Här kommer menyn från Mathias Dahlgren. Den hette ?det naturliga köket?
Kungskrabba & rimmad sej
Avokado, gurka, grapefruit, pepparrot
Vin ? Pouilly- Fuissé 2007
Christophe Cordier, Vinzelles, France
?Pumpapapper?
Pumpa, tryffel, mandel, parmesan
Vin ? Brut Zero
Tarlant, Champagne, France
Havskräfta & griskind
Ärtor, stekt blomkål, knaprig svål, libbsticka
Öl - Jäst Hasse Lager
Sigtuna Brygghus, Sweden
Stekt vetesurdeg & ost från ko
Honung, olivolja, havssalt, svartpeppar
Sav
Jämtland, Sweden
Tartar på biff & ostron
Vattenkrasse, rå lök, talgemulsion
Öl ? Porter
Nögne, Grimstad, Norway
Morot & foie gras & lakrtis
Rågbröd, fänkålsdill
Vin - Macvin du Jura
Chateau D?Arlay, Jura France
Renfilé & blodcrème
Brysselkål, lökar, äpple, druvor, mandel
Vin - Esprit de Beaucastel 2006
Tablas Creek, Paso Robles, USA
?Kaffe & bulle?
Mjölk, kardemumma, brunt socker
Vin Santo di Chianti Classico 2001
Isole e Olena, Italy
Innan själva menyn tog vi ett glas champagne och fick en liten rökt lax + sill med potatis, gräddfil i en liten ask. Sen kom det en massa bröd med olika bredbart smör/mjukost till. Vi la även till ost + ett glas vin (åter igen blev det ett väldigt udda vin från Jura) innan efterrätten samt att vi fick pistageglass med chokladmousse i slutet.
Mina favoriträtter för kvällen var Kungskrabba & rimmad sej då den var så himla fräsch samt det enda riktigt goda vita vinet till. Övriga sällskapet hade pumpan med tryffel som favorit men jag förstod aldrig varför man skulle ha mandel till den rätten. Min andra favoriträtt var tartar på biff och ostron. Låter helt sjukt tillsamman men den bara smälte i munnen. Ja renfilén var inte så dum den heller och ganska så ?normal? i det här sammanhanget.
Men vinpaketet var en besvikelse för oss. I princip bara ett ?vanligt? vitt vin (Pouilly-Fussé) och ett enda rött vin (Tablas Creek). Så för oss var Mathias Dahlgren inte det bästa restaurangbesöket vi har gjort då för oss vinerna till maten betyder väldigt mycket.