• MondayGirl

Byta Förnamn?!

Jag trivs inte med mitt förnamn Pernilla, har aldrig riktigt gjort det.
    Nu har jag gått och funderat på om jag ska byta till ett annat namn eller inte, kan inte riktigt bestämma mellan mina namnalternativ och nu ska vi snart skicka inbjudningarna till vårt bröllop i maj.

Om jag byter namn nu så kommer jag såklart säga till alla jag känner att jag bytt namn och till vilket innan jag skickar inbjudningarna så att folk vet vilka det är som ska gifta sig =)

Men... är det dumt att byta så här nära inpå bröllopet.
    Kommer det blir konstigt för folk?!

Vad tror ni?!

Jag har skrivit om detta tidigare. Vill ni läsa det som skrivits då så hittar ni det här:
    brollopstorget.se/Forum-1-76/m3426823.html

• Svar på tråden Byta Förnamn?!
  • varelse

Hej!

Jag tror att det finns en risk att det blir konstigt för folk, men det blir det oavsett om det är i anslutning till ett bröllop eller inte. Det viktiga är att du gör som du själv känner för!

En vän till en vän bytte namn och stötte då på problemet att alla ändå fortsatte kalla henne vid hennes förra förnamn, för att alla kände ju henne vid det namnet och hade svårt att kalla henne för något annat. Där kan det ju också bli problematiskt, men om man inte trivs med sitt namn så kanske det är en övergångsperiod man får stå ut med?

Hursomhelst så gäller det nog att bestämma sig snart, för jag vet inte riktigt hur lång tid ett förnamnsbyte tar och det är trots allt inte så himla långt kvar till maj månad är här! Det kanske känns långt, men tiden bara springer iväg, tycker jag.

Lycka till med ditt beslut!

PS. Vad har du för namnförslag som du funderar på? *nyfiken*

• Niini

Tanken som slog mig är att inofficiellt börja ha folk att kalla dig det nya i ett år (ex.) o trivs du o känner att det är du så byter du officiellt, om inte.. så försök med nåt annat :)

Själv var jag väldigt inne på att byta i låg-/högstadiet men efter att ha träffat min blivande så ändrade jag plötsligt åskit :P Nu är jag jättenöjd med mitt namn :)

• Oktoberbrud2010

Jag bytte både förnamn och efternamn när jag var 22 år. Och visst det händer fortfarande så här 15 år senare att en del kallar mig för mitt gamla namn, men det är mest äldre släktingar.

Alla mina kompisar kallar mig för mitt nya namn. Och nu har jag ju en del kompisar som blir jätteförvirrade om någon kallar mig för mitt gamla namn, för de har ju bara känt mig som mitt nya.

Jag har inte ångrat mig en sekund, även om det var irriterande i början med de som vägrade ens försöka komma ihåg mitt nya namn. Idag bryr jag mig inte jättemycket om gamla släktingar envisas med mitt gamla namn.

Mitt förnamnsbyte gick väldigt snabbt, men det var för att jag valde att bara ändra strecket för tilltalsnamnet till mitt andranamn. Jag hette alltså redan mitt nuvarande namn fast som andranamn....

• MondayGirl

Varelse:

Jag tror också att det kan bli lite konstigt, men det är nog en vanesak. När jag hetat mitt nya namn ett tag så kommer nog folk inte kunna tänka sig att jag hetat Pernilla en gång i tiden =)

Alltså jag mår inte dåligt av att heta Pernilla, jag gillar det inte bara.

Det tar ca. 4-7 veckor att få det bytt på papper, men jag behöver inte få papprena klara innan jag skickar inbjudningarna. Bara jag har papprena till vigseln så är det lugnt och det hinner jag få.

Min förslag är Elli/Ellie, Ellinor eller Elin.
    Vill helst ha ett internationellt namn och isf är itne Elin så bra, men annars så känner jag nog lika för mycket för alla namn tror jag.

Vad tycker du?!

