• 123ost

Orkar inte med hans släkt eller över reagerar jag?! (långt!)

Jag är rätt blyg av mig, speciellt förr. Det tog 1 år innan jag åt middag tillsammans med "svärföräldrarna". Ni kan alltså tänka er hur sjukt blyg jag var i början av vårat förhållande.

Jag har aldrig fått riktigt bra kontakt med sambons mamma, hon är inte heller så pratglad av sig om man säger så. Men nu är det självklart inte så längre. Nu kan vi småprata, men det är inte mycket. Hon hör ganska dåligt så jag är lite rädd för att prata med henne ifall hon inte hör vad jag säger, kan bli lite pinsamt. Men jag har som ingenting emot henne alls, utan vet bara inte vad hon tycker om mig.

Men hans syster är alldeles för pratglad, hon säger exakt vad hon tycker, åt vem som helst och när som helst. Jag brukar bli väldigt irriterad, men vill självklart inte säga någonting åt henne, utan jag håller det inne.

Har hört tidigare att hon tycker att jag är bortskämd och att jag inte bryr mig, jag betalar ingen hyra osv. Visst, jag är bortskämd när det gäller pappas sida. Mamma och pappa särade på sig redan innan jag föddes och har därför inte varit hos pappa ofta alls. Men när jag väl varit där som både liten och vuxen så har jag oftast fått en summa pengar för att jag ska ta hand om mig, eftersom att vi bor ca 30-40 mil ifrån varandra så träffas vi väldigt sällan.

Och idag fick jag höra av en vän till mig, som även är nära vän med min sambo och hans föräldrar och syskon, att hans bror tycker att jag inte är väluppfostrad och är väldigt grov i orden. Jag blev väldigt irriterad när jag fick höra det här! Enligt mig själv stämmer det inte, min mamma vet knappt att jag svär(!) och hon har aldrig tillåtit svordommar.
    Jag vet inte vart han har fått detta ifrån?
    Visst, en gång när vi var hos svärföräldrarna så var han där och hade även besök av hans ex (som är knäpp) och hennes nya pojkvän (som hon är otrogen mot).. Och då var min sambos bror tvungen att kläcka ur sig: "du ser ut att vara gravid hörru, har du lagt på dig lite kanske hehehehe" Blev irriterad och gav tillbaka: "kanske det, men jag är inte den enda som ser ut att vara gravid i det här rummet".

Nu tycker ni säkert att jag över reagerar med detta, men kan inte sluta tänka på det. Vill heller inte ringa och förhöra hans bror precis, skulle bara vara pinsamt nästa gång vi träffas.

Vill bara släppa dom, släppa hela släkten känns det som. Hur ska det gå den dagen jag och min sambo gifter oss? Känns inte roligt att man inte är omtyckt av sambons släkt!

Jag ber omursäkt ifall det blev långt och kändes meningslöst att läsa, men ville skriva av mig.

• Svar på tråden Orkar inte med hans släkt eller över reagerar jag?! (långt!)
  • Lyckliga013bruden

Varför bry sig om vad de tycker och tänker, så länge ni kan umgås relativt normalt när ni ses.

• 123ost

Jag vet att jag egentligen inte ska bry mig och bara skita i det, som min sambo också säger. Men det är inte roligt att ständigt få höra smågnäll av dom.. usch

• Moirie

Jag vet hur du känner det, tro mig. Jag kan också haka upp mig på saker folk har sagt och BMs släkt är inte alltid så finkänslig. (efter julen var jag så trött på vissa av dem att jag funderade på att inte ta deras efternamn). Något som varit hjälpsamt för mig har varit att be personer i min närhet att inte berätta för mig om någon sagt något dumt om mig såvida det inte är något jag verkligen måste konfrontera (typ rena lögner). Ibland säger folk saker som de egentligen inte menar eller spetsar till historier. (Hur vet man egentligen att det man får höra i andra eller tredjehand verkligen stämmer med vad som egentligen sades?) Jag brukar också försöka fundera på hur mycket tid jag tror att de här personerna lägger ned på att fundera över mig och vår relation och där brukar svaret bli att de förmodligen knappt ägnar mig en tanke fastän jag grubblar mig sönder och samman över nån detalj.

Det är svårt att inte tänka på vissa grejer men mitt tips är att försöka göra något annat som gör det omöjligt att grubbla samtidigt.

Det viktigaste är ju att du och din kille har det bra. Inte behöver ni väl umgås med hans släkt så mycket? Begränsa det så det blir uthärdligt. Om systern är värst så kanske ni kan hälsa på när hon inte är där?

• gumzan

Det värsta med släkt är att man kan inte leva med dem och man blev inte till utan dem :)

Tänk ett steg längre i din relation, ja vad händer den dagen ni gifter er och den dagen ni skaffar barn (om ni inte redan har).
    Förstår att det känns jättetufft för dig, och tyvärr så är det väl så att om du drar dig undan så får "de" bara mer spelrum att diskutera. Då är du kanske inte bara ouppfostrad utan en massa andra saker, hindrar deras son, eller bror från att träffa sin familj osv osv

Visa att du är där fär att stanna istället och ta fajten det vinner du på i längden.

• BrideBecks

När man träffar sin kärlek så kommer svärföräldrar, svägerskor etc på köpet. Bara att acceptera och man kan inte gilla alla. That's life. Så länge de inte gör personliga påhopp så är det bara att gilla läget. Skulle de däremot såra dig eller behandla dig illa så tycker jag absolut att du ska ta upp saken för dem att det inte är ok!

• Miss Moneypenny

Att säga att någon ser gravid ut är iofs ett påhopp tycker jag.

• Flodis Hjärtat

Alla personer går inte ihop med alla, men jag accepterar absolut inte personliga påhopp.

Säg till på skarpen och låt bli att bli en dörrmatta. Du mår bättre i längden genom att säga vad du känner och tycker. Det verkar ju dom göra!

Det är inte lätt alla gånger men håll ut och kom ihåg att din m2b älskar dig för den du är!

Lycka till!

• 123ost

Tack! Det är någonting jag måste säga er, tack!

Nu har jag bestämt mig, tack vare er! Jag ska följa med den här helgen till min sambos släkt. Jag får se hur det går, men hoppas på det bästa.. att dom håller truten!

Nu ska jag ge järnet! ska inte skämmas, ska inte gråta, ska inte ta mer skit, jag ska vara den jag är oavsett om de tycker att jag är ouppfostrad eller ser gravid ut! Jag ska visa dom att jag är bättre än dom, jag är tillsammans med den jag älskar och det är något dom får acceptera, för mig kommer dom inte bli av med!!

Känner mig så glad nu!

Svar på tråden Orkar inte med hans släkt eller över reagerar jag?! (långt!)