• Lapinette

Tips & tricks

Ja, här fortsätter vi att skriva och komma med tips till olika resmål, oavsett om det gäller en helg i en liten by utanför Sundsvall eller till en exotisk plats i Asien.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Tips & tricks
  • Lapinette

Det vi avhandlade i senaste tråden var Bryssel, tips bå barnvänliga skidorter i Sverige och New York.

• anne på grönkulla

Ja, tack för Bryssel-tips! Fler tas tacksamt emot också, även om vi bara har typ 2 dar o kompisen säkert har en del ideer åtminstone om mat! Men museum med Tintin låter klockrent för maken...

• Lapinette

I dagens SvD står det lite om "äventyrskryddade resor". Bara så ni ska komma lite i "mood".

Apollo - Sri Lanka som lockar med spännande ehistoria, rik kultur och djungelturer.

Ving - Vietnam/Kambodja, en rundresa med historiska förtecken samt soldränkta stränder. Besök bl a vid FNL-gerillans tunnlar, en tur på Mekong-floden, Phnom Phen och Ankor.

Fritidsresor - Egypten från Almaza Bay på kusten går tvådagarsutflykter till Siwaoasen - en grönskande by i Sahara. Besök i lokal hem, Kleopatras källa och tempelruiner.

Tema - Kanada med start i september till Vancouver och vildmarken omkring. På schemat står bland annat björn- och valsafari, besök i nationalparker och tågresa med Rocky Mountaineer.

Jambo - Södra Afrika, en utmaning inte minst för att man reser runt i stora truckar och sover på madrass i tält. Under 26 dagar hinner man med fyra länder och får se unik vildmark, rikt djur- och växtliv och även ta del av lokal kultur.

Världens resor - Nord- och Sydkorea, där man får se monumentala byggnader och statyer i norr, häftigt marknadsliv och nöjesutbud i söder.

Äventyrsresor - Tanzania, vandra genom alla zoner från regnskog till arktiskt hed och glaciär uppför 5 895 meter höga Kilimanjaro. Med på turen är en kock, flera bärare och en erfaren bergsguide. Ta antingen en lättare rutt och bo i enkla stugor eller en vackrare mer krävande rutt där tält gäller.

Vet att ni, liksom vi, för det mesta bokar era resor själva och inte via någon resebyrå men lite inspiration får man ju ändå?!

• Tinga

Lappis - vad bra att du startat en ny tråd. Kul med lite inspiration från tidningen.

För egen del är det ganska magert med resor nu, men jag läser gärna om er andras och kommer med tips om det är något jag kan bidra med. Senaste bokningen gällde hotell för mina föräldrars räkning i Thailand, och det kändes faktiskt kul att iallafall få vara med och planera lite, även om det inte gällde en egen resa. Men vi hoppas iallafall komma iväg på en barnfri weekend till London under våren och bara våra barn börjar äta ordentligt kommer det inte att dröja länge tills vi ger oss iväg med dem i släptåg.

• Lapinette

Tinga - vi bokade hotell i London för vår resa med svärmor + makens bror + fru idag. Så nu är flygbiljett och hotell bokat. Som vanligt när vi åker med den släkten så lägger jag mig inte i så fasligt mycket. Ska ge maken tipsen jag fick för NY så han kan börja boka där också. Åker ju bara några dagar efter Londonhelgen.

• nennesjuttioåtta

*lägger till favoriter*

• Lapinette

Har idag, en så där 6 månader i förväg, tittat på en weekendresa med maken på hans födelsedag. Detta då vi i helgen pratade om städer vi gärna vill besöka. Jag hade på min topplista New York, Rom och Barcelona och snart har jag uppfyllt två av dessa (har Rom kvar). Sa att jag ska lägga till nya destinationer varav Budapest och Istanbul är tänkbara kandidater. Maken ville lägga till Sydney men det tycker jag är en hel kontinent och inte ett weekend alternativ så när han tänkte vidare blev det Edingburgh, Wien och Riga. Har därför suttit och tittat på dessa alternativ och faktiskt fastnat för Riga dels priset och dels för att det verkar så vackert. Någon som varit där?

• anne på grönkulla

Jadå, Riga o Istanbul kan jag lägga ut texten om! Vi var i Riga på ett väldigt förmånligt weekendpris med färja och fint hotell för kanske 6 år sen. Gamla Stan var jättefin men lite hårt renoverad. Fin shopping av t ex linnedukar (men Vilnius nog minst lika bra eller bättre). Hinner man åka ut en sväng till typ Jurmala eller vad nu badorterna heter är det nog ännu bättre!

• E11a

Åker man till London är mitt tips att man bör köpa med lite choklad från L'Artisan du Chocolat. Jag är egentligen inte jätte chokladig av mig men detta är ren lyx! Maken brukar köpa med sig små söta askar med choklad när han reser (särskilt från Paris) men dessa är bäst! Kolla in var dom har sålt - Fat Duck och Concorde..... då måste man ju veta vad man gör.

Särskilt deras salted caramel choklad (den ursprungliga N°1 Salted Caramels Original utan andra smaker). Dom har en liten hörna på Selfridges (precis vid trappan till food hall) så det är lätta att springa förbi eller deras fina boutique vid Sloan Square.

www.artisanduchocolat.com/ArtisanduChocolatSite/pages/home/default.asp

Ska man stoppa i sig kalorier ska det vara VÄRT det. Ingen tråkig Japp!

• E11a

www.artisanduchocolat.com/ArtisanduChocolatSite/product/Signature%20collection_Liquid%20salted%20caramels/LSCoriginal.htm

Bara så att det inte råder någon tvekan om vilken choklad som jag menar. Den är fantastisk!

Har just packat upp några champange coupes som jag köpte på Selfridges i helgen och upptäckte att foten var skadad på en. Jag är inte ens irriterad över att jag måste tillbaka för att byta. Då har jag ju anledning att springa förbi och köpa lite choklad..... när jag ändå är där liksom....

Svar på tråden Tips & tricks