Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Tips & tricks

Piggelin - så klart ni ska åka till Portugal!!! Ta en vecka i juni så kan jag tala om vad ni absolut inte får missa. Vi var där i 10 dagar och bodde då på 4 ställen. På en vecka hinner ni med åtminstone att besöka era vänner i Lissabon + minst ett ställe till och jag vet vilket!

• Lapinette

Ab fab - ja du ser, t o m du som inte bor här i stan har varit på Lo Scudetto och jag som jobbar näst intill granne har inte lyckats ta mig dit än.

• Lapinette

Det enda tips jag har söderöver är faktiskt något som jag suttit och tittat på igen idag www.pmrestauranger.se. Varför ska det ligga så långt från Stockholm?

• Lapinette

Piggelin - den har ingen stjärna. Har för mig att man bara ger stjärnor som ligger i storstäder. En av anledningarna till varför Oaxen inte heller har någon stjärna.

Vi tänkte nog ta 2 fulla dagar och 3 nätter i Venedig. Maken känner ju till Venedig ganska så väl från sin barndoms somrar (hans släkt kommer från den regionen) men jag har aldrig varit där. Sen drar vi vidare upp mot de slovenska alperna, Bled, för lite bergsvandring, vattenfall, simma i sjöar och besöka mysiga byar. Tanken är att sedan dra ned förbi Ljubljana, lite grottor innan vi tar några nätter vid havet, i Opatija i Istrien. Åker sedan ned ut på spetsen (titta på google maps så förstår du) till Pula för att slöa och bada i 4-5 dagar innan vi åker tillbaka till Italien.

Portugal är säkert superhärligt i början av juni. Det är ändå inget ställe (norra Portugal) som man åker till för att bada (kallt!) så att mysa omkring i Lissabon och sedan göra utflykter utanför stan till Sintra och Belem. Sedan rekommenderar jag varmt att åka upp till Coimbra och vårt favorithotell Quinta dos Lagrimas www.quintadaslagrimas.pt/. På vägen besöker ni den vackra, vita staden Obidos och när ni är i Coimbra kan ni sedan bestämma er för att bara vara vid den härliga poolen, besöka staden Coimbra, vingårdarna utanför eller ta en dagstripp upp till Porto. Underbart!

• Lapinette

Ab fab - Irland skulle jag vilja åka till men det kanske beror på att jag redan har varit i St Petersburg.

• Lapinette

Tinga - snälla åk till England och Normandie och kom hem med en massa tips till mig och sedan gör ni ett besök på restaurangen PM och vänner så jag får höra vad ni tyckte .

• Lapinette

gosnosen - det var länge sen! Operakällaren tillhör också vår topp och sedan måste nog några restauranger (utan sjärnor och annat lullull) i Frankrike komma därefter. Sommeliern på PM ska ju vara en av de bästa i världen så bara det är ett stort skäl att ta bilen 5 timmar söderöver.

När ni var på Oaxen sov ni då även över där? Har tittat på det så många gånger men attans vad dyrt det blir med avsmakningsmeny + boende.

Tack för boendetips i Venedig. Har inte bokat några hotell alls men har däremot kollat och börjat titta/notera.

• Lapinette

Maken ringde precis och berättade att han läst att Operakällaren har förlorat sin stjärna. Istället fick Frantzén Lindberg två stjärnor.

• Lapinette

Ab fab - berätta gärna mer om Dubai. Har hört så mycket olika åsikter från kompisar som varit där.

Telis - så klart det finns en ny restråd! Paris är aldrig fel men jag antar att ni inte behöver några tips eller råd för ni har ju varit där flera gånger. Blir det en resa istället för födelsedagsfirande eller kör ni både och?

• Lapinette

Telis - tycker det låter som en perfekt lösning med svärmor så länge som ni går bra ihop och det har jag för mig (från den andra tråden).

Själv har jag fortfarande inte helt och fullt bestämt om jag ska ha fest eller ej. Har hittat catering och allt men kan inte bestämma datum. Fick olika alternativ av min bror igår men det som kändes bäst kom jag på att det är Stockholm marathon dvs ingen kan ta bilen in till oss. Det andra datumet ligger precis innan Midsommar och jag tror Viktoria ska gifta sig då ... inte för att det spelar så stor roll.

Förresten en av mina fd bästa väninnor fyller 40 på tisdag. Jag hade tänkt att skicka blommor men vet inte ..
    1.) om de är hemma, de kan ju ha åkt iväg för att fira
    2.) om hon jobbar
    Ska jag våga skicka blommor och i sådana fall hem eller till jobbet?

Svar på tråden Tips & tricks