---

Niini:

Det är ett bra förslag, men jag hinner inte riktigt det.
    Helst så vill jag ju att allt ska vara klart till bröllopet.
    Tror att det roligare att se tillbaka på alla grejer, minnen och foton från bröllopet om det är det namnet jag kommer heta i framtiden som är med på alla saker som det står mitt namn på.

Vad tror du om det?!

• MondayGirl

Oktoberbrud2010:

Åh vad skönt att höra om någon som har bytt och som är nöjd! =)
    OM jag byter kommer jag att behålla Pernilla som andra namn, så jag kommer inte ta bort det helt.
    Kommer säkert bli jättesvårt att få folk att kalla mig för ett nytt namn, så jag antar att jag kommer få kämpa.
    Tack för ditt svar!

• Niini

Ah, då är det kanske lite svårt att göra på det sättet som jag föreslog.
    Jag skulle föreslå du tar ellinor i såfall, då finns det ju många smeknamn du kan använda dig av ifall just ellinor inte känns rätt :)

• MondayGirl

Niini:
    Tack för ditt tips!
    Ja, tar jag Ellinor kan jag ju faktiskt kallas för Elli =)

• JollyO

Ella som du skrev om i den andra tråden är jättefint och ligger ändå nära Pernilla. Kan du inte börja med att lägga till det som förnamn, i en övergångsperiod?

Funderar på bröllopsinbjudningarna. Kan ni inte skriva namnen: Välkomna att närvara vid vigseln mellan Ella Pernilla N och NN och sedan efter all information skriva under med "/Ella och N". Då borde ju de som inte är dumma förstå att du gärna kallas för Ella?!
    Och på bröllopsmiddagen kan du göra ett litet statement att nu när du byter efternamn passar du på att även ÄNDRA ditt tilltalsnamn till Ella för att du trivs bättre med det. Då har folk fått en liten invänjningsperiod (vilket alltid är bra vid förändringar) och om någon tycker att du är knäpp så är det väl ändå deras problem!

• JollyO

Jaha, jag skrev undertiden du skrev de nya namnförslagen...

• MondayGirl

JollyO:

Jag gillar fortfarande Ella, ende grejen med det är att min kusins barn heter det och att släkten (främst min föräldrar)tycker att det är dumt att byta till det när det redan finns i släkten...

Det andra du skrev var ett jättebra förslag. Jag har faktiskt funderat på det innan =) att skriva alla våra namn.

Tack för ditt svar! =)

• Pillan bridezillan

Varför ska du byta från det fina fina namnet Pernilla? Skojar bara eftersom jag heter det själv.

Trivs du verkligen inte med att heta ditt namn ska du byta. Fundera bara över om det är bara namnet som du vill byta ut eller om det är något som du kopplar till det namnet. Det är inte helt lätt för omgivningen att ställa om sig, fast det går, ge dem bara lite tid. En vän till mig bytte namn från Madeleine till Hannah, jag brukar fortfarande tänka, Madde som jag ska säga Hannah till (fast jag säger rätt till henne i slutändan).

Tycker inte att det spelar någon roll att du byter namn i anslutning till bröllopsinbjudningen ska skickas ut. Förslaget som JollyO skrev lät bra. Dessutom om nu inte dina nära&kära skulle förstå vem Ellinor/Ella (som jag tycker är finast av namnen du gav förslag på ) så tycker nästan alla att det är otroligt roligt med bröllop så då engagerar de sig att ta reda på vilka det är som ska gifta sig!

Lycka till med namn och bröllop!

• varelse

MondayGirl:

Jag gillar Elli/Ellie väldigt mycket! Ellen är också ett förslag (även om det inte var ett av dina då, hihi), som ligger nära och samtidigt inte utesluter att du kallas för Ellie ändå ifall du skulle vilja.

I övrigt håller jag med om att JollyO kom med ett toppenförslag där om att skriva in alla namnen i inbjudan och sedan skriva under med "Valt förnamn & M2B's förnamn".

