• Malla och Mojje

Fixa blommorna själv?

Jag gifter mig i slutet av maj och har börjat fundera en del på min brudbukett och alla andra blomsterdekorationer till bröllopet. Jag har bestämt för att blommorna huvudsakligen skall bestå av ljusrosa pioner. Sen skulle jag vilja ha lite busig stil och därför ta i lite trollhassel eller liknande. Jag funderar även på daggkåpeblommor (heter de så? Sådana där ljust gulgröna..).

Nu till min fråga. Jag har själv ett stort intresse för blommor och brukar pyssla mycket med blommor och göra mycket buketter på sommaren. Jag blir sällan riktigt nöjd när jag köper buketter, inte för att jag är så duktig själv utan snarare för att jag vill ha det ?på mitt sätt?. Därför har jag nu börjat fundera på att beställa blommorna men att binda dem själv. Bordsdekorationerna har jag tänkt ha ganska enkla så det borde inte bli något problem alls.

Dock undrar jag lite över resten. Det rör sig om tre tärnbuketter, fyra corsage och så min brudbukett. Är det rimligt att man som amatör gör detta. Tidsmässigt har jag ganska gott om tid att göra det dagen innan. Är det något speciellt man ska tänka på när det gäller brudbukett, t.ex. om man senare vill ?konservera? den?

Tar jag mig vatten över huvudet tycker du? Kanske ska jag hålla mig till att göra bordsdekorationerna själv och beställa resten? Vad tycker ni andra? Erfarenheter?

Tusen tack för alla råd!

• Svar på tråden Fixa blommorna själv?
  • SSegerberg

Jag tycker att det verkar som du planerat igenom detta och du verkar ju ha en del erfarenhet av att arbeta med blommor då det kommer nog inte att vara några problem.

Jag kommer själv att göra alla blomsterbuketter corsages och bordsdekorationer vid samma tidpunkt på året (fast under nästa år). Jag gör det också för att jag vill ha det på mitt sätt och för att det är så kul att arbeta med blommor, blad och grenar. Jag kommer för övrigt också att använda mig av trollhassel. jag tror att du kommer att klara det galant bara du planerar in tid för det dagen innan.

Lycka till!

• Malla och Mojje

Maj är den absoluta pion-månaden!

Cuddly skrev 2010-01-14 11:05:54 följande:
    Finns pioner att få tag på i maj?
  • KatjaB
    Cuddly skrev 2010-01-14 11:05:54 följande:
    Finns pioner att få tag på i maj?
    nuförtiden kan man få i princip vilka blommor man vill året om, men vill man tex ha pioner till jul så kostar det även därefter.
    I maj ska det däremot inte vara några problem att få tag på pioner.

TS: tänk på att få hem pionerna några dagar innan så de hinner slå ut mer och inte är för knoppiga. Butiken får dem ju i regel tidigare än när du kommer behöva ha dem, så ring o kolla hur pass knoppiga de var, om du ska ta hem dem tidigare än dagen innan.
    youtube.com finns det korta videos på brudbuketter och hur man gör. Sök, så hittar du säkert, vissa är ju bättre än andra såklart.
    Förvara blommorna i kylskåpet över natten.
    Att koncervera blommor är ganska dyrt, men vill du göra det och behålla färgerna så bra som möjligt så bör du lämna in den till ett proffs. Däremot kan du säkert binda buketten själv, öva innan på billiga rosbuntar från ica eller liknande, för att få till en snygg jämn bukett. Bast att binda med, floratejp, corsagenål och sidenband att ha runt stjälkarna bör du också ha, samt några gröna blad att ha som manchett runt buketten och ett blad till corsaget (galaxiblad brukar vara bra)
    En limpistol gör det enkelt att fästa sidenbandet på corsaget, annars så går det ju att nåla eller knyta fast, men det är lite pill med det.

Förvara corsaget i en plastpåse över natten, i kylen. Spraya vatten över med duschflaska.

daggkåpan du pratar om kallas för praktkåpa
  • Malla och Mojje

Det låter bra! Men du - hur funkar det med trollhassel? Jag har bara haft "torr" trollhassel hemma och pyntat med - köper man den "färsk" eller? Så att den är lite mer medgörlig? Hur "hård" är den då egentligen? Vill bara ha litegrand.. Min M2B har sagt att han tycker att det kan se "spökigt" ut om det blir för mycket... Hmmm, kanske ska berätta att spöket Laban bara är på låtsas???

SSegerberg skrev 2010-01-14 11:11:35 följande:
    Jag tycker att det verkar som du planerat igenom detta och du verkar ju ha en del erfarenhet av att arbeta med blommor då det kommer nog inte att vara några problem.Jag kommer själv att göra alla blomsterbuketter corsages och bordsdekorationer vid samma tidpunkt på året (fast under nästa år). Jag gör det också för att jag vill ha det på mitt sätt och för att det är så kul att arbeta med blommor, blad och grenar. Jag kommer för övrigt också att använda mig av trollhassel. jag tror att du kommer att klara det galant bara du planerar in tid för det dagen innan.Lycka till!
  • Malla och Mojje

Oj vad mycket tips! Super! Praktkåpa tydligen!

