Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Liljekonvaljer eller syrén, eller något annat

Jag är rädd att det är risk att konvaljerna är över i Skåne i Juni, precis som du befarar. Syrenerna är nog ett säkrare kort.
    Det jag vill råda dig till är att alldeles oavsett blomval så skall de plockas MINST ett dygn innan, skäras om med VASS kniv och ställas djupt i kallt vatten och förvaras svalt. Då är de vatttenspända och håller väsentligt längre på bröllopsdagen.

Väljer du Syrener ska du dock ställa dem i VARMT vatten, för de har vedartade grenar och kräver varmt vatten för att orka dricka. Helst ska du a lite snittblomsnäringi vattnet ockås. Sådana småpåsar kan du köpa för några kronom i blomsterhandeln.

Du kan mycket väl göra som du tänkt, men gör det en eller ett par dagar i förväg alltså.

• passionsblomman

Det borde vara så att alla underbara försommarblommor hinner komma tätt inpå vårblommorna. Alltså lär du kunna hitta Prästkragar, Humleblomster, Midsommarblomster, Klöver och alla möjliga ängsblommor ifall gullvivor , syrén och konvaljer är över.

Vill du komplettera med något i blomsterhandeln finns det massor av somriga blommor då. Ett tips kan ju vara ett par kvistrosor, som ju är många pyttesmå rosor på en flergrenad stjälk. De ser lite vilda ut ihop med de hemplockade samtidigt som de fyller bra och ger fin volym i buketten. Finns i många olika färger men vit och rosa är rätt vanliga i butik.

Luktärter är ett annat tips!

• passionsblomman

Det är som sagt olika i länen över landet. De är fridlysta i Stockholmsområdet lärde jag mig härom året, efter att ha varit van att få plocka dem där jag tidigare bott.

Trasan99 skrev 2010-01-16 16:10:44 följande:
    Är det bara i Bohuslän eller Västergötland (Göteborg...) som liljekonvaljer är fridlysta? Jag är uppvuxen med att man inte får plocka dem. Men det är väl olika i olika landskap beroende på hur vanlig blomman är...
  • passionsblomman

Hm, ja där jag läste tror jag var här:

www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/frovaxterfanerogamer/vaxterpaforsommaren/vaxterijuni/junivaxter/liljekonvalj.6248.html

Och där får man ju uppfattningen att den är fridlyst OCH inte får grävas upp etc i Sthlms län.

Det var ju isåfall tur om den inte är fridlyst från plockning eftersom jag alltid plockat konvaljer och inte ens hade en aning om att en kunde vara fridlyst...

Svar på tråden Liljekonvaljer eller syrén, eller något annat