• Rufsas

En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.

Min mamma och styvpappa (sedan endast 1 år tillbaka!) betalar 25 000:-. Det känns verkligen supergeneröst, men min fästmans föräldrar har inte heller så ont om pengar. Därför känns det konstigt att de inte erbjudit sig alls och då menar jag både ekonomiskt eller med hjälp i form av tid till planering etc. Min mamma ska hjälpa till med rätt mycket så det känns extremt snedfördelat.

• Rufsas

Gnistra mera: Jag förstår precis och hoppas att de kommer att erbjuda sig med åtminstone hjälp.

• Rufsas

Jag tror att jag blir tokig! Har exakt samma problem som TS. Nu har dessutom min pappa (som jag egentligen inte har så mycket kontakt med) sagt att han vill bidra med minst 10 000. Mamma och styvfar ska betala maten som kommer att gå på 33 000:- Vår totala budget är runt 90 000:- vilket betyder att de betalar nästan hälften. Dessutom är de jätteengagerade i allt vad som hjälpa till heter med själva planerandet.

Tror ni att NÅGON från hans sida har erbjudit hjälp? Och då menar jag inte pengar (vilket de iofs inte pipit till om heller). De ytterst få gånger någon i hans familj nämner något om bröllopet är det mer "mmm, ska bli väldigt trevligt att gå på fest..."

Vad ska jag göra? Ska jag bara ignorera det eller?

• Rufsas

Lilla Milnet, tack för respons!

Ja, Fästisen är väl medveten om vad jag tycker. Han har föreslagit för mig att han kan be dem göra saker. Men då blir jag en riktig surkärring. Jag tycker gott att de ska föreslå själva. Har dock planerat att tacka min pappa, mamma och styvfar i festprogrammet så då kanske de fattar vinken. Och då menar jag verkligen inte bara ekonomiskt utan med allt annat också.

Fästisens bror ska åka Vasaloppet nästa vecka och DET må ni tro att alla har engagerat sig i. Pappan har tagit ledigt och ska tillsammans med ny fru åka upp och laga mat och heja på. VASALOPPET! Lite tråkigt bara att de verkar så oengerade när det gäller bröllopet. Fästisen är äldsta barn och barnbarnet i släkten så det kanske vara lite mer av intresse eftersom vi är först ut. Eller det kanske bara är jag som tänker så?

• Rufsas

Jag har försökt att lyfta det tidigare, men gör det igen. Det här handlar INTE om pengar. Det blir dock extra jobbigt när mina föräldrar verkligen står för halva bröllopet.

Huvudsaken är att de inte frågar hur det går osv. Nu kan det hända att det är kulturellt. Jag är själv från Iran och där är det helt otänkbart att man inte åtminstone frågar om hjälp behövs (i egenskap av förälder).

• Rufsas
    Happypuppy skrev 2010-03-03 18:47:36 följande:
    Hej!Är inte så insatt i de här tråden än och har inte läst alla inlägg, men jag har hört att man kan dela så föräldraparen betalat 1/3 var och brudparet 1/3. Allstå alla par betalar 1/3 var.Vet inte om det är något för er, men det är kanske något att tänka på..Lycka till
    Men jag fattar inte. Ska man som brudpar be alla föräldrarna om det? Det känns jättemärkligt och det skulle åtminstone jag aldrig göra.
  • Rufsas
    Happypuppy skrev 2010-03-03 19:29:05 följande:
    Inta alla föräldrar, bara till brudparet.. Har för mig att jag hört någon i min närhet göra så, men det är ju under förutsättning att bådas föräldrar vill vara med och betala.Vill man betala mer själva kanske 10-20% per föräldrapar är bättre..
    Jag menar alla brudparets föräldrar. Lät lite konstigt kan jag medge.

Men jag förstår fortfarande inte. Så brudpar har aktivt bett föräldrarna om pengar?
  • Rufsas
    KatjaB skrev 2010-03-03 22:23:16 följande:
    nja, jag tror nog att det oftast är så att föräldrarna erbjuder sig. Det vanligaste borde ju vara att folk betalar själva. Tror det är mer vanligt att man får praktisk hjälp än ekonomisk, men jag kan ha fel förstås.
    Det låter mer rimligt. Jag och min sambo ska fylla 30 år i år så det där med att fråga föräldrar om pengar känns lite väl konstigt.
Svar på tråden En fråga till dem som har föräldrar som är med och betalar.