Inlägg från: KatjaB |Visa alla inlägg
  • KatjaB

Fixa blommorna själv?

Cuddly skrev 2010-01-14 11:05:54 följande:
    Finns pioner att få tag på i maj?
    nuförtiden kan man få i princip vilka blommor man vill året om, men vill man tex ha pioner till jul så kostar det även därefter.
    I maj ska det däremot inte vara några problem att få tag på pioner.

TS: tänk på att få hem pionerna några dagar innan så de hinner slå ut mer och inte är för knoppiga. Butiken får dem ju i regel tidigare än när du kommer behöva ha dem, så ring o kolla hur pass knoppiga de var, om du ska ta hem dem tidigare än dagen innan.
    youtube.com finns det korta videos på brudbuketter och hur man gör. Sök, så hittar du säkert, vissa är ju bättre än andra såklart.
    Förvara blommorna i kylskåpet över natten.
    Att koncervera blommor är ganska dyrt, men vill du göra det och behålla färgerna så bra som möjligt så bör du lämna in den till ett proffs. Däremot kan du säkert binda buketten själv, öva innan på billiga rosbuntar från ica eller liknande, för att få till en snygg jämn bukett. Bast att binda med, floratejp, corsagenål och sidenband att ha runt stjälkarna bör du också ha, samt några gröna blad att ha som manchett runt buketten och ett blad till corsaget (galaxiblad brukar vara bra)
    En limpistol gör det enkelt att fästa sidenbandet på corsaget, annars så går det ju att nåla eller knyta fast, men det är lite pill med det.

Förvara corsaget i en plastpåse över natten, i kylen. Spraya vatten över med duschflaska.

daggkåpan du pratar om kallas för praktkåpa
  • KatjaB
    ett corsage kostar inte mer än kanske 100 kr att få gjord, men annars så finns ju även dessa anvisningar på youtube. Det är mer pillrigt smått arbete med dem, och det tar en stund om du är ovan. Men det är nite omöjligt.
    Du kasn ju prova att linda en blomma med nåt blad utan nålen bara för att känna efter.

Malla och Mojje skrev 2010-01-14 11:18:39 följande:
    Oj vad mycket tips! Super! Praktkåpa tydligen! Bestämde mig precis för att inte göra corsagen själv! Inspg nämligen att jag fasen inte ens vet hur de ser ut. Men buketten och det övriga är jag fortfarande sugen på! Tack!
  • KatjaB

paasionsblomman: ja, jag gav mina råd med antagandet att ts vet vad hon har att vänta sig av sina färdigheter då hon brukar göra sina buketter själv. Men det är ju förstås en handbunden bukett och inget annat, sen så ska man ju öva innan så att man vet hur lång tid det tar och framförallt för att få sig en uppfattning om det blir som man tänkt sig.
    Men sen är det klart att jag själv tycker att en florist gör jobbet mÿcket bättre, såklart, då de är proffs på sina jobb.
    Själv skulle jag inte göra mitt eget hår, smink eller tårta inför bröllopet, helt enkelt för att jag vet vad jag vill ha men inte hur jag ska få till det.. och lite lyx vill jag unna mig Men brudbuketten kommer jag definitivt göra själv, har lite svårt att förstå varför folk som själva är utbildade inte skulle vilja göra sin egen bukett.. jag har en väldigt klar bild av vad jag vill ha och skulle reta mig till förbannelse på om jag inte får det jag vill, sen så handlar det ju om att jag älskar att hålla på med blommor, det är ju så kul

• KatjaB

jo jag vet.. för vår del så fixar vi ingen mat, tårta eller annat själva. Så det vi ska göra är att dekorera lokalen och jag gör blommorna. Tror nog det blir bra, men det är klart.. det är ju en del att göra. Tur man har lite vana från tidigare bröllop, har både dekorerat och fixat i festlokalen till en del bröllop tidigare, så jag hoppas att jag inte överskattar mina förmågor allt för mycket

passionsblomman skrev 2010-01-14 18:12:05 följande:
    Katja B, jo jag kan också känna att det på ett sätt vore både "säkrast" och rätt kul att göra sin egen brudbukett som florist. MEN faktumet att man har en hel del annat att fixa med kvarstår och jag tror skroket om att det betyder otur att binda den själv faktiskt fyller en funktion-att hålla bruden borta från så mycket som möjligt på slutet... Ingen av de florister jag känner har gjort sin egen och då snackar jag bland andra om Sveriges mest meriterade florister. De brukar anlita sina kollegor. En ära om något! Och sketanervöst...
  • KatjaB

jo tack.. får fina tips av vänliga själar som "kan ni inte köpa tårtorna där eller där och åka 7 mil för att hämta dem för att det blir så mycket billigare" eller " kan ni inte göra dem själva, du som är så pysslig"
    Hela idén med en rolig fest är ju att man helst inte ska vara helt slut när man väl sk kunna njuta av dagen o ha kul

passionsblomman skrev 2010-01-14 19:43:31 följande:
    Ja fy, det är nog tur. Jag är helt säker på att det vanligaste misstaget i allt festfixande är att man underskattar hur lång tid alla olika saker tar.Och då tappar man ju det roliga i att greja själv.Lycka till med ditt!
Svar på tråden Fixa blommorna själv?