• KatjaB

En fd jobbarkompis bytte både för och efternamn. Hon tog sin mammas flicknamn och till förnamn så ändra hon från Marina till Mina, som hon påstod att alla alltid hade kallat henne för iallafall. En del kallade henne Mina men de allra flesta fortsatte kalla henne för Marina. Själv hade jag känt henne i flera år och det kändes riktigt märkligt att börja säga ett nytt namn, så jag kallar henne, fortfarande för Marina. Vet inte om det stör henne eller inte, men hon har aldrig sagt nåt.

Men för att svara på din fråga, så kan det nog bli konstigt att det står ett helt annat namn på inbjudan.. fattar alla vem det är ifrån då?

Min syrras man har alltid kallats för lill ture (från sitt efternamn turesson) så när de gifte sig och han skulle ta syrrans efternamn så hade han bytt sitt andranamn från ingmar till ture, så att hans efternamn fanns kvar lite ändå. Det var ingen som visste så alla drog lite på smilbanden när de under vigseln sa "tager du peter ture turesson..."
    Då fatta ju alla att han bytt namn. Kan ju också vara en idé, att ni inte säger nåt. Fast då kanske gästerna tror att prästen säger fel.. fast det gjorde ingen i det här fallet iallafall

• MondayGirl

Pillan Bridezillan:

Hehe =)

Jag vet inte om det är något särskilt som gör att jag inte trivs med namnet. Kan inte komma på någon situation där jag blivit retad eller liknande.

Jag tror också att jag kommer fortsätta vara en Pernilla i tanken för många, men det får väl vara så isf.

Du kanske har rätt angående inbjudningarna. Viktigast är kanske att jag gifter mig i rätt namn.
    Jag tyckte också att JollyO:s förslag var bra =)

Tack för svar och lyckönskningar!

---

Varelse:

Jag gillar också Elli =)
    Skulle helst vilja ha jämna antal bokstäver i namnet, men vet inte om det är finast med Elli eller Ellie.
    Vad tycker du?!
    Ellen är fint, det heter min mormors syster så jag tänker alltid på henne eller Ellen DeGeneres när jag hör det namnet =)

Tack för att du säger vad du tycker!

---

KatjaB

OM jag byter (och inte skriver båda namnen) så kommer jag säga det till alla personligen innan inbjudningarna skickas och då borde dom ju förstå vem det gäller.

Jag tänkte också på det att ta det namnet jag bestämmer mig för utan att säga något till någon, Pernilla kommer ju vara kvar som andra namn, för då säger i alla fall prästen båda mina namn i kyrkan.
    Så det var en bra idé!

Tack! =)

• varelse

MondayGirl:

Jag gillar nog stavningen Ellie bättre, men jag tror att det beror på att jag har läst "Låt den rätte komma in" där den ena huvudpersonen heter Eli (så nära man kan komma utan att vara lika stavning som Elli), vilket var kort för Elias.

• MondayGirl

Varelse:

Jag är lite mer inne på Elli, men du kanske har rätt. Det är kanske lite mindre likt ett killnamn om man har "e" på slutet.

Trevlig helg! =)

• Trasan99

Jag bytte förnamn från Maria till Mia när jag var 18, men då hade jag kallats för Mia sedan barnsben, det blev bara officiellt.
    En kompis bror hette Karl-Niklas och kallades Kalle, sedan bytte han till Niklas. Lite förvirrat att heta Niklas när alla kompisarna säger Kalle...
    Se till att förankra det med dina närmsta först, be dem börja kalla dig det nya namnet snarast. Då sprider det sig. En kompis har bett att vi ska sluta använda smeknamnet Lollo och säga Louise, bara det tycker jag är svårt, ett namn är så tajt förknippat med personen.
    Lycka till, hur du än gör!

• MondayGirl

Trasan99:

Tack för ditt svar!
    Jag har ett smeknamn som jag inte alls gillar som mina kompisar kallat mig för läänge. Jag försöker få mina kompisar att vänja av sig så det kanske är bra att passa på att byta namn nu. För jag tror inte att det spelar någon roll vilket namn dom ska lära sig säga (om det är det namn jag har nu eller det jag byter till), dom tycker bara att det är så svårt att inte säga smeknamnet längre. Om du förstår vad jag menar? =)

Svar på tråden Byta Förnamn?!