verkar
Duktiga lilla Moa ♥
Heloise: jag är också gammal hästtjej, men jag saknar INTE att ha egen häst. För mycket jobb och man blir låst. Vi reser ju jämt till öst. Men du som brinner och verkligen VILL bo på landet... jag förstår din längtan ändå.
Själv är jag uppvuxen i skogen, men jag är mer som Panzer, får spunk efter två timmar hemma hos föräldrarna. Skulle aldrig kunna bo där. MEN jag åker gärna ut dit och plockar bär, svamp, åker skidor. Men BO vill jag göra i civilisationen. Om man nu kan kalla pluttsamhället jag bor i för civilisation...
Idag känns det lite bättre. Men jag kom ändå försent till jobbet. Mest på grund av att jag glömde matlådan hemma och fick vända om.
Igår var det slalomträning för äldre flickan och jag och lilla K åkte bob i pulkabacken 2 timmar. Knata uppför och nerför (ibland åkte jag) en brant pulkabacke ute i friska luften gjorde susen för humöret. Och förhoppningsvis bra träning för rumpa och lår
Ikväll har jag bestämt att jag ska på Yoga. Ungarna har ingenting ikväll och deras far är också träningsledig. Så då ska banne mig mamma i familjen få sitt!!
Dfk: Vad kul med drama, vem är det som går på det, den yngre el äldre? Jag älskade att spela teater när jag var i skolåldern. hade en dröm om att bli skådespelare... Vi spelade alltid pjäser i skolan till jul och sommaravslutningarna klass 1-6. Tränade hela terminen, fixade kläder, rekvisita, kulisser allt.
I'm yorus: Ljuvlig bolero, en riktig Liz-bolero
Aleta: Hur mår lillflickan?