• Lapinette

Tips & tricks

Ja, här fortsätter vi att skriva och komma med tips till olika resmål, oavsett om det gäller en helg i en liten by utanför Sundsvall eller till en exotisk plats i Asien.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Tips & tricks
  • Piggelin1

Gomorron,
    nu har mannen varit i farten - det blir Malmö! Igår bokade han ett hotell modell lyxigare - fast jag får inte veta vilket
    Vi kom på att vi passar på att köra lite stadsliv när dottern inte är med, det är ju lite begränsande när hon är med (=facit efter helgen i Paris i sept ). Inte för att Malmö kanske är den absolut vackraste/charmigaste staden, men det finns en del roliga affärer vill jag minnas, det går snabbt att köra ner & så tänkte vi ta en sväng till ILVA i utkanten av Malmö när vi ändå är där, de har så himla mkt fina grejor!

Lappis - Portugal i juni blev jag kanonsugen på nu. Måste bara se om det går att lösa, har ett nytt projekt nu som ska vara klart innan semestern. Hmm, men om man reser i början av juni kanske?

Funderar lite annars på att leta upp ngt boende via Sembo eller liknande på rivieran, eller möjligen Italien. Hög tid att börja kolla på det, men jobbet har tagit så enormt mkt energi & tid både för mannen & mig de senaste månaderna att ingen av oss haft orken att ta tag i det.

AbFab - har ni några sommarplaner ännu?

Lappis - kom på nu att du skrev om Venedig - det stämmer - vi var där sommaren 2008! Hyrde ju en kanonfin lägenhet i Verona i en vecka & tog tåget över dagen till Venedig. Var rätt skeptisk mot Venedig innan & det var mest mannen som ville dit - gigantiskt turistfälla var min fördom. Men faktist så var det över förväntan bra, bara man joggade förbi Markusplatsen & dylika platser, så kunde man vara nästan alleles ensam i de små gränderna! Hade hört innan att det skulle lukta illa från kanalerna på sommaren, men det var inget som vi märkte av.
    Hur länge ska ni vara där? Vad ska ni mer se/göra än Venedig?

• Piggelin1

Ab Fab - tack förresten för länken till stället utanför Halmstad, vad fint det såg ut att vara. Helt missat detta! Hemmablind, eller vad var det jag sa? Eller så kan det ju iofs också bero på att jag inte bott i Halland på drygt 20 år...

Lappis - den Växjö-restauranten har jag också läst om - har inte den en stjärna? Eller jag kanske blandar ihop den med ngn annan.

Häpp, dags att jobba lite!

• Lapinette

Piggelin - den har ingen stjärna. Har för mig att man bara ger stjärnor som ligger i storstäder. En av anledningarna till varför Oaxen inte heller har någon stjärna.

Vi tänkte nog ta 2 fulla dagar och 3 nätter i Venedig. Maken känner ju till Venedig ganska så väl från sin barndoms somrar (hans släkt kommer från den regionen) men jag har aldrig varit där. Sen drar vi vidare upp mot de slovenska alperna, Bled, för lite bergsvandring, vattenfall, simma i sjöar och besöka mysiga byar. Tanken är att sedan dra ned förbi Ljubljana, lite grottor innan vi tar några nätter vid havet, i Opatija i Istrien. Åker sedan ned ut på spetsen (titta på google maps så förstår du) till Pula för att slöa och bada i 4-5 dagar innan vi åker tillbaka till Italien.

Portugal är säkert superhärligt i början av juni. Det är ändå inget ställe (norra Portugal) som man åker till för att bada (kallt!) så att mysa omkring i Lissabon och sedan göra utflykter utanför stan till Sintra och Belem. Sedan rekommenderar jag varmt att åka upp till Coimbra och vårt favorithotell Quinta dos Lagrimas www.quintadaslagrimas.pt/. På vägen besöker ni den vackra, vita staden Obidos och när ni är i Coimbra kan ni sedan bestämma er för att bara vara vid den härliga poolen, besöka staden Coimbra, vingårdarna utanför eller ta en dagstripp upp till Porto. Underbart!

• Ab fab

Det låter som en härlig resa till Venedig o Balkan.

Vi har inga resplaner för sommaren. Istället består det av kalasplaner istället. vi startar med studentfirande hemma, stor fest i Stockholm 19 juni, Argentinavänner på besök till midsommar, svärfar fyller 90. Så vad vi skall göra i mellan vet jag inte. Irland kanske? Eller St Petersburg? Alla idéer är välkomna.

Läste just vädret i tidningen. 26 grader i Dubai

• Lapinette

Ab fab - Irland skulle jag vilja åka till men det kanske beror på att jag redan har varit i St Petersburg.

• Ab fab

Jag har varit ett par gånger på Irland- både på tjejeweekend i Dublin, rundresa 2 veckor samt några gånger med jobbet (Dublin, slott på landet o så där) men maken har inte varit där. St Petersburg har ingen av oss varit. Tål att tänkas på

• Tinga

Jag sitter också här och spånar lite på planer för våren och sommaren. Så länge ena sonen inte äter ordentligt kan vi inte flyga någonstans, eftersom vi måste ha särskild näringslösning med till honom, men jag funderar på om vi ska försöka genomföra den rutten som inte blev av ifjol (södra England och Normandie).

Dessutom har vi generösa barnvaktserbjudanden från både far- och morföräldrar, så vi funderar på en weekendtrip i mitten av juni. Även på vår önskelista står S:t Petersburg högt och när jag kollade flygbiljetter nu fanns det sådana till vettiga priser. Snacka om att jag blir sugen!

I mitten av april kommer vi nog också att ha en barnfri helg, men det blir "bara" fre-sön, så då funderar vi på att åka till Möbel- och glasriket i Småland.

• Lapinette

Tinga - snälla åk till England och Normandie och kom hem med en massa tips till mig och sedan gör ni ett besök på restaurangen PM och vänner så jag får höra vad ni tyckte .

• gosnosen

Vi var på PM för ett par veckor sedan i samband med att maken var nere på jobb i Växjö. Det var jättebra och vi var supernöjda! Hamnar lätt på topp 5 där för övrigt Operakällaren och Oaxen ligger i topp. Väl värt ett besök. Vi åt Tabberas och fick bland annat det godaste dessertvinet ever. Skippa dock boendet på Stadshotellet i Växjö! Frukosten på söndagen var allat annat än ok.

Lappis - vi var i Venedig en weekend för ett par år sedan och bodde då på Commercio & Pellegrino som var prisvärt och "lagom" bra. Har inte läst bakåt så jag vet inte om ni redan har hunnit boka boende, annars är det ett tips.

Våra resplaner är det dåligt om för närvarande! Vi konstaterade senast i helgen att vi är dåliga som inte kommer till skott med att bestämma oss för vad vi vill. Så jag återkommer när jag behöver lite tips!

• Lapinette

gosnosen - det var länge sen! Operakällaren tillhör också vår topp och sedan måste nog några restauranger (utan sjärnor och annat lullull) i Frankrike komma därefter. Sommeliern på PM ska ju vara en av de bästa i världen så bara det är ett stort skäl att ta bilen 5 timmar söderöver.

När ni var på Oaxen sov ni då även över där? Har tittat på det så många gånger men attans vad dyrt det blir med avsmakningsmeny + boende.

Tack för boendetips i Venedig. Har inte bokat några hotell alls men har däremot kollat och börjat titta/notera.

Svar på tråden Tips & tricks