• E11a

Tips & tricks

Åker man till London är mitt tips att man bör köpa med lite choklad från L'Artisan du Chocolat. Jag är egentligen inte jätte chokladig av mig men detta är ren lyx! Maken brukar köpa med sig små söta askar med choklad när han reser (särskilt från Paris) men dessa är bäst! Kolla in var dom har sålt - Fat Duck och Concorde..... då måste man ju veta vad man gör.

Särskilt deras salted caramel choklad (den ursprungliga N°1 Salted Caramels Original utan andra smaker). Dom har en liten hörna på Selfridges (precis vid trappan till food hall) så det är lätta att springa förbi eller deras fina boutique vid Sloan Square.

www.artisanduchocolat.com/ArtisanduChocolatSite/pages/home/default.asp

Ska man stoppa i sig kalorier ska det vara VÄRT det. Ingen tråkig Japp!

• E11a

www.artisanduchocolat.com/ArtisanduChocolatSite/product/Signature%20collection_Liquid%20salted%20caramels/LSCoriginal.htm

Bara så att det inte råder någon tvekan om vilken choklad som jag menar. Den är fantastisk!

Har just packat upp några champange coupes som jag köpte på Selfridges i helgen och upptäckte att foten var skadad på en. Jag är inte ens irriterad över att jag måste tillbaka för att byta. Då har jag ju anledning att springa förbi och köpa lite choklad..... när jag ändå är där liksom....

• E11a

anne på Grönkulla - Vi var på Ulla Winblad på pappas 70 års dag. Supertrevligt! Ulriksdals Wärdshus är också trevligt och man kan ju sitta lite avskilt i deras mindre rum på övervåningen.

• E11a

Här planeras det resor för fullt ser jag. Här har det varit lite tomt på resefronten ett tag. Men i helgen har vi bokat en veckas skidor i Lech i Mars och sen försöker jag hitta lämpligt ställe för att åka på en tjejhelg i aprill (To-Sö). Några förslag? Tycker att lägenhet vore trevligare än hotell vi blir 4 stycken. Vill ha lite vår, trevlig mat och gott vin och kanske lite shopping. Dubrovnik, Lissabon eller Nice kanske?

• E11a

Här har man inte varit inne på länge så ser man att man är efterfrågad - trevligt!

Lapinette - du vet att jag röstar på Namibia där!

Skulle ha haft en trevlig middag med maken ikväll men han är fast i Zurich. Vet inte när jag får hem honom. Han är ombokad på ett flyg till lördag morgon men vi får se. Annars får det bli tåg men jag har hört att Eurostar är ganska fullt.

Vi har varit på en skidvecka i Lech Österike - vilka resturanger! Jag ska aldrig mer säga ett ont ord om centraleuropeisk alpmat. Inte ofta man har vita linneservetter på sina goretex byxor när man äter skidlunch. Afterski i byn var definitivt mer Champagne än öl.

Apropå Champagne pratar vi lite löst om en låghelg i Champagne om en två tre veckor. Var bor man lämpligen i 3 nätter? Reims? Vill man ha hyrbil (vi kanske åker tåg dit) eller promererar man bara omkring i Reims?

Dear Iceland, we said: ´send Cash´, not: 'Ash'.

• E11a

Hej tack för Champagne tipsen! Ja det lutar kanske åt tåg till Lille eller Paris och boka bil där. Just nu är jag inte så sugen på att boka ett flyg om 2 veckor.....

Ab fab - jag utgår ifrån att ni redan köpt biljett på färjan. Annars är det värt att ringa, deras info på hemsidan säger at det är ganska fullt de närmaste 24 timmarna.

Tja maken har som sagt bokning på en BA flight lördag morgon men har undersökt alternativ. Eurostar var helt kört för resten av helgen tror jag. Loggar man in ser man biljetter men sen när man försöker boka finns dom inte. Han har varit på en resebyrå i Zurich och de kan inte heller boka några Eurostar biljetter. Han sitter ju inte i sjön - inget superviktigt hemma i helgen (förutom jag då!), han har LT med så han kan sitta och jobba idag på hotellet och ...... kreditkort skulle jag säga men det har han faktiskt inte eftersom den lilla chip grejen på kortet trillade sönder igår. Men han har ringt vår bank, som brukar vara ivriga på att stänga av betalkortet om man tar ut stora summor i utlandet, och de har lovat att inte göra något även om han köper konstiga biljetter och saker på en liten Europa turne. Så nya kalsonger, skjortor och strumpor ordnar sig nog också.

Han är lite inne på att ta tåget över till Paris. Då är han på rätt ställe om det går at få tag på en Eurostar biljett alternativt tåg hela vägen upp till Calais och hoppas på en foot passanger biljett på en färja till Dover.

Eller så får han helt enkelt stanna - förbättra sin tyska och börja söka ett hederligt jobb!

• E11a

Ab fab - vilket äventyr. Skönt att du kommit hem nu.

Det går ingen större nöd på maken i Zurich. Han har bokat in sig på den först Eurostar servicen han kunde få tag på. Söndagkväll Bryssel-London och han har en tågbiljett från Zurich till Bryssel tidigare på söndag. Så någon gång sent imorgon kväll ska han vara hemma - lagom i tid för att kunna gå till jobbet på måndag....

Det blir inte roligare än man gör det. Han har köpt hiking skor, jeans och en fleece och tydligen ägnat dagen åt att vandra på något berg utanför ett soligt Zurich idag. Roligare än att sitta på golvet på någon färjeterminal i Calais och vänta i dagar på en biljett som rätt många verkar göra i alla fall

Svar på tråden Tips & tricks