Inlägg från: Tinga |Visa alla inlägg
  • Tinga

Tips & tricks

Lappis - vad bra att du startat en ny tråd. Kul med lite inspiration från tidningen.

För egen del är det ganska magert med resor nu, men jag läser gärna om er andras och kommer med tips om det är något jag kan bidra med. Senaste bokningen gällde hotell för mina föräldrars räkning i Thailand, och det kändes faktiskt kul att iallafall få vara med och planera lite, även om det inte gällde en egen resa. Men vi hoppas iallafall komma iväg på en barnfri weekend till London under våren och bara våra barn börjar äta ordentligt kommer det inte att dröja länge tills vi ger oss iväg med dem i släptåg.

• Tinga

Lappis - jag var i Jurmala utanför Riga på konferens med jobbet häromåret, och där var väldigt fint. Eftersom ni åker i augusti kan det kanske vara trevligt att lägga en dag på stranden också, om vädret är fint?

• Tinga

Mrs B -hmm, jag funderar, men kommer inte på något bra tips. Piggelin har ju pratat gott om Karnelund, så vi har gett våra föräldrar varsin helg där till våren, men de öppnar inte förrän till påsk, så det är ju inget alternativ i februari.

• Tinga

Mrs B & Lappis - ska man till de regionerna finns ju Möbelriket också, med bl a Svenssons i Lammhult, om man är intresserad av design och inredning.

• Tinga

Lappis - jag skulle satsa på Sardinien-Korsika-kombinationen. Det känns som att det finns roligare matalternativ i den delen av Europa.

Våra sommarplaner går det trögt med, för allt är avhängigt hur våra små killar äter. Kommer de bara igång med att äta ordentligt kan det bli vad som helst i sommar , för nu är mitt uppdämda resebehov stort. Det känns ju dock inte så kul att lägga ut en massa pengar på resor om all tid ska gå åt till att klödda med mat, så därför får det anstå tills problemen är hyfsat lösta. Men vi lägger pengar på hög istället nu, så att vi ska kunna resa sen.

• Tinga

Tja, någon jättehög har det väl inte blivit än, direkt, eftersom vi renoverat huset och köpt massor av snordyra möbler, men nu när vi båda jobbar blir inkomsten lite högre igen. Dessutom blir det ju inte alls så många restaurangbesök och liknande nöjen nu när vi har småbarn, så de pengarna, som annars hade hamnat på nöjeskontot går nu till resekontot, som förstås också är ett nöjeskonto.

Jag har nog inget specifikt drömresmål som jag bara måste åka till just i sommar, men jag skulle eventuellt kunna tänka mig att göra den tur som inte blev av i somras, dvs bila till södra England och Normandie. En tur till New York och New England + Niagarafallen skulle inte heller vara fel. Eller lite sol och bad varvat med lagom doser av kultur någonstans kring Medelhavet. Tja, det finns många alternativ.

• Tinga

Anne - vad är din favorit då, när det gäller bad och kultur vid Medelhavet?

Lappis - Argentina finns definitivt på min lista också, men barnen får blir några år gamla först.

• Tinga

Lappis - enligt Sydvsenskan är det inte vår i Barcelona heller just nu, så av den anledningen behöver du inte misströsta att du inte är i Barcelona just nu.

• Tinga

Apropå vår och värme har jag just kommit hem från en liten tripp (tjänsteresa) till Wiesbaden, utanför Frankfurt. Inget särskilt spännande resmål, men där var iallafall vårväder; drygt 10 grader, sol och ljumma vindar. Sen var det inget vidare att kliva av tåget i snålblåst och nollgradigt på stationen i Malmö.

• Tinga

Jag sitter också här och spånar lite på planer för våren och sommaren. Så länge ena sonen inte äter ordentligt kan vi inte flyga någonstans, eftersom vi måste ha särskild näringslösning med till honom, men jag funderar på om vi ska försöka genomföra den rutten som inte blev av ifjol (södra England och Normandie).

Dessutom har vi generösa barnvaktserbjudanden från både far- och morföräldrar, så vi funderar på en weekendtrip i mitten av juni. Även på vår önskelista står S:t Petersburg högt och när jag kollade flygbiljetter nu fanns det sådana till vettiga priser. Snacka om att jag blir sugen!

I mitten av april kommer vi nog också att ha en barnfri helg, men det blir "bara" fre-sön, så då funderar vi på att åka till Möbel- och glasriket i Småland.

• Tinga

Jag passar på att göra ett inlägg här när jag nu för en gångs skull har något reserelaterat att skriva om. Till helgen ska maken och jag åka på utflykt till Småland. På lördagen blir det ett besök på Svenssons i Lammhult och på kvällen middag hos PM. Eftersom Gosnosen inte gillade stadshotellet har vi bokat in oss på Hotel Cardinal, som även rekommenderas på PM:s hemsida. På söndagen ska vi till något glasbruk innan vi drar tillbaka till Skåne.

Fab - jag har en Göteborgsfråga till dig. Jag ska springa Varvet i maj och då ska vi bo i Majorna. På lördagskvällen tänkte jag mig ett restaurangbesök i krokarna kring där vi bor, för med trötta ben är det skönt om restaurangen är nära. Har du något tips? Två småttingar (1.5 år) kommer också att vara med, så det är bra om det funkar att ha med barn dit (även om de inte kommer att äta där).

• Tinga

Piiiip - kul att läsa lite om Gotland. Jag var där ett par gånger som barn, och har tänkt mig ett återbesök vid något tillfälle, men det blir nog först om något år.

• Tinga

Lappis - jag lovar. Sitter här och dreglar bara jag läser deras menyer.

• Tinga

Ja, oj vad den där vulkanen har ställt till det! Tur att vi ska ta bilen till Småland i helgen. På torsdag ska jag flyga från Kastrup, men då bör det ju vara OK igen.

• Tinga

Hej Piggelin! Vad mysigt med Oslo över helgen. Jag har hittills bara varit där i jobbet, men vi har pratat om att ta en helg där. Vi var ju i Helsingfors ifjol och det var trevligt, så man ska inte underskatta besök i nordiska "storstäder".

Min resa till Japan är också i jobbet, så det blir inte så mycket sightseeing, men något hinner jag förhoppningsvis med. Ska ha sex veckors semester med familjen direkt efteråt, så jag kan tänka mig att stanna någon extra dag. Familjen lär jag hinna bli trött på sen under de sex veckorna ändå.

Svar på tråden Tips & tricks