Bestämde mig precis för att inte göra corsagen själv! Inspg nämligen att jag fasen inte ens vet hur de ser ut. Men buketten och det övriga är jag fortfarande sugen på! Tack!

KatjaB skrev 2010-01-14 11:14:04 följande:
    nuförtiden kan man få i princip vilka blommor man vill året om, men vill man tex ha pioner till jul så kostar det även därefter. I maj ska det däremot inte vara några problem att få tag på pioner. TS: tänk på att få hem pionerna några dagar innan så de hinner slå ut mer och inte är för knoppiga. Butiken får dem ju i regel tidigare än när du kommer behöva ha dem, så ring o kolla hur pass knoppiga de var, om du ska ta hem dem tidigare än dagen innan. På youtube.com finns det korta videos på brudbuketter och hur man gör. Sök, så hittar du säkert, vissa är ju bättre än andra såklart. Förvara blommorna i kylskåpet över natten. Att koncervera blommor är ganska dyrt, men vill du göra det och behålla färgerna så bra som möjligt så bör du lämna in den till ett proffs. Däremot kan du säkert binda buketten själv, öva innan på billiga rosbuntar från ica eller liknande, för att få till en snygg jämn bukett. Bast att binda med, floratejp, corsagenål och sidenband att ha runt stjälkarna bör du också ha, samt några gröna blad att ha som manchett runt buketten och ett blad till corsaget (galaxiblad brukar vara bra) En limpistol gör det enkelt att fästa sidenbandet på corsaget, annars så går det ju att nåla eller knyta fast, men det är lite pill med det. Förvara corsaget i en plastpåse över natten, i kylen. Spraya vatten över med duschflaska.daggkåpan du pratar om kallas för praktkåpa
  • KatjaB
    ett corsage kostar inte mer än kanske 100 kr att få gjord, men annars så finns ju även dessa anvisningar på youtube. Det är mer pillrigt smått arbete med dem, och det tar en stund om du är ovan. Men det är nite omöjligt.
    Du kasn ju prova att linda en blomma med nåt blad utan nålen bara för att känna efter.

Malla och Mojje skrev 2010-01-14 11:18:39 följande:
    Oj vad mycket tips! Super! Praktkåpa tydligen! Bestämde mig precis för att inte göra corsagen själv! Inspg nämligen att jag fasen inte ens vet hur de ser ut. Men buketten och det övriga är jag fortfarande sugen på! Tack!
  • Malla och Mojje

Hmm, ja det är sant. Är dock inte lika noga med corsagen så dem kan ju nån annan få göra!

KatjaB skrev 2010-01-14 11:27:24 följande:
    ett corsage kostar inte mer än kanske 100 kr att få gjord, men annars så finns ju även dessa anvisningar på youtube. Det är mer pillrigt smått arbete med dem, och det tar en stund om du är ovan. Men det är nite omöjligt. Du kasn ju prova att linda en blomma med nåt blad utan nålen bara för att känna efter. Malla och Mojje skrev 2010-01-14 11:18:39 följande:
  • SSegerberg

MoM: Ja jag kommer att arbeta med min torr till bordsdekorationen då dessa skall ringla sig i mitten av borden, och verka som stomme för att kunna hänga upp små vaser i( vasernastora som provrör) som liljekonvaljer eller vitsippor skall förgylla. Jag tror att det är bäst med de torra då de är lite mer stadiga. De färska är mjukare i ytterändarna och ganska så böjbara. Jag vet inte var man kan köpa "färskt" trollhassel men det finns säkert i blomsterbutiker. Jag har fördelen att ha en släkting med en stor buske som jag äv välkommen att klippa i.

Jav viste inte heller hur man skulle göra corsagen men hittade en duktig kvinna på näten som i hennes blomskola visar olika blomdekorationer steg för steg.
    www.gamman.se/Skola.asp&getSkola=59

• Malla och Mojje

Ok! det ska jag spana in! Tack!

SSegerberg skrev 2010-01-14 13:08:29 följande:
    MoM: Ja jag kommer att arbeta med min torr till bordsdekorationen då dessa skall ringla sig i mitten av borden, och verka som stomme för att kunna hänga upp små vaser i( vasernastora som provrör) som liljekonvaljer eller vitsippor skall förgylla. Jag tror att det är bäst med de torra då de är lite mer stadiga. De färska är mjukare i ytterändarna och ganska så böjbara. Jag vet inte var man kan köpa "färskt" trollhassel men det finns säkert i blomsterbutiker. Jag har fördelen att ha en släkting med en stor buske som jag äv välkommen att klippa i.Jav viste inte heller hur man skulle göra corsagen men hittade en duktig kvinna på näten som i hennes blomskola visar olika blomdekorationer steg för steg. www.gamman.se/Skola.asp
Svar på tråden Fixa blommorna själv?