Piggelin - den har ingen stjärna. Har för mig att man bara ger stjärnor som ligger i storstäder. En av anledningarna till varför Oaxen inte heller har någon stjärna.
Vi tänkte nog ta 2 fulla dagar och 3 nätter i Venedig. Maken känner ju till Venedig ganska så väl från sin barndoms somrar (hans släkt kommer från den regionen) men jag har aldrig varit där. Sen drar vi vidare upp mot de slovenska alperna, Bled, för lite bergsvandring, vattenfall, simma i sjöar och besöka mysiga byar. Tanken är att sedan dra ned förbi Ljubljana, lite grottor innan vi tar några nätter vid havet, i Opatija i Istrien. Åker sedan ned ut på spetsen (titta på google maps så förstår du) till Pula för att slöa och bada i 4-5 dagar innan vi åker tillbaka till Italien.
Portugal är säkert superhärligt i början av juni. Det är ändå inget ställe (norra Portugal) som man åker till för att bada (kallt!) så att mysa omkring i Lissabon och sedan göra utflykter utanför stan till Sintra och Belem. Sedan rekommenderar jag varmt att åka upp till Coimbra och vårt favorithotell Quinta dos Lagrimas www.quintadaslagrimas.pt/. På vägen besöker ni den vackra, vita staden Obidos och när ni är i Coimbra kan ni sedan bestämma er för att bara vara vid den härliga poolen, besöka staden Coimbra, vingårdarna utanför eller ta en dagstripp upp till Porto. Underbart!